ING: hoge zakelijke vervangingsvraag zal uitblijven

vrijdag 5 juli, 2024

Terwijl de vervangingsvraag vanuit de zakelijke leasemarkt een boost geven aan de verkoopcijfers van auto’s in 2023 en 2024, zal dat in de periode 2025-2027 aanzienlijk lager komen te liggen, voorspelt ING.

Erik Slaaf, sectorspecialist Transport, Logistics & Mobility bij ING Sector Banking

Vorig jaar werd nog één op twee nieuw verkochte auto’s in een zakelijk leasecontract ondergebracht, volgens VNA-cijfers. Door de gunstige bijtellingsregeling (maximaal 5 jaar geldig) is er een natuurlijke vervangingsvraag naar nieuwe personenauto’s. Maar het aantal afgesloten zakelijke leasecontracten is echter in de periode 2020-2022 aanzienlijk lager dan in de jaren 2018-2019. “Hierdoor profiteert de automarkt de komende jaren niet van een hoge zakelijke vervangingsvraag”, aldus Erik Slaaf, sectorspecialist Transport, Logistics & Mobility bij ING Sector Banking.

Dat terwijl de autoverkopen al onder druk staan. In de jaren 2018-2019 werden rond de 450.000 auto’s verkocht. Na de coronadip zijn de verkoopaantallen het afgelopen jaar gestegen naar circa 370.000 auto’s. Ondanks de stijging is dat een afname van maar liefst 18 procent. Slaaf: “Zonder de particuliere autobezitter gaat het niet lukken om de verkoopaantallen op het huidige niveau te houden, maar vanuit de particuliere markt blijft de vraag naar nieuwe auto’s achter. Particulieren lijken af te wachten tot een geschikt koopmoment.”

Private lease

Betaalbare elektrische auto’s kunnen een boost geven aan de nieuwverkoop. Maar de instapmodellen komen voorlopig nog uit China en worden door de hoge importheffingen minder aantrekkelijk om te kopen. “Daarnaast ligt de rente in vergelijking tot de afgelopen jaren relatief hoog. Met als gevolg dat de maandelijkse kosten van een private leasecontract zijn gestegen. Hierdoor staat de aanjagersrol van private lease voor nieuwe verkoop onder druk”, aldus Slaaf.

Categorie: Marktcijfers / brancheberichten
Labels: ING