Mobiliteit flexibel inzetten, een gekoesterde wens van menig fleetowner. Het zorgt voor besparing, minder CO2-uitstoot en medewerkers krijgen meer keus in hun vorm van mobiliteit. Kortom, winnaars op alle fronten. Maar het thema blijkt voor werkgevers weerbarstig. Autoverhuurder Sixt reikt de helpende hand. Waarbij klanten ook hun gehele (flexibele) mobiliteit kunnen laten beheren door Sixt Mobility Consulting.
In het recente (marketing)geweld rondom deelauto’s, mobiliteitsapps, private lease en andere flexauto’s was de autoverhuurbranche niet altijd top-of-mind. Het thema leek gekaapt door veelal nieuwe techbedrijven en enkele leasemaatschappijen. Ook autoverhuurder Sixt is zich hiervan bewust, moet de managing director Karen van den Boom toegeven. Dat laat onverlet dat het bedrijf de laatste jaren verder bouwde aan haar corebusiness, te weten: flexibele mobiliteit! “Sinds jaar en dag houden wij zakelijke rijders mobiel. Wij zijn al jaren de noodzakelijke flexibele schil rondom een wagenpark. Waarbij we het verschil tussen lease en autohuur ook al jaren zien afnemen; hebben daar ook specifieke producten voor. Autodelen doen we ook al jaren met DriveNow. Je ziet wel dat al die diensten en producten steeds meer samenkomen en aan elkaar worden geknoopt. En daar ligt weer onze kracht.”
Operationele beheer
Autohuur geeft flexibiliteit. Maar een goed mobiliteitsbeleid vormgeven behelst meer disciplines. Onder andere daarom is Sixt Mobility Consulting opgericht. Dit onderdeel adviseert niet alleen over bijvoorbeeld het ontwerp van auto- of mobiliteitsregelingen, maar regelt ook de uitvoering en verzorgt het operationele beheer van het wagenpark van de klant. Senior productmanager Mobility Consulting, Jasper Vogelaar: “Omdat er op dit moment zoveel verandert in mobiliteitsland, weten veel bedrijven niet wat voor hen de beste oplossing is. Het grote aanbod van allerlei mobiliteitsdiensten maakt het er niet eenvoudiger op. Met Mobility Consulting ontzorgen we de klant en signaleren voor hen veranderingen in de markt. Bedrijven kunnen alle vraagstukken rond mobiliteit en operationele processen bij Sixt neerleggen. Via de software, die wij zelf ontwikkelen, heeft de klant heel snel inzicht in de mobiliteit en de kosten. Zo weet men snel waar eventuele sturing nodig is.”
Specifieke mobiliteitsbehoefte
Sixt is wereldwijd actief in 110 landen en behandelt huuraanvragen van 2 minuten tot 6 jaar. Vogelaar maakt bij een nieuwe klant altijd eerst de specifieke mobiliteitsbehoefte inzichtelijk. Vervolgens wordt, onafhankelijk, de juiste leveranciers en producten erbij geselecteerd. “Daardoor wordt het beleid ook toekomstbestendig”, aldus Vogelaar. “Daarbij is het een groot pluspunt is dat Sixt internationaal werkt. Op lokaal niveau ondersteunen wij onze klanten in grote delen van Europa. Daarnaast zijn we bezig zijn om ons netwerk verder uit te breiden zodat we onze internationale klanten nog beter bedienen.”
Maar wellicht belangrijker: we werken met all-in prijzen, dus geen verrassingen achteraf
Flexibiliteit bij de klant vormgeven is een ding, je moet het als bedrijf wel kunnen waarmaken. Ook daarin ligt de kracht van een autoverhuurder; het operationele gedeelte vormt het hart van de organisatie. Sixt heeft vestigingen door het land waardoor het altijd snel bij een klant kan zijn. Die operatie ligt ook ten grondslag aan het product Fastlane, waarmee on-demand auto’s kunnen worden gehuurd via een app. De huurder krijgt daarbij gegarandeerd de auto waar hij zelf voor heeft gekozen. Tot op het type en de kleur nauwkeurig. “Alles gaat digitaal, van de reservering en het openen van de auto tot de facturering en het eventuele schadeproces”, aldus Van den Boom.
‘Huren op lange termijn’
Tegelijkertijd ziet Vogelaar een toenemende groep werknemers waarbij het leasen van een auto voor langere tijd geen optie is. Daarom wordt huren op lange termijn steeds vaker gevraagd. Geschikt bijvoorbeeld voor mensen die voor enkele maanden een auto nodig hebben. “De auto’s zijn nooit ouder
dan 6 maanden, boekingen kunnen gratis worden geannuleerd, contracten hebben geen minimum- of maximumlooptijd, de huurperiode kan helemaal aan de hand van individuele behoeften worden aangepast. Maar wellicht belangrijker: we werken met all-in prijzen, dus geen verrassingen achteraf.” Dat huren op lange termijn wordt, volgens Van den Boom, in sommige gevallen zelfs ingezet als alternatief voor private lease. Vooral nu er het besef is bij werkgevers en werknemers dat private leasecontracten vanwege de BKR-registratie een grote impact kan hebben op bijvoorbeeld de hypotheekmogelijkheden van medewerkers.
Bestuurdershelpdesk
Flexibiliteit is in alle producten en diensten van Sixt de rode draad. Mobility Consulting kan al die oplossingen samensmeden tot een geheel, waarbij diensten zoals een bestuurdershelpdesk, een online car configurator, een geautomatiseerd orderproces en een reporting tool de klant op alle fronten ontzorgd. Alle kosten van een wagenpark komen vervolgens op één verzamelrekening binnen. Sixt Global Reporting ondersteunt wagenparkbeheerders van internationale wagenparken met het beheer van verschillende leasemaatschappijen en leveranciers. Kortom, de mogelijkheden zijn divers. Juist die benadering van Sixt moet uiteindelijk het verschil maken.
Klik hier voor de (zakelijke) website van Sixt of Sixt Mobility Consulting.
Categorie: Huur & Deelauto's