De ambitie is niet mals: tegen het einde van het jaar moet 90% van de individuele leaseklanten hun offertes vergelijken via LeaseVergelijker, het initiatief van LeaseTrader dat vandaag live gaat. De vergelijker moet niet alleen leaseklanten wegwijs maken in prijs én voorwaarden van de verschillende leaseproducten – naast private lease ook shortlease en operational lease – het moet voor de aangesloten leasemaatschappijen (goede) leads opleveren.
Ooit begonnen als marktplaats voor tweedehands leasecontracten is LeaseTrader uitgegroeid tot de online marketeer van leasemaatschappijen en dealers. Het geheim? LeaseTrader en dochter InfoTrade weet als geen andere het ‘online verhaal’ vorm te geven door hun kennis (het bedrijf is Google-partner en specialist in Google Adwords campagnes) en de lange ervaring met de automotive-branche.

Wilbert Philippo wil 90% van de individuele leaseklanten bereiken met LeaseVergelijker. “Dat lijkt hoog gegrepen maar wij hebben nu al 300.000 unieke bezoekers per jaar op LeaseTrader.nl. Daarmee komen we al heel aardig in de buurt!”
Wat ook heeft geholpen is dat leasemaatschappijen de laatste jaren internet hebben omarmd on nieuwe business te genereren. Online marketeers hebben hun intrede gedaan en in sommige gevallen is er zelfs een online director aangesteld. Maar dat laat onverlet dat men niet zelf alle ontwikkelingen en uitwerkingen kan bijbenen, stelt Wilbert Philippo, directeur van LeaseTrader. “Ze hebben een partner nodig die hen daarin bijstaat. Wij zitten hier met een compleet team met een volledige focus op online marketing.” De samenwerking gaat soms zo ver dat LeaseTrader over het volledige marketingbudget beschikt van een leasemaatschappij. Niet alleen staat dan het leaseaanbod op zowel LeaseTrader als eventueel LeaseVergelijker, maar worden er Google Adwords campagnes opgezet, acties voor bepaalde modellen ingezet of partnermailings verstuurd. Alles afhankelijk van wat het best werkt voor die specifieke klant.
Beladen discussie
LeaseTrader als leadgenerator van leasemaatschappijen. Dat moet straks helemaal gelden voor het nieuwe label LeaseVergelijker. Vandaag gaat het live nadat er ruim een jaar aan is gewerkt. Twee externe financiers zijn aangetrokken om de (forse) investeringen mogelijk te maken. Een vergelijkingssite opbouwen mag dan simpel klinken, als je het goed doet, is het verreweg van eenvoudig, benadrukt Philippo. “We zetten niet zomaar de prijzen van de verschillende aanbieders tegenover elkaar, maar ook de voorwaarden. Daarnaast worden ook de actieauto’s zichtbaar, dus als iemand op een Fiat 500 zoekt, dan komt er ook altijd een aanbod van aanbieders die momenteel op dat model een actuele actie hebben lopen. Dat betekent dat je uiteraard altijd de juiste auto’s met elkaar moet vergelijken; technisch was dat een flinke opgave.”
“In veel gevallen hebben we moeten aankloppen bij de betreffende leasemaatschappij om alles duidelijk te krijgen”
Gezien de beladen discussie over het grote verschil in voorwaarden van private lease, waarbij de AFM over de schouder van de branche meekijkt, is LeaseTrader in de ontwikkelingen van de vergelijker niet over één nacht ijs gegaan. Uiteindelijk denkt Philippo dat zijn vergelijker de aanbiedingen van de diverse partijen alleen maar transparanter maakt voor de individuele leaseklant. In één oogopslag is precies te zien welk beleid het bedrijf heeft ten aanzien van meer of minderkilometers. Of dat er een borg moet worden betaald, dan wel een vast bedrag of in de vorm van drie maandtermijnen. Op dat vlak zit een fors verschil tussen de aanbieders, is Philippo opgevallen. Het vergelijken van al die voorwaarden was een lastige klus. “Soms zitten de tarieven verpakt in pakketten met een bijbehorend aantal kilometers. In veel gevallen hebben we moeten aankloppen bij de betreffende leasemaatschappij om alles duidelijk te krijgen. Dat betekent veel handmatig werk. Maar ook dat komt uiteindelijk weer de transparantie ten goede”.
Tevreden.nl
Overigens doet LeaseVergelijker niet aan een selectie van leaseaanbieders. Er is ook geen vergunning van de AFM nodig omdat LeaseVergelijker alleen de bezoeker
doorsluist naar de betreffende aanbieder. Wel hoopt Philippo binnenkort op een keurmerk Private Lease waarmee onder andere de branchevereniging van leasemaatschappijen VNA mee bezig is. Ook worden de scores van tevreden.nl op LeaseVergelijker getoond. Op dat platform kunnen gebruikers hun leasemaatschappij beoordelen. “Voor LeaseVergelijker hebben we advies gevraagd van de oud-directeur van Beslist.nl, een van de grootste consumentenvergelijkingswebsites van Nederland. Net als wij werken die ook met zowel kleine bedrijven als grote aanbieders zoals Bol.com. Daar hebben we veel van geleerd.”
Misschien dat de autobranche zelf nog de grootste omslag moet maken
De consument en ook de zakelijke leaserijder zullen volgens Philippo snel gewend zijn aan de vergelijker. Misschien dat de autobranche zelf nog de grootste omslag moet maken, denk de directeur. Vooral grotere bedrijven blijken moeizaam de omslag te kunnen maken naar de ‘online wereld’ waar het draait om clicks en leadgeneratie. Volgens Philippo moeten bedrijven en hun marketingafdelingen vooral af van het budgetdenken. “Wij generen kwalitatief, goede leads voor zowel grote als kleine leasemaatschappijen. Alleen de click moet worden betaald. Nu zie je nog te vaak dat tegen het einde van het jaar bedrijven leads laten liggen omdat het eerder vastgestelde budget op is. Dan laat je dus business liggen. Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn.”
Categorie: Private lease / Auto-abonnementen





