Fleetmanagers enthousiast over Opel Ampera-e

woensdag 7 december, 2016

Dat de auto het goed gaat doen in de fleet- en leasesector, daar is vriend en vijand van overtuigd. De uitdaging van Johan Claassen, managing director van Opel Nederland, wordt om voldoende productiecapaciteit te krijgen voor de volledig elektrische Ampera-e.

Voor een gezelschap van fleetmanagers, media en andere ‘stakeholders’ werd zojuist in het hoofdkantoor van Eneco het doek getrokken van de elektrische Opel Ampera-e. Volgens Claassen een auto die precies op het juiste moment komt, aangezien alleen volledig elektrische auto’s vanaf 2017 nog onder de lage bijtelling vallen van 4%. “Daarnaast beschikt Nederland al over een goede laadinfrastructuur. Wat dat betreft wordt onze uitdaging vooral om voldoende productiecapaciteit te krijgen bij de Opel-fabriek”, aldus Claassen.

Robert Molendijk en Ralf Hannappel trekken het doek van de Opel Ampera-e

Robert Molendijk en Ralf Hannappel trekken het doek van de Opel Ampera-e

Onderscheidend is de Ampera-e vooral door zijn range van meer dan 500 kilometer. Hoewel dat in werkelijkheid tegen de 400 kilometer zal zijn, zegt Ralf Hannappel, Director European Electrification Opel, tijdens de presentatie. Concurrenten als de Renault Zoe komen (officieel) 400 kilometer ver, de BMW i3 en de VW e-Golf zo’n 300 kilometer en de Nissan Leaf 250 kilometer.

Die grote range trekt veel fleetmanagers aan, getuige de reacties in de zaal. Bijvoorbeeld van Rob Hoogsteder, fleetmanager bij Exact. De automatiseerder wil binnen vijf jaar toe naar een zero-emission wagenpark, momenteel rijden er al 15 Tesla’s binnen het bedrijf rond. “Deze Ampera-e is geschikt voor dagelijks gebruik waarbij je niet eens iedere dag hoeft te laden. Daarnaast is het een volwassen auto, eerder een C-segment zoals een VW Golf dan een kleinere B-segment. Als we straks de prijs weten, kunnen we gaan rekenen!”, aldus Hoogsteder.

Fleetmanagers, media en stakeholders op het gebied van elektrische mobiliteit; allen waren ze afgekomen op de NL premiere van de Ampera-e

Fleetmanagers, media en stakeholders op het gebied van elektrische mobiliteit; allen waren ze afgekomen op de NL premiere van de Ampera-e

Volgens Opel zit de auto qua formaat tussen een Corsa en Astra in, maar is de binnenruimte groter dan de Astra. Het batterijpakket is onder de vloer gemonteerd en maakt deel uit van de bodemplaat van de auto, zodat het interieur onverminderd plaats biedt aan vijf personen. De bagageruimte (381 liter) is bovengemiddeld groot voor auto’s met een vergelijkbare lengte.

Bovendien is de Ampera-e een ‘traffic light champion’ zoals Hannappel het omschreef. De auto levert een maximumkoppel van 360 Nm en een vermogen van 150 kW (204 pk). Hij trekt op in slechts 3,2 seconden van 0 naar 50 km/u, naar de 100 duurt het 7,3 seconden (cijfers onder voorbehoud). Wel is de topsnelheid ten faveure van de totale actieradius begrensd op 150 km/u.

Ruimte voor 5!

Ruimte voor 5!

Verwacht ook allerhande slimme connectiviteits- en service-assistenten op de Ampera-e. De auto is een rijdende Wi-Fi-hotspot. Verder wordt er gewerkt aan een breed pakket laadfaciliteiten door servicepartners Eneco en The New Motion.

In het eerste kwartaal van het nieuwe jaar staat de Ampera-e in de showroom. Die prijzen maakt Opel pas later bekend. De verwachting is dat die onder de 35.000 euro zal blijven.

 

Categorie: Elektrisch rijden
Labels: Opel, Opel Ampera-e