Menig zakelijke rijder mag er dan geen hoge pet van op hebben, de chauffeurs van kringloopgigant Noppes in Noord-Holland hebben het weten te waarderen: de blackbox in de auto. Dreigde de organisatie 1,5 jaar geleden nog geroyeerd te worden door de verzekeraar, nu heeft bedrijfsleider Mark de Groot het laatste half jaar één schadegeval gehad. Goed voor de financiën, maar nog beter voor de chauffeurs zelf.
Het heeft De Groot zelf ook verrast, moet hij eerlijk toegeven. Altijd al werden de chauffeurs, doorgaans jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt, aangesproken op roekeloos rijgedrag. De 12 Peugeot Boxers, waarbij er straks nog zeven bijkomen na de fusie met een kringloopwinkel in Midden Nederland, hadden bijna continu schade. “Eén chauffeurs presteerde het op een afstand van enkele honderden meters drie aanrijdingen te veroorzaken. In alle schadelijstjes van de verzekeraars stonden we bovenaan – de premie was al meerdere malen verhoogd. Het had ons niets verbaasd als we op een gegeven moment geroyeerd zouden worden.”
De Groot heeft inmiddels geleerd dat het zeker niet alleen kwade wil was van de chauffeurs. Integendeel. In een eerder traject had De Groot de medewerkers al verantwoordelijk gemaakt om bijvoorbeeld de wagens schoon te houden. Dat werd prima opgepikt. Maar eenmaal van het erf af, had De Groot er geen grip meer op. En dan ging het vaak fout.
Gejaagdheid
Het roer moest dus om. Transscope werd erbij gehaald omdat De Groot wel wat zag in hun rijstijlmodule die standaard bij de blackbox wordt geleverd. Een module die niet zozeer als waakhond moest optreden, maar vooral om chauffeurs handvaten te geven om hun rijgedrag zelf te verbeteren. Want het was De Groot duidelijk geworden dat de meeste chauffeurs wel degelijk wilden veranderen, maar het zelf niet voor elkaar konden krijgen. “Er zit een bepaalde gejaagdheid in bij deze medewerkers. Dat gebeurt onbewust en soms ook ongewild. De rijgedrag-module was er ook voor bedoeld dat chauffeurs uiteindelijk weer prettig hun werk konden doen.”
Samen met de rijinstructeur hebben we op een leeg industrieterrein met iedere bus precies bepaald wanneer het systeem moet gaan piepen
Tegelijkertijd met de komst van de blackbox heeft Noppes een oud rijschoolinstructeur weer ingezet die de chauffeurs met raad en daad bijstaat. Die neemt ook de uitdraaien van de blackbox door met de chauffeurs waardoor er een precies beeld ontstaat waar het mis gaat. Het systeem van Transscope biedt ook de mogelijkheid om te gaan piepen als een chauffeur bijvoorbeeld te hard optrekt. De Groot was daar in eerste instantie niet enthousiast over. Het zou alleen maar afleiden. Maar tot zijn grote verbazing wilden de meeste chauffeurs graag een dergelijk directe feedback op hun rijgedrag. “Samen met de rijinstructeur hebben we op een leeg industrieterrein met iedere bus precies bepaald wanneer het systeem moet gaan piepen.”
Koppeling
Een jaar na de aanpak en de installatie van de blackboxen van Transscope is er 50% gespaard op de kosten van het wagenpark. Minder schade, minder slijtage (een koppeling ging gemiddeld bij Noppes 30.000 kilometer mee!) en vooral minder incidentele kosten wat op iedere begroting een flinke impact heeft. “Maar het gaat bij ons niet alleen om de kosten. Als sociale werkplaats-gelieerd bedrijf hebben we de taak om voorwaarden te creëren voor ons personeel zodat ze goed kunnen functioneren. Als je daarin slaagt, dan heb je het goed gedaan. Dat een blackbox daarin zo’n belangrijke rol zou spelen, had ik nooit gedacht.”
Sturen op onderhoud voor langere inzet
Voor SW-gelieerde bedrijven als kringloopwinkel Noppes staat er het komende jaar flink wat te veranderen. Tot op heden kon men bijvoorbeeld meeliften op voordelige aanbestedingen speciaal voor SW-bedrijven. Op die manier is men aan huisleverancier Peugeot gekomen. De auto’s worden tegen een ‘vriendelijke’ prijs gekocht, een servicecontract verzorgt al het onderhoud en schade.
Maar de SW-regeling gaat op de schop. Veel voordelen zijn dit jaar al wegbezuinigd, volgend jaar kan Noppes waarschijnlijk geen gebruik meer maken van het SW-contract met Peugeot. Het moet dus als ‘gewone’ commerciële organisatie verder. Dit jaar bestelt De Groot daarom nog enkele nieuwe Peugeot Boxers. Zoals het een kringloopwinkel betaamt, wordt er nu ingezet op een maximale termijn van de bussen. Daarvoor wordt ook Transscope ingezet. De Groot: “We gaan meer sturen op onderhoud, waardoor niet zozeer de standaard onderhoudsbeurten van om de 30.000 kilometer uitgangspunt zijn, maar de data die we uit de blackbox krijgen. Onze bussen worden enorm zwaar belast, maken veel korte ritten in de regio. Dus misschien is een beurt om de 20.000 kilometer wel beter. Op die manier verleng je de levensduur. De blackbox levert enorm veel informatie op over de gezondheidstoestand van de wagen. Veel meer dan het standaard servicecontract van Peugeot.”
Categorie: Verkeersveiligheid / Training






