“De blackbox is een must have geworden”
woensdag 9 november, 2016In relatief korte tijd is de blackbox (lees: fleetmanagementsysteem) in de lease- maar vooral bestelauto populair geworden. Het is zelfs een van de snelst groeiende markten. Tal van redenen liggen eraan ten grondslag, Jan Willem Dornbos van Fleetmatics analyseert de duizenden telefoongesprekken die de organisatie heeft gevoerd.
Het internationale Fleetmatics is een van de grotere telematica-partijen in Nederland die dergelijke fleetmanagement-producten aanbiedt. Dagelijks belt een team vanuit het hoofdkantoor in Utrecht naar een keur van bedrijven en vertelt hen over de voordelen van een fleetmanagementsysteem (fms). Was de focus eerst gericht op de ‘white van man’, nu gaan er ook steeds meer belletjes richting bedrijven met ‘gewone’ auto’s.
Wat valt de organisatie op tijdens die duizenden telefoontjes? Gaat de informatie er bij de prospects inmiddels in als gesneden koek? Hoe groot is nog de onwetendheid over dergelijke telematica-systemen? Vijf vragen aan Jan Willem Doornbos, Country Marketing Manager Nederland bij Fleetmatics.
Jullie zijn actief in Nederland sinds 2015, hebben in anderhalfjaar tijd duizenden gesprekken gevoerd met potentiele klanten. Wat zijn doorgaans de eerste vragen van mensen die je aan de lijn krijgt?
Doornbos: “De eerste vraag gaat vaak, typisch Nederlands, over de prijs. Ook snijdt men het thema privacy al snel aan: wat zijn de regels? En hoe kan je hiermee het best omgaan binnen de eigen organisatie? Ritregistratie, en dan vooral de regels van de belastingdienst, komt vervolgens ook snel ter sprake. Maar uiteindelijk wil men vooral weten wat het systeem allemaal inzichtelijk kan maken en dan vooral wat betreft rijgedrag en brandstofverbruik.”
Kom je nog bedrijven tegen die nog nooit van een fleetmanagementsysteem hebben gehoord? Ofwel: valt er nog pionierswerk te verrichten?
Doornbos: “Het merendeel van de bedrijven weet heel goed wat ze wil. Een fms lijkt anno 2016 een echte must have geworden, helemaal voor een park met grijze kentekens. Bedrijven willen nu eenmaal meer inzicht en overzicht wat er dagelijks op de weg gebeurt met hun bestuurders. We krijgen best veel bedrijven aan de lijn die al met een systeem bezig zijn geweest of zich al aan het oriënteren zijn. Dat is de laatste anderhalf jaar snel gegaan.”
Welk aspect van fms vinden bedrijven doorgaans het meest interessant?
Doornbos: “Toch wel de rapportages die dagelijks inzicht geven. Vooral rapportages over de locatie van de voertuigen en over het rijgedrag. Daarnaast is onze Live Map altijd een gewaardeerd onderdeel. Dichtstbijzijnde voertuigen zijn voor een spoedklus eenvoudig naar de desbetreffende locatie te sturen. Rapportages over brandstofverbruik worden ook veel gebruikt, hoeveel brandstof is er tot nu toe verbruikt, en ook niet te vergeten, hoeveel brandstof is er verspild?. Waar hadden we kunnen besparen?”
Welk aspect van fms vindt men doorgaans het meest lastige?
Doornbos: “Dat is doorgaans de regelgeving omtrent de rittenregistratie. Die regelgeving, ook wat betreft de fiscale eisen die aan een ritregistratie worden gesteld, is niet voor iedereen duidelijk. Daarom is het ook zo belangrijk dat wij het Keurmerk Rittenregistratie Systeem (RRS) hebben. Daarmee zijn klanten ervan verzekerd dat het bij ons wel goed zit.”
Wat zijn de 5 grootste misverstanden over de blackbox?
Doornbos: “Dat de blackbox-systemen niet in voertuigen geplaatst mogen worden van bijvoorbeeld de leasemaatschappij of dealer/fabrikant. Dat is echt onzin. Daarnaast die ‘Big Brother’ discussie. Terwijl er genoeg waarborgen zijn voor de privacy, onder andere geregeld door het Keurmerk RRS. Of dat het systeem geen voordelen oplevert voor de bestuurders zelf. Die zijn er namelijk wel degelijk!”
Lees hier ook de buyers guide van Fleetmatics met (onafhankelijke) informatie over de verschillende soorten systemen (fleetmanagement voor beginners!), de functionaliteiten (de juiste oplossing) en tips voor het aankoopproces.
Categorie: Telematica




