Met de nominatie voor de KPN Channel Awards op zak en een groots opgezette, succesvol afgeronde relatiedag bij de ‘ultieme showcase’ vervoerder HTM breekt een nieuwe tijd aan voor blackboxleverancier Transscope Voertuigsystemen. Meer en meer is er het besef in de markt dat inzicht de basis is voor efficiënt beheer van ‘brede mobiliteit’. “Met inzicht begint het kosten besparen.”
Transscope had flink uitgepakt tijdens de relatiedag eerder dit jaar in de oude tramremise van vervoerder HTM in Den Haag. KPN was onder andere vertegenwoordigd. Enkele jaren geleden had KPN nog eigen fleetmanagementoplossingen, maar tegenwoordig doet de telecomgigant alleen zaken via business partners. Transscope is daar één van en werd eerder dit jaar genomineerd voor de KPN Channel Awards 2015. In totaal waren er drie genomineerden, Transscope was de enige aanbieder van fleetmanagementoplossingen. “Zo’n nominatie voelt toch wel als een kroon op het werk. Als een dergelijk groot bedrijf zo’n relatief kleine organisatie nomineert voor beste business partner op het gebied van fleetmanagement, dan doet dat toch wel wat”, aldus Transscope directeur Henk-Jan Kienhuis.
Besparingspotentieel
Transscope was genomineerd op basis van de klantcase HTM. Een logische case; bij HTM haalt Transscope zo’n beetje alles uit de kast wat het in huis heeft. Wordt het bedrijf uit Dedemsvaart doorgaans ingezet voor ritregistratie, HTM laat zien waartoe registratie – en vooral het bundelen, analyseren en inzetten van alle data die uit de blackboxen stromen – allemaal kan betekenen voor een bedrijf.
Vorig jaar werd er een fors bedrag bespaard bij HTM. Hoe? Door voertuigen en mensen slimmer in te zetten, door minder schades en zelfs door minder aanschaf van voertuigen. Kienhuis: “Drie jaar geleden begonnen we bij HTM met de inbouw van blackboxen in een gedeelte van het wagenpark, vooral personenauto’s. Nu doen we het hele park, inclusief trams en stadsbussen. Veel techniek is er in eigen huis ontwikkeld gezamenlijk met de klant, om bijvoorbeeld routes te optimaliseren. Nu zijn we bezig om het onderhoud van tram en rails in beeld te brengen. De uiteindelijke besparing is hoger uitgekomen dan we hadden verwacht. Nu zijn we over het algemeen realistisch wat betreft besparingspotentieel. Maar dit overtrof toch wel sterk onze verwachtingen.”
“Als er eenmaal wordt geregistreerd, komen al snel andere mogelijkheden aan de orde”
Afgelopen mei heeft Transscope haar nieuwe platform gelanceerd, waar fors in is geïnvesteerd. Alle divices kunnen er op draaien en het kent een modulaire opbouw. Veelal wordt Transscope nog ‘gewoon’ ingezet voor ritregistratie ten behoeve van de bijtelling. Maar als er eenmaal wordt geregistreerd, komen al snel andere mogelijkheden aan de orde. Al gaan die misschien minder ver dan bij HTM. Een blackbox geeft niet alleen inzicht in de afgelegde kilometers, maar ook in de gewerkte tijd en reistijd. Gegevens die kunnen worden ingezet om de productiviteit van bijvoorbeeld de buitendienstmedewerkers te verhogen.
Daarnaast is er de mogelijkheid om de rijstijl te meten. “Voor steeds meer bedrijven is het belangrijk te weten hoe er met de bedrijfsvoertuigen wordt omgesprongen. Want de bedrijfsvoertuigen zijn toch de
visitekaartjes op de weg. Overigens kan onze blackbox worden uitgebreid met een zogenaamde PWZ-schakelaar – Privé-Woon/Werk-Zakelijk. Geen big brother-verhaal dus maar nog wel een sluitende kilometerregistratie voor de fiscus”, aldus Kienhuis.
Waarborg van privégegevens
Wat betreft die fiscus, sinds 2010 zit Transscope aan tafel met de vaderlandse belastingdienst. Dit in het kader van onder andere het Keurmerk Ritregistratiediensten. Transscope was een van de eerste die zich hierbij aansloot. Het keurmerk garandeert een zekere kwaliteit van de ritregistratie waardoor er voor de aangesloten partijen ook een verlicht regime geldt voor de belastingdienst. Onderdeel van het keurmerk is onder andere de waarborg van privégegevens. In totaal zijn er misschien tegen de 100 aanbieders van ritregistratiediensten in Nederland, toch hebben er nog maar 16 een keurmerk. Kienhuis benadrukt dat de eisen voor het keurmerk fors zijn, zowel op technisch als organisatorisch gebied. Kienhuis: “Eind vorig jaar heeft de fiscus laten weten 500 extra controleurs in te zetten op oneigenlijk gebruik van de zakelijke (lease)auto. De berijders met een blackbox voorzien van keurmerk zullen de controles bespaard blijven”.
Onlangs heeft Transscope een infographic gepubliceerd waarin het besparingspotentieel van een fleetmanagementsysteem duidelijk moet worden en vooral ook: hoe dit te realiseren. Crux van het verhaal: meten is weten. Inclusief het rijgedrag van de medewerkers.
Categorie: Telematica






