Data uit voertuigen; waar hebben we het over?

woensdag 1 maart, 2017

Data heet ook wel het nieuwe goud in de automotive. Deze data, gegenereerd door de auto zelf (af-fabriek) of via achteraf aangebrachte telematicasystemen, bieden veel mogelijkheden voor (nieuwe) dienstverleners rondom mobiliteit en infrastructuur. Maar over welke data hebben we het nu eigenlijk?

Hierover is een eerste studie geschreven op initiatief van RAI Vereniging. Het is ondergebracht bij de Landelijke Ronde Tafels voor Smart Mobility, waar RAI Vereniging intensief bij is betrokken.

Naast de vraag over welke data we het hebben, komen ook kwesties aan de orde als: hoe kun je bij die data komen, wie kan dat en wie mag daar onder welke omstandigheden wat mee doen? En wat betekent dit voor o.a. dataprotectie en privacy?

Beperkte datasets

In een voorlopige conclusie (de studie vormt een eerste fase van meer uitgebreide agenda) stellen de onderzoekers dat fabrikanten niet staan te springen om meer dan de verplichte stroom van data te verstrekken. Terwijl die verplichte data eigenlijk te beperkt is voor slimme (aftermarket) systemen. Alleen systemen die de data uit de CAN-bus kunnen verzamelen en decoderen kunnen er mee uit de voeten.

Wel verwachten de onderzoekers dat de meest succesvolle toepassingen, waaraan altijd een aansprekende businesscases aan ten grondslag moet liggen, zullen beginnen met een beperkte dataset. Overigens zijn dat momenteel voornamelijk aftermarketsystemen die de data-uitdaging oppikken. Toepassingen die wel eens het vliegwiel kunnen zijn voor (toekomstige) smart-mobility.

Klik hier om de studie te downloaden

Categorie: Geen

Gerelateerde achtergrond-artikelen