ABN AMRO breidt proef met deelauto’s uit

vrijdag 15 september, 2017

In de nieuwe Leasewijzer, opgesteld door Fleet Support, Natuur & Milieu en Dutch, zijn best practices opgenomen van bedrijven die succesvol duurzame mobiliteit op de kaart hebben gezet binnen hun organisaties. Zoals de pilot van ABN AMRO met de ‘gegarandeerde’ deelauto van Amber Mobility. “Doe het groots en mét ambitie”.

Lysbeth van Silfhout, verantwoordelijk voor het duurzaam vervoersbeleid bij ABN AMRO

De nieuwe Leasewijzer werd gisteren gepresenteerd tijdens een bijeenkomst van de Fleetlounge. Daar werd ook de case van ABNAMRO en Amber Mobility uitgelicht. In mei van dit jaar startte de proef van de bank met de startup uit Eindhoven. In eerste instantie alleen op het filiaal van ABN in Eindhoven, maar nu wordt het concept uitgerold.

Lysbeth van Silfhout, verantwoordelijk voor het duurzaam vervoersbeleid bij ABN AMRO, heeft  pilots gedraaid met meerdere deelauto-projecten. Ook die op de Amsterdamse Zuidas met Audi Shared Fleet, een soort ‘luxe’ Greenwheels. Maar dat werd geen succes; het heeft één boeking opgeleverd en die persoon kwam ook nog eens niet opdagen. “De auto’s stonden te ver weg, ook al was het maar 8 minuten lopen. Er moest bovendien betaald worden als de auto stilstond, bijvoorbeeld op het adres van de afspraak. En de auto, een Audi A1, was wellicht ook te duur.”

Deelauto mee naar huis

Maar in Eindhoven zijn de deelauto’s van Amber Mobility wel aangeslagen. Ook al omdat het wordt gedragen door meerdere bedrijven in de omgeving van het bankfiliaal. Maar oom omdat Amber een garantie geeft aan deelnemers dat er altijd een auto voorhanden is. Die garantie kwam er na een uitgebreide analyse van de vervoersbewegingen van de werknemers, vertelt Steven Nelemans van Amber. “Daaruit bleek dat de 12 relatiemanagers genoeg hadden aan 3 deelauto’s om hun mobiliteit te garanderen. Een ander filiaal gaat straks zeven auto’s delen met 45 mensen. Waarbij ons uitgangspunt is: het gaat niet om het aantal deelauto’s, maar om het efficiënt gebruik daarvan.”

Van Silfhout erkent dat er tijdens de pilot geen werknemer is geweest die zonder auto kwam te zitten. Het concept wordt daarom nu ook uitgerold naar andere vestigingen en er wordt meer

De nieuwe Leasewijzer

mogelijk. Zo mogen werknemers de auto’s straks mee naar huis nemen als dat beter voor hun uitkomt. Mochten ze de auto privé in de avond nog willen gebruiken, dat betalen ze die kilometers zelf. Daarvoor wordt een ‘commercieel’ tarief berekent zoals de belastingdienst eist. “Maar belangrijk in de uitrol wordt of we ook andere bedrijven vinden om mee te doen. Met meerdere bedrijven kan je gemakkelijker opschalen.”

Groots en met ambitie

Dat laatste is ook het advies dat Nelemans het gehoor meegeeft. Het succes van deelprojecten zit hem vooral in de omvang, zegt hij. “Ga niet allemaal je eigen deelconcept opzetten, er zijn in Nederland eigenlijk al teveel verschillende systemen. Het meest succesvol ben je als je autodelen groots en met ambitie binnen je organisatie opzet.”

Dat laatste klinkt Koenraad Backers van Natuur & Milieu als muziek in de oren. Hij kwam die dag de nieuwe Fleetwijzer presenteren waarbij gebruik is gemaakt van de kennis en ervaringen van onder andere ABN AMRO, maar ook van Arcadis, Centric, Nationale Nederlanden, NS, Siemens, Stedin, Volksbank en Royal HaskoningDHV. Ofwel: organisaties die duurzame mobiliteit op de kaart willen zetten hoeven niet opnieuw het wiel uit te vinden. Het boekwerkje staat vol met concrete maatregelen, inzichten en tips. Bovendien is er een checklist.

Hier kunt u de Fleetwijzer downloaden.

Categorie: Geen

Gerelateerde achtergrond-artikelen