Jaguar I-PACE tegen overkill aan laadpalen

zondag 4 juni, 2017

Op meer plug-in hybrides zit de mobiliteitsmanager van Capgemini niet te wachten. Want dat betekent alleen maar meer laadpalen – en het bedrijf heeft er al ruim 70. De volledig elektrische Tesla’s hoeven daarentegen niet continu aan de laadpaal. Dus laat die elektrische Jaguar I-PACE maar komen!

We spreken Jack Knol, mobiliteitsmanager van Capgemini (2.600 auto’s), op de presentatie van de full electric Jaguar I-PACE aan de Amsterdamse Zuidas. Het feestje is alleen voor de zakelijke relaties van Jaguar Land Rover Nederland (JLR). Bij hen staat elektrisch rijden volop in de aandacht; zowel bij leaserijders vanwege de 4 procent bijtelling als werkgevers die in de weer zijn hun CO2-footprint te verlagen. Waarbij alle partijen met smart zitten te wachten op meer aanbod. En dan vooral ev’s die minimaal 500 kilometer actieradius krijgen.

Guido Pot, Fleet & Business director JLR

Fleet & Business director JLR Guido Pot verwacht dan ook veel van de nieuwe I-PACE. Nu staat de auto nog als concept te glimmen achter een afzetting, maar volgend jaar moet die al op de markt komen. Het zal geen auto worden voor de massa, de prijzen zullen naar verwachting schommelen rond Tesla (Model S) waarden. Die laatste is in zijn segment echter enorm populair. Jaguar zal in die categorie hoge ogen gooien, verwacht Pot. “Tesla heeft natuurlijk niet de ‘heritage’ van een merk als Jaguar. De reacties die we deze dagen krijgen van mensen die de I-PACE voor het eerst in het echt zien, zijn indrukwekkend. Het is ook een indrukwekkende auto.”

Woud van laadpalen

Jack Knol, die in zijn park al de nodige Jaguars (XE en XF) heeft rondrijden, maar vooral ook een trits aan Tesla’s, ziet de komst van de I-PACE als welkome aanvulling. Daarbij gaat het hem vooral over het bereik van de elektrische auto; minimaal 500 echte kilometers. “Elektrische mobiliteit is de

Jack Knol wordt voor de camera geinterviewd

sleutel tot minder CO2-uitstoot. Helemaal nu de bijtelling weer op standaard 22 procent staat en we de CO2-uitstoot weer langzaam omhoog zien kruipen. De plug-in hybrides heeft ons een woud van laadpalen opgeleverd, rond de zeventig hebben we er nu op ons hoofdkantoor in Utrecht. Die auto’s moeten om effectief te zijn voortdurend aan de laadpaal. Maar een Tesla en straks ook een Jaguar I-PACE hoeven eigenlijk alleen thuis goed worden opgeladen. Dat scheelt ons als fleetowner heel wat dure capaciteitsuitbreiding.”

Jaguar benadrukt in zijn persbericht dat bij een gemiddelde woon-werkafstand één keer laden per week voldoende is. Het productiemodel moet eind volgend jaar op de markt komen als slimme vijfzits sportauto; een combinatie van performance-auto, gezinsauto en SUV. Pot zegt de eerste pre-orders al binnen te hebben. “In de zakelijke markt in vooral Nederland en België zie je dat het roer omgaat; ev’s hebben de toekomst. We zitten met de komst van de I-PACE vroeg in de tweede golf van auto’s met een serieuze actieradius. Een mooie uitgangspositie voor een merk als Jaguar.”

De I-PACE concept op tour: volgende stop Munchen en later Berlijn. Brussel beet de spits af.

Vooral geen vette vingers op de concept-car

Categorie: Geen

Gerelateerd achtergrond-artikel