Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

Verzekeren en schadeherstel: zelf sleutelen of niet?

dinsdag 21 maart, 2017
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

Als fleetowner zelf het casco-gedeelte van de verzekeringen voor rekening nemen? Dat scheelt al snel twee derde van de premie, het bespaart op assurantiebelasting en men profiteert zelf van de inkoopvoordelen van schadeherstel. Althans, dat is de theorie…

Een nieuwe bijeenkomst van de FleetAcademy vorige week ging over verzekeringen en schadeherstel. Want hoewel ruim 70 procent van de fleetowners hun volledige verzekering heeft ondergebracht bij de leasemaatschappij – en alle schades ook via hen laat afhandelen – is er een toenemende interesse van bedrijven om het uit het leasecontract te trekken. Het kan namelijk, volgens Erik Wijbenga van de FleetAcademy, nogal wat voordelen opleveren. “Kostenbesparing, een lagere premie en profiteren van een positief rendement. Dat spreekt fleetowners aan”, aldus Wijbenga.

Sprekers op de FleetAcademy: Willem van der Hooft, Johan Schoonhoven, Cees (C.J.) Klaassen, Michel van Dam en Erik Wijbenga

Het casco-gedeelte van de verzekering maakt twee derde deel uit van de totale verzekeringspremie. Het verplichte 1/3 WA-gedeelte ligt vast en daarop kan niet worden gestuurd. Verzekeringskosten maken zo’n 15 procent uit van de tco van een wagenpark. En momenteel actueel: verzekeraars verhogen de premies momenteel omdat ze, naar eigen zeggen, verlies maken op deze post. Des te interessanter voor fleetowners om de post weer eens opnieuw onder de loep te nemen.

Niet transparant

Daarbij komt dat de schadekosten de laatste jaren flink zijn toegenomen. Waarbij de leasemaatschappij de calculaties van het schadebedrag in grote mate bepaalt – en niet bepaald op een transparante manier. Wijbenga: “Leasemaatschappijen zijn onder andere niet transparant in de herstelkosten waardoor het maar de vraag is of fleetowners profiteren van de gestuurde schadestroom. Op verzekeringen en schadeherstel verdienen leasemaatschappij nog altijd goed geld, terwijl het voor fleetowners steeds duurder wordt.”

Leasemaatschappijen zijn niet transparant in de herstelkosten waardoor het maar de vraag is of fleetowners profiteren van de gestuurde schadestroom

Overigens komt die forse stijging in schadelast vorig jaar grotendeels door één gebeurtenis: de uitzonderlijk zware hagelbuien van afgelopen zomer. Dat illustreert meteen ook het risico van het zelf regelen van cascoschades: eens in de drie of vier jaar moet je rekening houden met een dergelijke calamiteit.

Data van essentieel belang

Maar het zijn niet zozeer de risico’s op slecht weer die het zelf beheren van schades riskant maken. Bij het optuigen van een eigen schadeherstelproces komt nogal wat kijken, benadrukt Willem van der Hooft, Business Development Director van Van Ameyde Group. Zelf beheren betekent niet automatisch meer profijt. “Allereerst moet je het proces op orde hebben, waarbij het hebben van data van essentieel belang is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een digitaal schadeformulier, want hoe eerder je met de behandeling van schades begint, hoe lager uiteindelijk het bedrag. Alleen al op vervangend vervoer bespaar je een hoop.”

Schadesturing in beeld, volgens Zilverstad

Van Ameyde neemt voor een groeiende groep verzekeraars de complete schadeafhandeling uit handen. Maar ook autoverhuurder Avis meldt al haar schades centraal in het zogenaamde Incident Management System (IMS) van Van Ameyde. Dat is speciaal voor fleetowners gebouwd. “Alleen op een consistente en geautomatiseerde behandeling van schades valt veel winst te behalen. Niet alleen op de operationele kosten, maar uiteindelijk ook op de schadelast”, aldus Van der Hooft.

Lage prijzen

Bijval kreeg Van der Hooft van Johan Schoonhoven, eigenaar van Zilverstad Consultancy. Automatische afhandeling, digitale dossiers, systeemintegratie, maar ook een vlotte intake en duidelijkheid. Zomaar enkele begrippen waar het volgens Schoonhoven om draait. Zaken die alleen voor elkaar te krijgen als er sprake is van een gestuurde schadestroom. En op dat vlak is het momenteel goed zakendoen voor fleetowners. De schadeherstelmarkt kampt met overcapaciteit en derhalve zijn de prijzen laag.

Een andere mogelijkheid voor fleetowners: richt een collectief op om gezamenlijk schaherstel in te kopen

Schoonhoven ziet overigens een nieuwe vorm van sturing opkomen in de markt: de open claims. Het is een soort veiling van claims waarop schadeherstellers kunnen bieden. Het heet vooral geschikt te zijn voor kleinere schades. Een andere mogelijkheid voor fleetowners: richt een collectief op om gezamenlijk schaherstel in te kopen. Enkele partijen in de markt doen dat al, zoals FleetCollective.

Remarketingstrategie

een veertigtal fleetowners was afgekomen op de uitnodiging van de Fleetacademy

Ook de schadeherstellers spelen steeds beter in op de verschillende klantenbehoeftes, zegt Cees Klaassen van ASN Schadegroep. Met leasemaatschappijen worden al langer afspraken gemaakt over bijvoorbeeld het gebruik van originele of gebruikte onderdelen. Of het vervangen van delen of het repareren ervan. “Dat laatste heeft ook te maken met de leeftijd van de auto en remarketingstrategie van de leasemaatschappij”, aldus Klaassen.

Kortom, mocht een fleetowner besluiten verzekeringen en schadeherstel, beiden onlosmakelijk met elkaar verbonden, zelf te doen, moet er een hoop (goed) geregeld worden. Al gaat het om ‘simpele’ afspraken of berijders bij vervangend vervoer recht hebben op een auto met trekhaak. Vervangend vervoer is een substantieel deel van de kosten. Het prijsverschil tussen zelf doen en via de leasemaatschappij moet dan ook significant zijn voordat een fleetowner eraan begint, zegt Wijbenga. “Laat in alle gevallen de leasemaatschappij meedoen in de aanbesteding. In de praktijk zie je dat zij vaak als winnaar uit de bus komen.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Verzekeringen
Labels: Dragintra, FleetAcademy

Gerelateerde links:

  • “Schadeafhandeling kan prima worden uitbesteed”
  • Vooral WA-premie autoverzekeringen stijgt in rap tempo
  • FleetCollective van start met eerste coöperatie
  • FOCWA en Tevreden.nl: schadeherstellers beoordelen opdrachtgevers
  • Hagelbuien zorgen voor fors hogere schadelast
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design