Dragintra rolt deze zomer het nieuwe Mobicells uit, het systeem dat werknemers in ‘mobiliteitscategorieën’ verdeeld en daadwerkelijk meet hoeveel fiets- of OV-kilometers er worden gemaakt. Pas met die kennis kunnen werknemers gericht worden voorzien van bijvoorbeeld een OV-trajectkaart of mobiliteitsbudget. Meten is weten. Bart de Hoog van Dragintra over ‘holistisch’ gepraat, ongebruikte NS-businesscards en een reisadvies tijdens het tandenpoetsen…
Deze zomer gaat een eerste aantal geselecteerde werknemers op pad met een door Dragintra nieuw ontwikkelde smartphone-app. De app meet precies hoeveel kilometers er met welk vervoersmiddel wordt afgelegd. Na ongeveer twee maanden is er een mobiliteitsprofiel opgesteld van iedere medewerker en kunnen ze worden ingedeeld in categorieën. Bijvoorbeeld de groep mensen die twee dagen in de week prima uit de voeten kunnen met het openbaar vervoer. Of misschien is
een mobiliteitsbudget geschikt omdat de medewerker op fietsafstand woont van zijn werk? Hoe meer fietskilometers, hoe meer er overblijft uit het budget. Bart de Hoog, general manager van Dragintra Mobility Services: “Ook de auto diehards kunnen we precies laten zien dat bijvoorbeeld in 15% van hun mobiliteitskeuze de trein een slimmere oplossing is dan de auto.”
Weggegooid geld
Zo’n mobiliteitsprofiel wordt iedere zes maanden opnieuw beoordeeld. Want het mag dan wel slim zijn om twee keer per week de trein te pakken, het is maar de vraag of dit ook daadwerkelijk gebeurt. Zo niet, dan zijn de kosten voor een OV-kaart weggegooid geld. Aan de werkgever de keus om die bepaalde werknemer er op aan te spreken, of dat hij zijn kaart mag inleveren. Volgens De Hoog is het aantal OV-kaarten dat ongebruikt in de keukenlade ligt, schrikbarend hoog.
Die datazekerheid moet omhoog want dan kunnen er afspraken worden gemaakt met de belastingdienst
Mobicells heet het systeem dat de hele mobiliteitsmix voor werkgever en werknemer moet gaan beheren. Dragintra werkt momenteel nog hard om de ‘datazekerheid’ van het systeem van 90 naar 95% te brengen. Dat wil zeggen, dat uiteindelijk nog maar in 5% van de gevallen de app de werknemer moet vragen in welk vervoermiddel die zit. Mobicells is zelflerend, dus eenmaal ingevuld herkent het systeem de volgende keer de route en het vervoermiddel. Alles wordt automatisch vastgelegd. Die datazekerheid moet omhoog want dan kunnen er afspraken worden gemaakt met de belastingdienst. Het systeem legt namelijk ook autokilometers vast. “Maar ook als er afspraken zijn over het vergoeden van fietskilometers, kan Mobicells dit exact uitrekenen”, aldus De Hoog.
Meten is weten
De hele gedachte achter Mobicells is gestoeld op het (simpele) principe van ‘meten is weten’. Anno 2015 weten we alles wat er in en om de auto gebeurt. Maar over multimodaal vervoer zijn geen gegevens. De Hoog: “Vooral grote bedrijven met dito wagenparken roepen om het hardst om maatregelen ter bevordering van alternatief vervoer om zo te komen tot een goede mobiliteitsmix. Zij verstrekken in veel gevallen al NS-businesscards, maar weten vervolgens niet hoeveel kilometers er daadwerkelijk mee worden afgelegd. Bij ons daarentegen geen ‘holistisch’ gepraat maar daadwerkelijk data waarop beleid kan worden gemaakt en gestuurd. Wij meten altijd eerst de impact van bijvoorbeeld een OV-kaart. Zo’n kaart kan een prima instrument zijn, maar het mag uiteindelijk geen ‘en-en’ verhaal worden want dat werkt alleen maar kostenverhogend.”
Toekomstmuziek?
De kracht van een systeem als Mobicells is dat bedrijven ook daadwerkelijk vorm kunnen geven aan de wens om ‘brede mobiliteit’ voor hun medewerkers te faciliteren waarbij kostenbesparing en CO2-reductie vaak eveneens speerpunt zijn. Daarbij wordt er geen ‘administratief gedrocht’ opgebouwd, alles wordt automatisch vastgelegd.
“Het beheren van de volledige mobiliteitsmix met alle aspecten die daarbij behoren, is een enorme groeimarkt”
Dragintra wil met Mobicells een voortrekkersrol spelen op het gebied van brede mobiliteit. Het systeem is overigens ook prima geschikt om rapportages te maken met data afkomstig van verschillende aanbieders. Veel fleetowners werken nu eenmaal met meerdere mobiliteitsleveranciers. Allemaal leveren ze ‘eigen’ rapportages, Mobicells smeedt ze tot één. De Hoog: “Het beheren van de volledige mobiliteitsmix met alle aspecten die daarbij behoren, is een enorme groeimarkt. En er is nog veel mogelijk. Uiteindelijk moet de app ook reisadviezen gaan geven. Dan krijgt een werknemer ’s ochtends bij het tandenpoetsen het advies om de trein te pakken omdat er op de route een forse file staat. En dat de trein op dit tijdstip vertrekt dus er is nog ruimschoots tijd voor een extra kop koffie… Toekomstmuziek? Zeker niet. Het zijn allemaal uiterst haalbare doelen.”
Categorie: Technologie / Innovatie
Gerelateerde links:
- “Mensen willen niet in een leasekeurslijf worden gedwongen”
- Nieuw online platform Arval beheert alle mobiliteitsvormen
- Sofico: graadmeter van gebruik smart mobility
- Meer inzage levertijd met online bestelplatform Athlon
- De zin en onzin van mobiliteitsapps
- Nieuwe afspreekdienst Roudle gelanceerd
- Duurzamer woon-werkverkeer kan 20% kosten besparen