Hokjesdenken verschaft ons duidelijkheid; niets menselijker dan dat we zaken ergens helder een plek willen geven. Maar de mobiliteitsvraag laat zich anno 2017 niet meer in hokjes wegzetten, benadrukt Frank van Klink, directeur van XLLease. Daarom behoren de schotten tussen lease, shortlease, rent en private lease bij de ‘XL-familie’ tot de verleden tijd.
De gang van een huur- naar shortleasecontract en vervolgens naar een flexibel en uiteindelijk vast leasecontract. Voor alle duidelijkheid: we hebben het hier over één auto, maar waarbij dus meerdere contracten aan ten grondslag liggen. Het is feitelijk de ‘ontwikkeling’ van een werknemer die eerst op oproepbasis een auto nodig had, toen voor een proeftijd in dienst kwam en na wat werk op projectbasis uiteindelijk een vaste aanstelling heeft gekregen. Het leasecontract is als het ware met hem meegegroeid. Klinkt logisch, maar in leaseland nog een redelijke zeldzaamheid. Huur is nu eenmaal huur en daar gaat de afdeling verhuur over. “Die schotten tussen de verschillende afdelingen, waar inmiddels private lease als nieuwe afdeling bijgerekend mag worden, zijn reëel en weerbarstig. Maar niet meer van deze tijd. De klant wil tegenwoordig niet óf een rental óf een leaseauto óf een private leasecontract. Hij wil ontzorgd worden wat betreft zijn mobiliteitsbehoefte”, aldus Van Klink.
Omslag
Bij XLLease is men al enige tijd bezig de schotten tussen de diverse afdelingen af te breken. Een collega van XLRent die bij een klant een vraag krijgt over private lease, die moet het hele pallet kunnen aanbieden. Brengt eventueel zijn of haar collega van XLEasy mee, het private leaselabel van XLLease. Hetzelfde geldt voor shortlease. Alles draait aan de achterkant op één systeem en sinds kort wordt er ook gezamenlijk naar buiten getreden. Voor alle medewerkers geldt dat de klantvraag het uitgangspunt is. Het levert uiteindelijk meer synergie op en de klant wordt beter bediend. Daar is Van Klink van overtuigd. “Die omslag zien we bij sommige klanten. Voor hen is deze gang van zaken overigens logisch. Een klant schakelt snel.”
Als je gesteggel hebt met een klant over bijvoorbeeld de algemene voorwaarden, sta je al met 1-0 achter
Door het bredere pallet aan mobiliteitsdiensten wordt sowieso de rol van leasemaatschappij als mobiliteitsadviseur belangrijk. Helemaal voor het (grotere) MKB, de belangrijkste doelgroep van XLLease. Die willen mobiliteit op een zo flexibele wijze mogelijk inzetten. Waarbij het vooral draait om de automobiliteit. “Wij leveren wielen. Daarin zijn wij goed en daar zit ook de vraag vanuit het MKB. Bij ons geen mobiliteitsbudget of mobiliteitskaarten.”
Geen windeieren
Die focus op de core-business heeft XLLease geen windeieren gelegd. Al jaren groeit het bedrijf ver boven het marktgemiddelde. Waarbij de groei van XLEasy in de dubbele cijfers zit; private lease is bij menig leasemaatschappij momenteel de groeimotor. Aangezien XLLease voortgekomen is uit een dealermaatschappij (Autohaas Groep) zit het contact met de particulier in het DNA, zegt Van Klink. Maar ook de zakelijke leasetak, XLLease, is als local hero (Apeldoorn en omgeving) uitgegroeid tot landelijke speler. Van Klink: “We willen geen muren tussen die verschillende werelden. Waarbij transparantie een voorwaarde is: als je gesteggel hebt met een klant over bijvoorbeeld de algemene voorwaarden, sta je al met 1-0 achter. De laatste keer dat ik die voorwaarden er bij heb moeten halen, kan ik me niet meer heugen.”
Ook 2017 is goed begonnen voor XLLease, vooral met dank aan private lease. Van Klink ziet de vraag ontwikkelen naar ook grotere modellen dan het A-segment. Wat betreft de zakelijke lease, is de leasebranche vooral blij af te zijn van de bijtellingscategoriën. Alleen de volledige elektrische auto, die ook volop wordt ondersteund door XLLease, ontkomt aan de hoge 22% bijtelling. Van Klink ziet een grotere diversiteit in zijn park doordat de leaserijder weer meer keus heeft. En diversiteit komt onder andere de restwaarde ten goede. Van Klink: “Wel zien we dat werknemers goed kijken naar wat ze krijgen voor hun geld. Mooie, complete auto’s met een gunstige prijs staan in de belangstelling. De aantrekkende economie helpt natuurlijk ook.”
Strooien met leasecontracten
Wat dat laatste betreft, houdt Van Klink zijn klanten de laatste tijd veelal voor: houd het leasepark binnen de perken. Nu het economisch beter gaat met veel bedrijven en er in sommige sectoren alweer krapte op de arbeidsmarkt aandient, moeten we vooral niet weer vervallen in tijden waar arbeidscontracten in de showroom worden getekend. “Ik hoop echt dat bedrijven van die gekte wegblijven – strooien met vaste leasecontracten heeft in het verleden een hoop zeer opgeleverd. We adviseren onze klanten dan ook met klem de zaken flexibeler aan te pakken en op de vaste kosten te letten. Daar ligt een taak voor een leasemaatschappij. Althans, zo zitten wij er uiteindelijk in.”
Categorie: Mobiliteit / Smart Mobility







