Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

“Zie ons als een intelligente add-on voor ROB-Net”

vrijdag 1 september, 2017
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

MivarGroup rolt momenteel het vernieuwde MiCheck-systeem uit waarmee leasemaatschappijen en fleetowners zichzelf inzicht en transparantie verschaffen op reparatie- en onderhoudscijfers (RO-cijfers). Tot op detailniveau wordt inzichtelijk hoeveel uur, welke onderdelen en welke prijzen bij een bepaalde onderhoudsbeurt horen. Waarbij er naast originele onderdelen inmiddels ook een koppeling is naar aftermarket onderdelen. Marcel Krom van MivarGroup wierp onlangs de vraag op: “Welk wisselinterval geldt bij het vervangen van het interieurfilter bij een Peugeot 308 SW?”

Marcel Krom van Mivar

Die vraag werd gesteld voor een zaal vol wagenparkbeheerders en aan RO-specialisten van leasemaatschappijen. Kenners van de markt dus. Maar het autolandschap wordt er door de enorme diversiteit en technologische ontwikkelingen niet eenvoudiger op, weet Krom. En natuurlijk werken de meeste leasemaatschappijen met ROB-Net voor hun reparatie en onderhoudsvragen. Maar in dat systeem wordt die specifieke vraag over bijvoorbeeld de 308 SW niet duidelijk. “Ik schat dat ruim driekwart van de leasemaatschappijen het interieurfilter in het eerste jaar laat vervangen. Maar het hoeft in principe maar eens in de twee jaar, conform de richtlijnen van de fabrikant. Dat scheelt nogal wat. Met MiCheck krijg je dergelijke zaken inzichtelijk. Waar je bij ROB-Net alleen een code en een bedrag krijgt voorgeschoteld, laten wij precies zien hoeveel uur, welke onderdelen tegen welke prijzen er allemaal in zo’n ROB-code vallen. Zie ons als een intelligente add-on voor ROB-Net.”

Aftermarket onderdelen

Een aantal middelgrote en één van Nederlands grootste leasemaatschappijen waren in 2015 de ‘early adopters’ van MiCheck. Vorig jaar heeft Krom nog zo’n 15 leasemaatschappijen aangesloten; dit jaar gaat de groei in versneld tempo door, getuige de aanmeldingen van de eerste maanden. Bovendien is Krom in onderhandeling met een andere leasemaatschappij uit de top 5. Namen kan hij nog niet noemen. Waarom die toegenomen interesse? Volgens Krom is het vernieuwde systeem ontwikkeld op basis van feedback van bestaande klanten. Er is dus vraag naar een nog intelligenter systeem voor meer transparantie en inzicht.

Waarbij je ook kunt instellen dat als een auto eenmaal twee jaar oud is, er bij servicewerkzaamheden gekozen kan worden voor aftermarket-onderdelen voor mogelijke kostenbesparing

MiCheck maakt gebruik van de data van TecAlliance, en de nieuwste versie van MiCheck biedt daarnaast de mogelijkheid om ook ieder merk zijn eigen data te laten koppelen als daar behoefte aan is. SLA’s en andere afspraken tussen leasemaatschappij, fleetowner en onderhoudsbedrijf kunnen allemaal worden opgenomen in het systeem. De administratie en facturatie verloopt bijna geheel automatisch. Krom: “Waarbij je ook kunt instellen dat als een auto eenmaal twee jaar oud is, er bij servicewerkzaamheden gekozen kan worden voor aftermarket onderdelen voor mogelijke kostenbesparing. Wat overigens niet altijd het geval is, maar in MiCheck krijg je dat in ieder geval inzichtelijk.”

Merksturing

Met MiCosts, een ander systeem in ontwikkeling bij MivarGroup, kunnen leasemaatschappijen en fleetowners vooraf cost of ownership met betrekking tot RO-kosten van een bepaalde aut inzichtelijk krijgen. “Voor iedere auto kan er voor de komende jaren exact de RO-kosten worden berekend. Hoewel het voetje van de bestuurder natuurlijk altijd een rol zal blijven spelen,” benadrukt Krom.

Het nieuwe pand van Mivar in Andelst. Met voldoende ruimte voor verdere groei. Ook biedt de nieuwe locatie een grote trainingshal en diverse instructieruimtes

Maar in principe heeft het systeem genoeg aan de leeftijd van de auto of de contractduur en de verwachte kilometerstanden. Ook complete wagenparken kunnen door dit systeem worden gehaald om de RO-cijfers inzichtelijk te maken. Dergelijke informatie kan ook helpen om aan merksturing te doen. In deze tijden van vlaktax en opkomst van private lease geen overbodige luxe. Krom: “Nu het merendeel 22 procent bijtelling is, zie je goedkopere automodellen die toch volop luxe bieden in de belangstelling staan bij leaserijders. Maar hoe zit het met het RO-cijfer? En hoe verhoudt die zich ten opzichte van de restwaarde? Het zijn beide belangrijke gegevens voor het bepalen van leaseprijzen en uiteindelijk de tco van een wagenpark.”

IFRS-boekhoudregels

Overigens tonen ook steeds meer fleetowners die zelf een strakke regie voeren over een eigen wagenpark interesse in MiCheck, merkt Krom. Sommige doen dat vooruitlopend op de nieuwe IFRS-boekhoudregels voor 2018 als leaseauto’s ook (deels) op de balans moeten worden geactiveerd. Hoe dan ook, MiCheck biedt ook voor deze groep voordelen, zegt Krom. Waarbij het soms ook gaat om bestelwagens die al drie jaar oud zijn en 120.000 km op de teller hebben. Hoeveel geld gaat er de komende drie jaar naar reparatie en onderhoud? Op basis van die berekeningen kan er worden besloten de bus te blijven inzetten of te vervangen.

Misschien krijgen we straks wel een blackbox met een tegoed erop voor RO?

2017 als jaar van de waarheid voor MiCheck, Krom heeft er alle vertrouwen in. Leasemaatschappij ProLease gaat er vanaf deze zomer mee van start. Ook wordt het systeem Europees uitgerold. Waarbij er natuurlijk doorontwikkeld blijft worden. Op het wensenlijstje van Krom staat onder andere een module voor vervangend vervoer. Het zou mooi zijn als dit in ‘dezelfde datastroom’ zou kunnen worden geregeld. En verder vooruitkijkend? “De volgende stap wordt dat auto’s zelf de aanvraag doen voor onderhoud en reparatie. Misschien krijgen we straks wel een blackbox met een tegoed erop voor RO? Waarbij uiteraard geprogrammeerd is wat en conform welke afspraken er gerepareerd mag worden. Dat is er niet iedere keer een autorisatie nodig. Hier op kantoor hebben we de nodige knappe koppen die de tanden in deze materie hebben gezet.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Reparatie Onderhoud Banden (ROB)
Labels: MivarGroup

Gerelateerde links:

  • Prijs en kwaliteit van schadeherstel nog in balans?
  • James Auto Service komt met uniform aanvraagsysteem
  • Carglass breidt verder uit in klein schadeherstel
  • Autolease Midden Nederland start met onderhoudsbeurtindicator
  • Met sturen op RO-cijfers valt veel winst te halen
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • Zaptec

    Zaptec

    Onze missie is om de wereldwijde groei van elektrisch vervoer mogelijk te maken. Opladen moet daarom simpel en efficiënt zijn én passen bij de wensen van de gebruiker

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design