Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

WeGo: meer mobiliteit met minder auto’s

zondag 18 december, 2016
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

De (lease)auto als vaste secundaire arbeidsvoorwaarde is aan het verdwijnen, maar mobiliteit wordt voor organisaties daarmee niet minder belangrijk. Integendeel. Men wil juist een grotere groep werknemers van (flexibele) mobiliteit voorzien. Het is een van de verklaringen van het succes van deelbedrijf WeGo. “Er gaat een sneeuwbaleffect ontstaan.”

Michiel Gerritsen van WeGo

Michiel Gerritsen van WeGo

Zakelijke autodeler WeGo is de laatste maanden flink in het nieuws. Van de zomer besloot de gemeente Amsterdam na een proefperiode de helft van het wagenpark, ruim 400 voertuigen, uit te rusten met het poolsysteem van WeGo. Kort daarna besloot verzekeringstussenpersoon Meeus 9 deelauto’s in te zetten via het WeGo-platform om mobiliteit binnen de organisatie efficiënter in te zetten. En bij het consultancybedrijf Innovation Booster krijgt nieuw personeel geen vaste leaseauto meer maar de beschikking over een deelauto. Het systeem wordt geleverd door WeGo.

Accountmanager Michiel Gerritsen benadrukt dat WeGo niet vanuit de auto denkt maar vanuit de mobiliteitsbehoefte van de klant. Jarenlang is er gewerkt aan een eigen deelplatform die anno 2016 een viertal mobiliteitsoplossingen biedt: publiek autodelen of delen via closed communities, poolmanagement en vlootmanagement. In dat laatste geval zijn niet alleen de pool- of deelauto’s op het systeem aangesloten, maar alle zakelijke auto’s binnen een organisatie.

De knip trekken

Autodelen mag dan veelal een klein onderdeel zijn van het hele mobiliteitspallet, het is wel een belangrijk onderdeel. Vaak blijkt het ook de start van een traject waarbij organisaties hun complete mobiliteitsbeleid op de schop nemen. Nodig ook, want Gerritsen verbaast zich nodig altijd regelmatig hoe weinig inzicht bedrijven hebben in hun mobiliteitskosten. “Bedrijven lijken in dat opzicht op particulieren: ze trekken als vanzelf de knip als er iets rondom de auto moet worden betaald. Hoeveel ze nu precies en waarvoor betalen, dat weet men niet. Het ontbreekt aan inzicht terwijl men natuurlijk wel weet dat het wagenpark tot een van de grootste kostenposten is uitgegroeid.”

Bedrijven lijken in dat opzicht op particulieren: ze trekken als vanzelf de knip als er iets rondom de auto moet worden betaald

De deelauto anno 2016 doorbreekt ook de ‘vanzelfsprekende’ groei van het wagenpark bij een groeiend personeelsbestand. Het heeft, volgens Gerritsen, ook te maken dat veel organisaties mobiliteitsoplossingen aan een bredere groep werknemers wil aanbieden. Dus niet alleen aan die groep die vanuit hun functie recht hebben op een leaseauto. Waarbij ook het gebruik van de privéauto voor zakelijke doeleinden moet worden teruggebracht. “Meer mobiliteit dus maar met minder auto’s. Die efficiencyslag kunnen we maken”, aldus Gerritsen.

Sluitende rittenadministratie

Groot voordeel bij deelauto’s is dat het systeem erachter ook een sluitende rittenadministratie oplevert. Want ook daar schort het aan bij menig fleetowner. Die administratieve last voor werknemer en werkgever wordt volledig weggenomen. En ten opzichte van de ‘vorige generatie’ poolauto’s, neemt het systeem van WeGo ook de rompslomp rondom de sleuteloverdracht weg. Dat scheelt alleen al een hoop tijd, heeft Gerritsen berekend. “Zonder automatisering duurt een reservering met sleuteloverdracht een uur tot 5 kwartier, inclusief halen en terugbrengen. Exclusief de ‘social talks’ bij de persoon die de sleutel met de bijbehorende multomap beheert. Dit sleutelbeheer en administratieve handelingen behoren bij ons systeem tot de verleden tijd. Met WeGo kunnen gebruikers snel en zelfstandig een voertuig reserveren en hier toegang tot krijgen.”wego_smartphone

De tijd van deelauto-pilots is wat betreft WeGo voorbij. Ook al is er het besef dat et aantal deelauto’s gefaseerd wordt ingezet. Daarbij is er steeds vaker de samenwerking met de leasemaatschappij; WeGo heeft bijvoorbeeld een gezamenlijk traject afgelegd met Terberg Leasing. Gerritsen: “Onze core business is het efficiënt inzetten van het wagenpark waarbij er zo min mogelijk stilstand is van voertuigen. Waarbij werkgevers een modern en flexibel mobiliteitsaanbod aan hun personeel kunnen aanbieden. We zijn merkonafhankelijk, zowel wat auto’s betreft als de telematicakastjes. Daarbij gooien we onze oplossing niet zomaar over de schutting, gezamenlijk met de klant kijken we voortdurend hoe het efficiënter kan. We zijn ervan overtuigd dat er een sneeuwbaleffect vanuit het autodelen gaat ontstaan. En in die ontwikkeling willen we graag voorop lopen.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Huur & Deelauto's
Labels: WeGo

Gerelateerde links:

  • Consultant vangt groei op met deelauto’s van WeGo
  • Terberg Leasing deelt met WeGo
  • Helft wagenpark gemeente Amsterdam wordt deelauto
  • WeGo zet negen deelauto’s in bij Meeùs
  • Athlon en Share2Use: de opkomst van de private lease-deelauto
  • Den Haag wint Autodeel Award
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • Zaptec

    Zaptec

    Onze missie is om de wereldwijde groei van elektrisch vervoer mogelijk te maken. Opladen moet daarom simpel en efficiënt zijn én passen bij de wensen van de gebruiker

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design