Het (vervuilende) leasepark ombouwen tot een duurzaam elektrisch aangedreven vloot tegen lagere kosten en meer flexibiliteit. De kansen van elektrische mobiliteit voor fleetowners zijn groot, schetst Fleet Support in haar nieuwe whitepaper ‘Naar een 100% elektrisch wagenpark’. “Maar begin er dan wel vandaag mee”.
Nee, eenvoudig is het niet, benadrukt Eugène Krabbenborg, managing director van Fleet Support, de onafhankelijke wagenparkspecialist van Nederland. Ten opzichte van een conventioneel wagenpark zullen fleetowners met elektrische voertuigen te maken krijgen met andere leveranciers en andere techniek. Alleen de laadinfrastructuur al kan een bedrijf parten spelen. Maar op dat vlak zijn er ook weer vele oplossingen, zonder dat er direct voor tonnen geïnvesteerd hoeft te worden.
Rode draad in de whitepaper die Fleet Support heeft opgesteld is: er zijn veel wegen die naar Rome leiden. Dat elektrische mobiliteit de toekomst heeft, staat vast. “In absolute aantallen rijden er nog weinig vol-elektrische auto’s rond. Maar kijk naar wetgeving, de enorme investering van autofabrikanten, de nieuwe marktpartijen rondom elektrische mobiliteit en naar de groeicijfers van elektrische auto’s. EV’s zijn bovendien de opmaat naar autonoom rijden, ook al zo’n toekomstig gegeven. De ontwikkelingen gaan erg hard”, aldus Krabbenborg.
Piekkilometrages
De whitepaper heeft geen groot ‘glazen bol gehalte’. De ervaringen van klanten van Fleet Support, waaronder heel wat grotere corporates die al de nodige elektrische (deel)auto’s hebben rondrijden, zijn volop meegenomen. Er wordt een duidelijke route geschetst die organisaties moeten afleggen om ‘elektrisch beleid’ succesvol te implementeren. Ook al verschilt die route per bedrijf, zegt Krabbenborg. “Alles begint met een goede inventarisatie: bepaal ook vooral waar de vraag naar elektrische mobiliteit vandaan komt. Komt die van medewerkers of organisatiedoelen? Dit bepaalt in grote mate het draagvlak.”
Het gebruik van elektrische auto’s is anders dan een benzine- of dieselauto. Bij die laatsten wordt er gekeken naar jaarkilometrages, bij elektrische auto’s zullen de piekkilometrages leidend zijn. Waarbij gebruikersprofielen belangrijk zijn bij de keuze voor een bepaald model. Ook de leasetarieven worden anders opgebouwd, Krabbenborg ziet dat leasemaatschappijen extra risico incalculeren in de prijzen. “Wat dat betreft lijkt het op de beginjaren van leasing. Maar de perceptie dat een elektrische auto duur is, klopt niet. Helemaal niet als je alle variabele kosten meeneemt.”
Green case
Weinig transparant zijn nog wel de laadtarieven. Maar ook daar is een mouw aan te passen. De laadindustrie belooft overigens ook beterschap. Als de hausse aan elektrische modellen volgend jaar op de markt komt, ziet de markt (en de mogelijkheden) er wellicht weer anders uit. Die ‘onduidelijkheid’ over een aantal aspecten rondom elektrische mobiliteit speelt fleetowners nog wel parten, merkt Krabbenborg. “Maar des temeer reden om de route goed uit te stippen. Want elektrische mobiliteit biedt uiteindelijk grote kansen op het gebied van duurzaamheid en kosten.”
Bij iedere route hoort een bestemming: Fleet Support heeft in haar whitepaper een drietal geformuleerd. De business case gaat over de financiële consequenties, de green case over de bijdrage aan de milieudoelstellingen en een use case over in hoeverre medewerkers gemak gaan ervaren. Veel organisaties zijn grofweg in deze categorieën te verdelen. Waarbij overigens ook zaken als het gebruik van OV of het inzetten van kortere leasecontracten en/of (elektrische) deelauto’s deel uit kan maken van de route. Flexibiliteit inbouwen is altijd zinvol, benadrukt Krabbenborg. Helemaal omdat voor velen de ‘juiste’ elektrische auto nog niet voorhanden is. “Toch luidt ons advies: begin vandaag al aan de route naar een elektrisch wagenpark. Laat u daarbij goed ondersteunen; techniek en beschikbare oplossingen veranderen immers razendsnel.”
Fleet Support presenteert de whitepaper donderdag 22 maart op het Fleet Event
Download de whitepaper via Fleet Support
Categorie: Elektrisch rijden
Gerelateerde links:
- Fleet Event in teken van elektrische mobiliteit
- Hyundai KONA Electric komt 470 echte kilometers ver
- De toekomst van elektrisch rijden (3/3) volgens Frank van Klink (XLLease)
- Milieu belangrijkste overweging bij elektrische autokeuze
- Dienstauto’s Rijksoverheid: 20 procent elektrisch in 2020
- Vanaf nu te bestellen: Jaguar I-Pace (vanaf 80 mille, 4% bijtelling)
- Fleet Support komt met ‘IFRS-hulplijn’






