Het winnen van de Europese aanbesteding Beheer Mobiliteit van Enexis Groep eerder dit jaar, zette De Wagenparkbeheerders uit Utrecht in mobiliteitsland helemaal op de kaart. Zelden dat een opdracht in deze combinatie en omvang op de markt wordt gebracht. Maar de volgende uitdagingen dienen zich alweer aan, zo rolt het bedrijf het eigen fleetmanagementsysteem uit. “Er valt voor bedrijven nog zoveel te winnen in slim wagenparkbeheer.”
Eerst maar eens over de naam van het bedrijf: De Wagenparkbeheerders. Dekt die tegenwoordig nog wel de lading nu het toch vooral gaat over brede mobiliteit? Directeur-eigenaar Maikel van de Sande is daar stellig over. “Duidelijkheid. Daar houden we van. Natuurlijk gaat het tegenwoordig ook over mobiliteitskaarten, fietsregelingen, vergoedingen voor woon-werkverkeer, deelauto’s, data, duurzaamheid en noem maar op. Maar ons werk bestaat nog steeds met name uit wagenparkbeheer. Waarbij wij staan voor kennis en ervaring, daar hoort een gedegen en duidelijke naam bij. Als onze activiteiten op het gebied van mobiliteitsmanagement groeien, zullen we daar ook een passende naam bij hanteren”.
Ook Diana van der Horst, senior consultant bij De Wagenparkbeheerders, kan zich prima vinden in de naam. Immers, het wagenpark is nog altijd de spil van een organisatie als het gaat om mobiliteit. En daar zitten vooral ook de kosten voor een bedrijf. “Om dat slimmer te regelen, waarbij tegenwoordig duurzaamheid een belangrijke factor is, daar zit de uitdaging. Daar heb je tegenwoordig tal van creatieve oplossingen voor. Maar het moet wel werken, dat wil zeggen de ene organisatie is de andere niet. Er is geen blauwdruk voor een goed mobiliteitsbeleid.”
“Bestaande pakketten zijn bijna altijd door ICT-bedrijven ontwikkeld voor andere toepassingen. Ons systeem is gebouwd voor en door wagenparkbeheerders en mobiliteitsmanagers”
Een van die hulpmiddelen is automatisering. Van de Sande gaf het al aan na het winnen van de tender van Enexis: automatisering speelt een cruciale rol. De mate waarin een organisatie in staat is alle data rondom mobiliteit slim te verwerken is een belangrijke factor voor het uiteindelijke succes. Van de Sande: “Het moet bijvoorbeeld voor leaserijders leuk en lonend zijn om verder te kijken dan de leaseauto. Wij hebben hierin de afgelopen jaren fors geïnvesteerd waarbij het beheren van alle vervoersmodaliteiten in één systeem het uitgangspunt is geweest.” Dit systeem is door De Wagenparkbeheerders verder uitgebouwd en Van de Sande wil het volgend jaar zelfs gaan vermarkten. Er is volgens hem namelijk geen enkel systeem op de markt die kan wat het eigen systeem doet. Het is van meet af aan opgebouwd voor het beheren van leaseauto’s en nieuwe mobiliteitsvormen. “Bestaande pakketten zijn bijna altijd door ICT-bedrijven ontwikkeld voor andere toepassingen. Ons systeem is gebouwd voor en door wagenparkbeheerders en mobiliteitsmanagers.
Tijdens het interview gaat het regelmatig over mobiliteitsbudgetten, deelauto’s, elektrisch rijden en de daaraan verbonden laadinfrastructuur. Een kleine greep uit de thema’s die actueel zijn – en mogelijk goede oplossingen voor klanten. Maar leiden door de waan van de dag doen ze niet bij De Wagenparkbeheerders. Aan hypes hebben Van de Sande en Van der Horst geen boodschap. Ze gaan er prat op met allemaal bedreven professionals te werken – er werken er inmiddels negen – die allemaal gepokt en gemazeld zijn in wagenparkbeheer. Van der Horst: “Die combinatie aan kennis is goud waard, want dit vak leer je alleen door te doen. Veel bedrijven willen flexibeler met hun wagenpark omgaan. Het moet duurzamer en medewerkers moeten een ruimer aanbod en keuzevrijheid ervaren. Omdat dit nooit een copy-paste-kwestie is, is het belangrijk dat je met alle stakeholders praat. Om wat voor organisatie gaat het, wat zijn je doelstellingen, wat is de bedrijfscultuur en uiteindelijk: wat werkt dan wel en wat niet? Thema’s die zich zeker niet laat ophangen aan de actualiteit, hype of niet.”
Categorie: Fleetmanagement / inkoop