De elektrische private lease deelauto die, inclusief zonnepanelencarport, de gebruiker bijna niets kost. En de pompstationhouder die persoonlijke berichten de deur uit stuurt naar auto’s in de buurt waarvan de tank bijna leeg is. Voorbeelden van smart mobility-verdienmodellen waar een van de oudste autobedrijven van Nederland, Autobinck Group, momenteel volop aan werkt.
Autobinck bestaat als familiebedrijf 110 jaar, maar die prestatie alleen is geen garantie voor de toekomst. Want volgens Chief Business Development Officer van AutoBinck Group, Hans Kwaad, gaat er het komende decennium meer veranderen dan de afgelopen eeuw. Daarom zet het bedrijf (2500 medewerkers) volop in op autodelen, brede mobiliteitsdiensten, elektrisch rijden, private lease en datadiensten. Ontwikkelingen die onze traditionele core business kunnen aantasten: het verkopen van auto’s. “Maar het gaat ervan komen. Daarom kan je er maar beter zelf bij aansluiten”, aldus Kwaad.
Om die aansluiting te vinden is eind 2015 de divisie Smart Mobility bij Autobinck opgericht waar Kwaad ook zelf de scepter zwaait. Die afdeling moet onder andere de innovaties afkomstig uit het eigen bedrijf aanjagen, van autodealers tot aan onderdelenleveranciers. Daarvoor is een uitgekiend programma opgezet, een ‘innovatie-ecosysteem’ zoals het intern is gedoopt. Dat moet dit jaar nog de nodige interne startup-bedrijven opleveren. Bootcamp-achtige activiteiten gaan het personeel in alle lagen van de organisatie, prikkelen om na te denken over hoe hun werk slimmer en efficiënter kan. Kwaad: “Voor goede ideeën stellen we middelen beschikbaar en komt men in een accelerator-team bestaande uit verschillende disciplines. Het levert niet alleen prima ideeën op, maar het straalt ook af op de buitenwacht. Dat laatste is niet onbelangrijk: we zijn voortdurend op zoek naar nieuw talent.”
Vreemde eend in de bijt
Deze fase van interne startups komt na de fase waarbij Autobinck heeft geïnvesteerd in zogenaamde scale-ups; bedrijven die de startup fase voorbij zijn en zich al hebben bewezen. Voorbeelden zijn laadbedrijf New Motion, Snappcar, Radiuz en Zelfstroom. Die laatste mag misschien overkomen als een wat vreemde eend in de bijt – bij dit bedrijf kunnen particulieren zonnepanelen (private) leasen. Maar de kruisbestuiving tussen andere onderdelen van Autobinck is momenteel in volle gang. “Onze private leasetak Privatelease.com heeft straks wellicht elektrische auto’s in de aanbieding inclusief zonnepanelen van Zelfstroom. Door de auto thuis met zonne-energie te laden, kun je kosten van je mobiliteit flink verminderen”, aldus Kwaad.
In die data die uit de leaseauto’s voortkomen, zijn heel wat marktpartijen geïnteresseerd. Van verzekeraars tot wegbeheerders
Eerder was er al de kruisbestuiving van Privatelease.com en Snappcar. Aangezien dit laatste platform kampt met veel vraag en nog (te) weinig aanbod van auto’s, heeft de organisatie als proef 100 private leaseauto’s aangeboden die automatisch worden aangesloten op het deelplatform van Snappcar. Voor 99 euro per maand kan er een Fiatje 500 worden geleast die minimaal twee maal per maand moet worden gedeeld. Wordt de auto 5 keer per maand gedeeld, is deze zelfs helemaal gratis. “De 100 auto’s waren binnen een week weg. We kijken nu hoe we dit aanbod kunnen opschalen”, aldus Kwaad.
Aanbieding voor de lunch
Nieuwe verdienmodellen ziet Kwaad ook ontstaan uit datadiensten. Daarmee kunnen wellicht straks ook de leasebedragen omlaag voor de zakelijke klanten. Leasemaatschappij Business Lease heeft net een eerste proef afgerond met dongles in de auto die het onderhoud aan de wagens efficiënter moet maken. Maar in die data die uit de auto’s voortkomen, zijn heel wat marktpartijen geïnteresseerd, weet Kwaad. Van verzekeraars tot wegbeheerders. “Of parkeerbedrijven die leaserijders een parkeerplek aanbieden om zo hun bezetting te verhogen. Wellicht kan het restaurant om de hoek inhaken om een aanbieding voor de lunch te doen. Of de pomphouder krijgt bericht welke auto’s er in de buurt rondrijden met een bijna lege tank. Al die partijen zouden veel over hebben voor dergelijke informatie.”
Dat er nieuwe verdienmodellen zitten aan te komen, is volgens Kwaad een feit. Dat gaat ook toetreders van buiten de branche trekken. Zaak dus om met creatieve geesten creatieve oplossingen te bedenken. Ook al ligt het gevaar op de hoek dat er geïnvesteerd is in een voorbijgaande hype. “Als je nu niet instapt in autodelen, en het wordt straks mainstream, dan ben je te laat”, aldus de overtuiging van Kwaad.
‘One size fits all’
De markt bepaalt uiteindelijk welke producten en diensten aanslaan. Dat kunnen heel gerichte oplossingen zijn voor specifieke doelgroepen. De tijd van ‘one size fits all’ is voorbij, is de overtuiging bij Autobinck. Digitalisering maakt doelgroep-benadering mogelijk. Daarbij wordt de auto meer een commodity-product, is de overtuiging branchebreed. Zo ook bij Kwaad. “Leasemaatschappijen zullen steeds meer gaan bepalen welke auto’s er worden ingekocht. Waarbij leasebedrijven vooral invulling geven aan een mobiliteitsbehoefte; via Radiuz kan men bij ons nu al met korting reizen met bijvoorbeeld de trein. Als autogroep ondergaan we momenteel een leercurve op het gebied van smart mobility. We verdienen ons geld nu nog met staal en rubber – Autobinck heeft zelfs een van de beste jaren achter de rug – maar je moet het dak repareren als de zon schijnt.”
Categorie: Mobiliteit / Smart Mobility
Gerelateerde links:
- SnappCar zet in op het delen van de private leaseauto
- Smart mobility krijgt eigen (inter)nationale testomgeving
- Rabo: slimme mobiliteit krijgt impuls de komende jaren
- Rotterdam ontwikkelt één platform voor alle vervoermiddelen
- YOR24 zet ‘mobiliteit a la carte’ op de kaart
- VW start zelfstandige mobiliteitsdiensten-tak MOIA







