KPMG: Nederlander twijfelt over adoptie zelfrijdende auto

vrijdag 17 maart, 2017

Nederlanders stappen niet massaal over op de zelfrijdende auto als deze straks op grote schaal beschikbaar komt, ook niet als deze betaalbaar is en aantoonbaar veiliger dan de traditionele auto. Dat blijkt uit onderzoek van KPMG.

Slechts 20 procent van de Nederlanders zou gebruik maken van een zelfrijdende auto als deze betaalbaar en veiliger zou zijn dan een niet-zelfrijdende auto. Iets minder dan 40% zou onder geen enkele voorwaarde kiezen voor een dergelijk voertuig.

De scepsis wordt vooral veroorzaak door een aantal belangrijke dilemma’s, zegt Sander Klous, partner bij KPMG en hoogleraar Big Data Ecosystemen aan de Universiteit van Amsterdam. Zo twijfelen mensen vooral over de keuzes die de zelfrijdende auto in het verkeer maakt en de vraag wie aansprakelijk is wanneer het voertuig in het verkeer een ongeval veroorzaakt.

Klous: “Eén van de belangrijkste is de vraag wie verantwoordelijk is wanneer de zelfrijdende auto in het verkeer een ongeval veroorzaakt. Iets meer dan 40% van de onderzochte Nederlanders legt de verantwoordelijkheid voor een ongeval met een zelfrijdende auto bij de producent, 38% is van mening dat de inzittenden verantwoordelijk zijn.

Tegen de verkeersregels

Toch kiezen Nederlanders niet massaal voor de zelfrijdende auto als de verantwoordelijkheid voor een ongeval bij de producent zou liggen. Niet meer dan 30% zou in dat geval voor een zelfrijdende auto kiezen. Als zelfrijdende auto’s aantoonbaar minder verkeersslachtoffers zouden veroorzaken, gaat het roer echter drastisch om. Dan geeft de helft van de onderzochte Nederlanders aan te zullen kiezen voor een zelfrijdende auto.

Ook moet de bestuurder erop kunnen vertrouwen dat de zelfrijdende auto in het verkeer de juiste keuzes maakt. Ook al betekent dit dat een zelfsturende auto bijvoorbeeld een gevaarlijke situatie voorkomt door bijvoorbeeld een ander voertuig in te halen en te passeren ook al is dat tegen de verkeersregels in. Iets meer dan 40% van de Nederlanders vindt dat de zelfrijdende auto in staat moet zijn om deze keuzes te maken.

Klous: “Overigens vindt een meerderheid het ook een kwalijke zaak wanneer het algoritme van de auto zo is ingericht dat het voertuig voortdurend tankt bij een station dat door de fabrikant als voorkeur in de navigatie is ingegeven.”

Klik hier voor de onderzoeksresultaten

Categorie: Zelfrijdende auto
Labels: KPMG