Nederland is een deelconcept rijker: Private Share van KAV. Het systeem maakt van iedere auto, zakelijk of particulier, een deelauto. Zelfs complete wagenparken kunnen worden aangesloten. Het concept lijkt te worden omarmd door landelijke retailers en leasemaatschappijen.
Wat dat laatste betreft: Hemmie Kerklingh van KAV zegt dat de samenwerking met een landelijke retailer momenteel wordt geformaliseerd en dat een grote leasemaatschappij de dienst binnenkort als optie meeneemt in haar propositie richting de eigen klanten. Wordt vervolgd dus.
Bij Private Share worden alle auto’s voorzien van hardware waarmee KAV al jaren werkt ten behoeve van de andere huur- en deellabels. Bewezen techniek dus, niet onbelangrijk omdat juist die techniek het wel eens laat afweten. Die hardware wordt door KAV ingebouwd. Vervolgens kan de auto via een app worden verhuurd, al dan niet binnen een eigen, persoonlijk netwerk.
De oplossing is 100% turn key, wat een eerste grote stap vormt naar toepassing van een universeel MaaS systeem, benadrukt Thom Doorenbosch, commercieel manager bij KAV. “Private Share voorziet het onderling autodelen van een professionele basis. Het transformeert deze vorm naar brede toepasbaarheid. Deelnemende auto’s komen daarmee op 24/7 basis beschikbaar voor gedeeld gebruik. In de combinatie met autolease wordt onderling autodelen bovendien commercieel zeer aantrekkelijk voor iedere leaserijder.”
Die zakelijke rijder heeft natuurlijk een sluitende ritregistratie nodig voor de belastingdienst. Dat zit standaard in de telematicaoplossing van Private Share. Het autodelen wordt op die manier ‘fiscaal transparant’, benadrukt Doorenbosch.
Vervangende auto’s
Theoretisch is het dus mogelijk dat berijders geld verdienen aan hun auto. KAV rekent de eigenaar af op een percentage van de omzet, maar er zit een maximum op deze commissie. De omvang van verhuur bepaalt uiteraard de opbrengst voor de eigenaar, waarbij KAV bijvoorbeeld ook kan zorgen voor promotie en extra support.
Bijzonder is ook de directe beschikbaarheid via Private Share van vervangende auto’s. De bestaande autodeel labels van KAV worden op Private Share geïntegreerd. Zo dienen ConnectCar en StudentCar (vaste standplaats) en Witkar en POP-UP-CAR (free floating) als ‘achtervang’ voor het nieuwe concept. Ook heeft KAV bestelwagens beschikbaar via KAV4GO.
Landelijk netwerk
Niet alleen voor huurders is deze directe toegang tot de gevestigde netwerken aantrekkelijk. Ook de verhuurder/eigenaar kan zo op andere plaatsen in het land direct een deelauto gebruiken uit het landelijke netwerk van KAV. Hetzelfde geldt voor wie de eigen auto al had verhuurd en toch plotseling de deur uit moet.
De ambitie van eigenaar Hemmie Kerklingh van KAV is om met Private Share het grootste professionele deelautobedrijf van Nederland te worden. Kerklingh: “Bij Private Share wordt de auto 24/7 volledig geautomatiseerd begeleid. Voor de eigenaar is Private Share de snelste en meest aantrekkelijke weg naar de deelmarkt.”
Categorie: Huur & Deelauto's







