ALD Choice: leaserijder bepaalt zelf type vervoersmiddel
donderdag 4 juni, 2015ALD Automotive en Conclusion hebben tijdens de opening van de AutoRAI in Amsterdam afgelopen april ALD choice geintroduceerd, een nieuw leaseconcept dat in co-creatie is ontstaan. Deze nieuwe leaseformule biedt de leaserijder online een persoonlijk leaseaanbod en de mogelijkheid zelf te kiezen voor het type vervoersmiddel (nieuwe auto, gebruikte auto, elektrische fiets of OV) en flexibiliteit in contractduur (dag, maand of langer).
Volgens de leasemaatschappij moet ALD Choice de klant 10% aan operationele kosten besparen. Bovendien komt het risico van het beheer van het wagenpark voor kilometerafrekeningen en andere incidentele kosten te liggen bij ALD Automotive in plaats van bij het bedrijf. Jeroen Kruisweg, commercieel directeur van ALD Automotive en initiatiefnemer van ALD choice, verwacht in 2016 tot een ALD choice-vloot te komen van 5.000 voertuigen. Dit is inclusief de bijna 1.000 voertuigen van launching partner Conclusion.
Economisch verstandige keuzes
Klanten die kiezen voor ALD choice geven hun medewerkers toegang tot een online portal. De portal (in samenwerking met Conclusion gebouwd) wordt frequent ververst met de nieuwste modellen auto’s en jong gebruikte auto’s met een gunstige bijtelling.
In de portal worden auto’s en modellen aangeboden die gewild zijn, maar ook economisch verstandige keuzes zijn. Doe je dat voor meerdere klanten dan bundel je de inkoopkracht voor deze modellen. Hierdoor wordt de onderhandelingspositie sterker richting automerken en kan ALD Automotive aantrekkelijker prijsafspraken maken. “Op die manier biedt ALD choice werkgevers een lagere TCO, terwijl de werknemers meer keuze hebben, zowel in looptijd als merk/model”, aldus Kruisweg.
Voor bedrijven houdt het gebruik van de portal een flinke tijdsbesparing in het wagenparkbeheer in. Individuele offertes hoeven niet langer gemaakt en gevalideerd te worden, de portal handelt de aanvraag geautomatiseerd af.
Betalen per medewerker
Een andere noviteit is dat er niet meer betaald wordt per auto, maar een vast bedrag per medewerker per maand. Kruisweg: “Voor werkgevers betekent dit grotere flexibiliteit waarmee de kosten voor het wagenpark eenvoudig te begroten zijn. De kosten voor meer/minder-kilometers komen hiermee te vervallen en er is een landelijke haal- en breng service zodat de optie van vervangend vervoer komt te vervallen.”