Minder kosten, meer vrijheid voor de werknemers en meer alternatieve mobiliteitsvormen. Zo luidt de uitdaging van menig leasemaatschappij, maar bij ALD Automotive was dit echt een vraag van een bestaande klant (IT bedrijf Conclusion). Er rolde uiteindelijk een product uit voort dat een fraai staaltje van co-creatie mag worden genoemd: ALD choice. Jeroen Kruisweg over zijn ‘mooiste deal ooit’.
De introductie van ALD choice vond plaats tijdens de AutoRAI 2015 afgelopen april. Niet het geringste platform om een nieuw product te lanceren. Maar Kruisweg en zijn collega’s zijn dan ook trots op ‘deze deal’. Het herbergt voor hen de kern waar het om leasing om draait: als netwerkorganisatie de beste mobiliteitsoplossing
vinden voor je klant. “Je kan leasing als plat product aanbieden; dan draait het voornamelijk om de prijs. Ook wij, met een wereldwijde vloot van ruim 1,3 miljoen auto’s, kunnen prima mee in die prijsdruk. Maar onze klanten kiezen ALD Automotive vanwege onze toegevoegde waarde. Mobiliteitsproducten inzetten om bijvoorbeeld je werknemers een aantrekkelijker arbeidsvoorwaardenpakket te geven. Met meer vrijheid in de keuze van vervoermiddelen”, aldus Kruisweg.
Type vervoersmiddel
Die vrijheid van leaserijders staat centraal bij ALD choice, waar naast Conclusion onlangs een tweede klant voor heeft getekend en met een derde zijn gesprekken “in vergevorderd stadium”. Deze nieuwe leaseformule biedt de leaserijder online een persoonlijk leaseaanbod en de mogelijkheid zelf te kiezen voor het type vervoersmiddel (nieuwe auto, gebruikte auto, elektrische fiets of OV) en flexibiliteit in contractduur (dag, maand of langer).
Men kan dus een klasse hoger rijden maar dan met 80.000 kilometer op de teller
In de portal, in samenwerking met Conclusion gebouwd, staat het aanbod van leaseauto’s. Het zijn auto’s en modellen die gewild zijn maar ook economisch verstandige keuzes zijn. Op deze auto’s heeft ALD Automotive aantrekkelijke inkoopkortingen weten te bedingen. En het mag misschien verbazen dat bijna alle merken zijn meegegaan in de onderhandelingen met de mobiliteitsverlener.
Een belangrijk onderdeel – en waar inmiddels meer dan verwacht voor wordt gekozen – is de jonggebruikte occasion. Bijna 40% van de Conclusion werknemers is de eerste maanden gegaan voor zo’n occasion, zegt Kruisweg. “De VW Golf is bijvoorbeeld populair. Wij bieden die aan voor de prijs van een VW Polo. Men kan dus een klasse hoger rijden maar dan met 80.000 kilometer op de teller. Zo zijn we laatst ook flink wat Opel Astra’s kwijtgeraakt.
De occasion wordt uiteraard ook niet tegen de in de markt gebruikelijke termijn aangeboden. De looptijden zijn flexibel. “Mensen willen niet meer in een leasekeurslijf worden gedwongen. Geen ‘gedwongen’ Golf of Mégane tegen standaard 48 maanden. We bieden met ALD choice werkgevers een lagere TCO, terwijl de werknemers meer keuze hebben, zowel in looptijd als merk/model”, aldus Kruisweg. Meer vrijheid in autokeuze betekent in dit geval dus geen hogere kosten. Integendeel. Uitgangspunt was om te komen tot een kostenreductie van 10%. Dat was een harde eis van Conclusion. Het gebruik van de portal levert bovendien een flinke tijdsbesparing op in het wagenparkbeheer. Individuele offertes hoeven niet langer gemaakt en gevalideerd te worden, de portal handelt de aanvraag geautomatiseerd af.
Cruciaal moment
Een andere noviteit is dat er niet meer betaald wordt per auto, maar een vast bedrag per medewerker per maand. De kosten voor meer/minder kilometer komen hiermee te vervallen. Daardoor zijn de kosten voor het wagenpark eenvoudig te begroten en dat scheelt de werkgever ‘een bak aan administratie’.
“Wat dat betreft is het de mooiste deal die ik ooit heb gemaakt”
Wat uiteindelijk de doorslag gaf voor Conclusion om te tekenen voor dit product? Uiteraard gaat de ontwikkeling van een vernieuwend concept als dit niet zonder horten of stoten. Maar altijd is er geloof geweest in het concept en de samenwerking. Kruisweg: “Het belangrijkste moment was toch wel de presentatie van het concept voor de volledige Raad van Bestuur en enkele Business Unit managers van Conclusion. Het komt niet vaak voor dat ik op zo’n niveau een presentatie van anderhalf uur heb gegeven. Het was een cruciaal moment. De uitdaging was vooral om alle behoeftes binnen het bedrijf te kunnen invullen. En daarin hebben we ze kunnen overtuigen – en nu blijkt het ook in de praktijk te werken. Wat dat betreft is het de mooiste deal die ik ooit heb gemaakt.”
Categorie: Mobiliteit / Smart Mobility
Gerelateerde links:
- ALD laat mobiliteit ervaren in nieuw Experience Centre
- Aandeel nieuwe mobiliteitsconcepten klein maar groeiend
- Winstdeling: tussen eigen beheer en leasing in
- Leaserijder wordt nieuwe klant van leasemaatschappij
- Driekwart jongeren wil eigen auto
- Nieuw online platform Arval beheert alle mobiliteitsvormen







