De (lease)auto als vaste secundaire arbeidsvoorwaarde is aan het verdwijnen, maar mobiliteit wordt voor organisaties daarmee niet minder belangrijk. Integendeel. Men wil juist een grotere groep werknemers van (flexibele) mobiliteit voorzien. Het is een van de verklaringen van het succes van deelbedrijf WeGo. “Er gaat een sneeuwbaleffect ontstaan.”
Zakelijke autodeler WeGo is de laatste maanden flink in het nieuws. Van de zomer besloot de gemeente Amsterdam na een proefperiode de helft van het wagenpark, ruim 400 voertuigen, uit te rusten met het poolsysteem van WeGo. Kort daarna besloot verzekeringstussenpersoon Meeus 9 deelauto’s in te zetten via het WeGo-platform om mobiliteit binnen de organisatie efficiënter in te zetten. En bij het consultancybedrijf Innovation Booster krijgt nieuw personeel geen vaste leaseauto meer maar de beschikking over een deelauto. Het systeem wordt geleverd door WeGo.
Accountmanager Michiel Gerritsen benadrukt dat WeGo niet vanuit de auto denkt maar vanuit de mobiliteitsbehoefte van de klant. Jarenlang is er gewerkt aan een eigen deelplatform die anno 2016 een viertal mobiliteitsoplossingen biedt: publiek autodelen of delen via closed communities, poolmanagement en vlootmanagement. In dat laatste geval zijn niet alleen de pool- of deelauto’s op het systeem aangesloten, maar alle zakelijke auto’s binnen een organisatie.
De knip trekken
Autodelen mag dan veelal een klein onderdeel zijn van het hele mobiliteitspallet, het is wel een belangrijk onderdeel. Vaak blijkt het ook de start van een traject waarbij organisaties hun complete mobiliteitsbeleid op de schop nemen. Nodig ook, want Gerritsen verbaast zich nodig altijd regelmatig hoe weinig inzicht bedrijven hebben in hun mobiliteitskosten. “Bedrijven lijken in dat opzicht op particulieren: ze trekken als vanzelf de knip als er iets rondom de auto moet worden betaald. Hoeveel ze nu precies en waarvoor betalen, dat weet men niet. Het ontbreekt aan inzicht terwijl men natuurlijk wel weet dat het wagenpark tot een van de grootste kostenposten is uitgegroeid.”
Bedrijven lijken in dat opzicht op particulieren: ze trekken als vanzelf de knip als er iets rondom de auto moet worden betaald
De deelauto anno 2016 doorbreekt ook de ‘vanzelfsprekende’ groei van het wagenpark bij een groeiend personeelsbestand. Het heeft, volgens Gerritsen, ook te maken dat veel organisaties mobiliteitsoplossingen aan een bredere groep werknemers wil aanbieden. Dus niet alleen aan die groep die vanuit hun functie recht hebben op een leaseauto. Waarbij ook het gebruik van de privéauto voor zakelijke doeleinden moet worden teruggebracht. “Meer mobiliteit dus maar met minder auto’s. Die efficiencyslag kunnen we maken”, aldus Gerritsen.
Sluitende rittenadministratie
Groot voordeel bij deelauto’s is dat het systeem erachter ook een sluitende rittenadministratie oplevert. Want ook daar schort het aan bij menig fleetowner. Die administratieve last voor werknemer en werkgever wordt volledig weggenomen. En ten opzichte van de ‘vorige generatie’ poolauto’s, neemt het systeem van WeGo ook de rompslomp rondom de sleuteloverdracht weg. Dat scheelt alleen al een hoop tijd, heeft Gerritsen berekend. “Zonder automatisering duurt een reservering met sleuteloverdracht een uur tot 5 kwartier, inclusief halen en terugbrengen. Exclusief de ‘social talks’ bij de persoon die de sleutel met de bijbehorende multomap beheert. Dit sleutelbeheer en administratieve handelingen behoren bij ons systeem tot de verleden tijd. Met WeGo kunnen gebruikers snel en zelfstandig een voertuig reserveren en hier toegang tot krijgen.”
De tijd van deelauto-pilots is wat betreft WeGo voorbij. Ook al is er het besef dat et aantal deelauto’s gefaseerd wordt ingezet. Daarbij is er steeds vaker de samenwerking met de leasemaatschappij; WeGo heeft bijvoorbeeld een gezamenlijk traject afgelegd met Terberg Leasing. Gerritsen: “Onze core business is het efficiënt inzetten van het wagenpark waarbij er zo min mogelijk stilstand is van voertuigen. Waarbij werkgevers een modern en flexibel mobiliteitsaanbod aan hun personeel kunnen aanbieden. We zijn merkonafhankelijk, zowel wat auto’s betreft als de telematicakastjes. Daarbij gooien we onze oplossing niet zomaar over de schutting, gezamenlijk met de klant kijken we voortdurend hoe het efficiënter kan. We zijn ervan overtuigd dat er een sneeuwbaleffect vanuit het autodelen gaat ontstaan. En in die ontwikkeling willen we graag voorop lopen.”
Categorie: Huur & Deelauto's






