Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

“De gedragsmodule heeft ons overtuigd”

maandag 21 maart, 2016
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

Menig zakelijke rijder mag er dan geen hoge pet van op hebben, de chauffeurs van kringloopgigant Noppes in Noord-Holland hebben het weten te waarderen: de blackbox in de auto. Dreigde de organisatie 1,5 jaar geleden nog geroyeerd te worden door de verzekeraar, nu heeft bedrijfsleider Mark de Groot het laatste half jaar één schadegeval gehad. Goed voor de financiën, maar nog beter voor de chauffeurs zelf.

Bedrijfsleider Mark de Groot

Bedrijfsleider Mark de Groot

Het heeft De Groot zelf ook verrast, moet hij eerlijk toegeven. Altijd al werden de chauffeurs, doorgaans jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt, aangesproken op roekeloos rijgedrag. De 12 Peugeot Boxers, waarbij er straks nog zeven bijkomen na de fusie met een kringloopwinkel in Midden Nederland, hadden bijna continu schade. “Eén chauffeurs presteerde het op een afstand van enkele honderden meters drie aanrijdingen te veroorzaken. In alle schadelijstjes van de verzekeraars stonden we bovenaan – de premie was al meerdere malen verhoogd. Het had ons niets verbaasd als we op een gegeven moment geroyeerd zouden worden.”

De Groot heeft inmiddels geleerd dat het zeker niet alleen kwade wil was van de chauffeurs. Integendeel. In een eerder traject had De Groot de medewerkers al verantwoordelijk gemaakt om bijvoorbeeld de wagens schoon te houden. Dat werd prima opgepikt. Maar eenmaal van het erf af, had De Groot er geen grip meer op. En dan ging het vaak fout.

Gejaagdheid

Het roer moest dus om. Transscope werd erbij gehaald omdat De Groot wel wat zag in hun rijstijlmodule die standaard bij de blackbox wordt geleverd. Een module die niet zozeer als waakhond moest optreden, maar vooral om chauffeurs handvaten te geven om hun rijgedrag zelf te verbeteren. Want het was De Groot duidelijk geworden dat de meeste chauffeurs wel degelijk wilden veranderen, maar het zelf niet voor elkaar konden krijgen. “Er zit een bepaalde gejaagdheid in bij deze medewerkers. Dat gebeurt onbewust en soms ook ongewild. De rijgedrag-module was er ook voor bedoeld dat chauffeurs uiteindelijk weer prettig hun werk konden doen.”

Samen met de rijinstructeur hebben we op een leeg industrieterrein met iedere bus precies bepaald wanneer het systeem moet gaan piepen

Tegelijkertijd met de komst van de blackbox heeft Noppes een oud rijschoolinstructeur weer ingezet die de chauffeurs met raad en daad bijstaat. Die neemt ook de uitdraaien van de blackbox door met de chauffeurs waardoor er een precies beeld ontstaat waar het mis gaat. Het systeem van Transscope biedt ook de mogelijkheid om te gaan piepen als een chauffeur bijvoorbeeld te hard optrekt. De Groot was daar in eerste instantie niet enthousiast over. Het zou alleen maar afleiden. Maar tot zijn grote verbazing wilden de meeste chauffeurs graag een dergelijk directe feedback op hun rijgedrag. “Samen met de rijinstructeur hebben we op een leeg industrieterrein met iedere bus precies bepaald wanneer het systeem moet gaan piepen.”

Koppeling

Een jaar na de aanpak en de installatie van de blackboxen van Transscope is er 50% gespaard op de kosten van het wagenpark. Minder schade, minder slijtage (een koppeling ging gemiddeld bij Noppes 30.000 kilometer mee!) en vooral minder incidentele kosten wat op iedere begroting een flinke impact heeft. “Maar het gaat bij ons niet alleen om de kosten. Als sociale werkplaats-gelieerd bedrijf hebben we de taak om voorwaarden te creëren voor ons personeel zodat ze goed kunnen functioneren. Als je daarin slaagt, dan heb je het goed gedaan. Dat een blackbox daarin zo’n belangrijke rol zou spelen, had ik nooit gedacht.”

Sturen op onderhoud voor langere inzet

Voor SW-gelieerde bedrijven als kringloopwinkel Noppes staat er het komende jaar flink wat te veranderen. Tot op heden kon men bijvoorbeeld meeliften op voordelige aanbestedingen speciaal voor SW-bedrijven. Op die manier is men aan huisleverancier Peugeot gekomen. De auto’s worden tegen een ‘vriendelijke’ prijs gekocht, een servicecontract verzorgt al het onderhoud en schade.logo noppes

Maar de SW-regeling gaat op de schop. Veel voordelen zijn dit jaar al wegbezuinigd, volgend jaar kan Noppes waarschijnlijk geen gebruik meer maken van het SW-contract met Peugeot. Het moet dus als ‘gewone’ commerciële organisatie verder. Dit jaar bestelt De Groot daarom nog enkele nieuwe Peugeot Boxers. Zoals het een kringloopwinkel betaamt, wordt er nu ingezet op een maximale termijn van de bussen. Daarvoor wordt ook Transscope ingezet. De Groot: “We gaan meer sturen op onderhoud, waardoor niet zozeer de standaard onderhoudsbeurten van om de 30.000 kilometer uitgangspunt zijn, maar de data die we uit de blackbox krijgen. Onze bussen worden enorm zwaar belast, maken veel korte ritten in de regio. Dus misschien is een beurt om de 20.000 kilometer wel beter. Op die manier verleng je de levensduur. De blackbox levert enorm veel informatie op over de gezondheidstoestand van de wagen. Veel meer dan het standaard servicecontract van Peugeot.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Verkeersveiligheid / Training
Labels: Transscope

Gerelateerde links:

  • Citroën-rijders hebben de minste schade
  • “Met inzicht begint het kosten besparen”
  • 1 miljoen bonus voor zuinige buschauffeurs
  • Audibestuurders vaakst op de bon geslingerd in 2015
  • Transscope en MijnRijstijl.nl: volgende stap in rijstijlanalyse
  • Transscope test nieuwe webapp tijdens Arctic Experience
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • Zaptec

    Zaptec

    Onze missie is om de wereldwijde groei van elektrisch vervoer mogelijk te maken. Opladen moet daarom simpel en efficiënt zijn én passen bij de wensen van de gebruiker

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design