Hoge schadefrequentie indicator voor ongevallen met letsel

donderdag 20 juni, 2024

Een hoge schadefrequentie kan een significante indicator zijn voor ernstige ongevallen, blijkt uit een analyse van Fleet Insurance, een adviesbureau voor leasemaatschappijen. Zaak om grip te krijgen op de risico’s!

De analyse van Fleet Insurance is gedaan onder 371.000 voertuigjaren van leasevoertuigen in Nederland. Het toont een gemiddelde schadefrequentie van 39%. Dit betekent dat 39% van de bestuurders jaarlijks een schademelding doet. “Maar bestuurders met een totale schadelast van meer dan €100K gedurende de leaseovereenkomst hadden een gemiddelde schadefrequentie van 123%. Dit geeft aan dat bestuurders met meerdere schademeldingen ook vaker betrokken zijn bij ongevallen met een tegenpartij”, aldus Eelco van de Wiel van Fleet Insurance.

Mark Maaskant van DriverLinQ, specialist in schadepreventie, ziet ook dat wagenparken met een schadefrequentie van 100% of hoger geen uitzondering zijn. Dit betreft niet alleen kleine schades zoals paaltjes, maar ook ernstige ‘schuldschades’ waarbij een tegenpartij betrokken is, zoals achterop een voertuig rijden, voorrangsfouten en aanrijdingen met kwetsbare verkeersdeelnemers. ““Wanneer wij in beeld komen, is het vaak te laat; de premie is al verhoogd en het aantal schades is aanzienlijk.”

Normaliseren

Volgens Maaskant en Van de Wiel helpt correct interpreteren van data bij het vroegtijdig signaleren van wagenparken, verzekerde klanten of bestuurders met een hoog risico. “Dit biedt de mogelijkheid om tijdig maatregelen te nemen. Niet ingrijpen kan leiden tot dure WA-schades en letselongevallen”, aldus Van de Wiel.

Een hoge schadefrequentie hoeft overigens niet inherent te zijn aan bepaalde werkzaamheden, stelt Maaskant. “Heb je een hoge schadefrequentie dan is het essentieel om veilig en verantwoord rijden te gaan normaliseren in je bedrijf”.

DriverLinQ gebruikt een ‘ketenaanpak’ om te zorgen voor borging in de cultuur, het beleid, de data en de technologie van de voertuigen. Dit omvat processen zoals het aannemen, opleiden en coachen van chauffeurs, inzicht geven in rijgedrag, live feedback, realistische planning, slimme tips, mentortrainingen, beloningsprogramma’s en goed uitgeruste voertuigen met camera’s en sensoren. Of, zoals Maaskant aangeeft: “Wat je aandacht geeft, groeit.”

Categorie: Geen categorie

Gerelateerd achtergrond-artikel