MivarGroup rolt momenteel het vernieuwde MiCheck-systeem uit waarmee leasemaatschappijen en fleetowners zichzelf inzicht en transparantie verschaffen op reparatie- en onderhoudscijfers (RO-cijfers). Tot op detailniveau wordt inzichtelijk hoeveel uur, welke onderdelen en welke prijzen bij een bepaalde onderhoudsbeurt horen. Waarbij er naast originele onderdelen inmiddels ook een koppeling is naar aftermarket onderdelen. Marcel Krom van MivarGroup wierp onlangs de vraag op: “Welk wisselinterval geldt bij het vervangen van het interieurfilter bij een Peugeot 308 SW?”
Die vraag werd gesteld voor een zaal vol wagenparkbeheerders en aan RO-specialisten van leasemaatschappijen. Kenners van de markt dus. Maar het autolandschap wordt er door de enorme diversiteit en technologische ontwikkelingen niet eenvoudiger op, weet Krom. En natuurlijk werken de meeste leasemaatschappijen met ROB-Net voor hun reparatie en onderhoudsvragen. Maar in dat systeem wordt die specifieke vraag over bijvoorbeeld de 308 SW niet duidelijk. “Ik schat dat ruim driekwart van de leasemaatschappijen het interieurfilter in het eerste jaar laat vervangen. Maar het hoeft in principe maar eens in de twee jaar, conform de richtlijnen van de fabrikant. Dat scheelt nogal wat. Met MiCheck krijg je dergelijke zaken inzichtelijk. Waar je bij ROB-Net alleen een code en een bedrag krijgt voorgeschoteld, laten wij precies zien hoeveel uur, welke onderdelen tegen welke prijzen er allemaal in zo’n ROB-code vallen. Zie ons als een intelligente add-on voor ROB-Net.”
Aftermarket onderdelen
Een aantal middelgrote en één van Nederlands grootste leasemaatschappijen waren in 2015 de ‘early adopters’ van MiCheck. Vorig jaar heeft Krom nog zo’n 15 leasemaatschappijen aangesloten; dit jaar gaat de groei in versneld tempo door, getuige de aanmeldingen van de eerste maanden. Bovendien is Krom in onderhandeling met een andere leasemaatschappij uit de top 5. Namen kan hij nog niet noemen. Waarom die toegenomen interesse? Volgens Krom is het vernieuwde systeem ontwikkeld op basis van feedback van bestaande klanten. Er is dus vraag naar een nog intelligenter systeem voor meer transparantie en inzicht.
Waarbij je ook kunt instellen dat als een auto eenmaal twee jaar oud is, er bij servicewerkzaamheden gekozen kan worden voor aftermarket-onderdelen voor mogelijke kostenbesparing
MiCheck maakt gebruik van de data van TecAlliance, en de nieuwste versie van MiCheck biedt daarnaast de mogelijkheid om ook ieder merk zijn eigen data te laten koppelen als daar behoefte aan is. SLA’s en andere afspraken tussen leasemaatschappij, fleetowner en onderhoudsbedrijf kunnen allemaal worden opgenomen in het systeem. De administratie en facturatie verloopt bijna geheel automatisch. Krom: “Waarbij je ook kunt instellen dat als een auto eenmaal twee jaar oud is, er bij servicewerkzaamheden gekozen kan worden voor aftermarket onderdelen voor mogelijke kostenbesparing. Wat overigens niet altijd het geval is, maar in MiCheck krijg je dat in ieder geval inzichtelijk.”
Merksturing
Met MiCosts, een ander systeem in ontwikkeling bij MivarGroup, kunnen leasemaatschappijen en fleetowners vooraf cost of ownership met betrekking tot RO-kosten van een bepaalde aut inzichtelijk krijgen. “Voor iedere auto kan er voor de komende jaren exact de RO-kosten worden berekend. Hoewel het voetje van de bestuurder natuurlijk altijd een rol zal blijven spelen,” benadrukt Krom.

Het nieuwe pand van Mivar in Andelst. Met voldoende ruimte voor verdere groei. Ook biedt de nieuwe locatie een grote trainingshal en diverse instructieruimtes
Maar in principe heeft het systeem genoeg aan de leeftijd van de auto of de contractduur en de verwachte kilometerstanden. Ook complete wagenparken kunnen door dit systeem worden gehaald om de RO-cijfers inzichtelijk te maken. Dergelijke informatie kan ook helpen om aan merksturing te doen. In deze tijden van vlaktax en opkomst van private lease geen overbodige luxe. Krom: “Nu het merendeel 22 procent bijtelling is, zie je goedkopere automodellen die toch volop luxe bieden in de belangstelling staan bij leaserijders. Maar hoe zit het met het RO-cijfer? En hoe verhoudt die zich ten opzichte van de restwaarde? Het zijn beide belangrijke gegevens voor het bepalen van leaseprijzen en uiteindelijk de tco van een wagenpark.”
IFRS-boekhoudregels
Overigens tonen ook steeds meer fleetowners die zelf een strakke regie voeren over een eigen wagenpark interesse in MiCheck, merkt Krom. Sommige doen dat vooruitlopend op de nieuwe IFRS-boekhoudregels voor 2018 als leaseauto’s ook (deels) op de balans moeten worden geactiveerd. Hoe dan ook, MiCheck biedt ook voor deze groep voordelen, zegt Krom. Waarbij het soms ook gaat om bestelwagens die al drie jaar oud zijn en 120.000 km op de teller hebben. Hoeveel geld gaat er de komende drie jaar naar reparatie en onderhoud? Op basis van die berekeningen kan er worden besloten de bus te blijven inzetten of te vervangen.
Misschien krijgen we straks wel een blackbox met een tegoed erop voor RO?
2017 als jaar van de waarheid voor MiCheck, Krom heeft er alle vertrouwen in. Leasemaatschappij ProLease gaat er vanaf deze zomer mee van start. Ook wordt het systeem Europees uitgerold. Waarbij er natuurlijk doorontwikkeld blijft worden. Op het wensenlijstje van Krom staat onder andere een module voor vervangend vervoer. Het zou mooi zijn als dit in ‘dezelfde datastroom’ zou kunnen worden geregeld. En verder vooruitkijkend? “De volgende stap wordt dat auto’s zelf de aanvraag doen voor onderhoud en reparatie. Misschien krijgen we straks wel een blackbox met een tegoed erop voor RO? Waarbij uiteraard geprogrammeerd is wat en conform welke afspraken er gerepareerd mag worden. Dat is er niet iedere keer een autorisatie nodig. Hier op kantoor hebben we de nodige knappe koppen die de tanden in deze materie hebben gezet.”
Categorie: Reparatie Onderhoud Banden (ROB)






