Transscope en Plandem verbinden reis- én werktijd

dinsdag 4 april, 2017

Inzicht in de locatie en prestatie van een (grijs) wagenpark was er al, nu koppelt Transscope ook het inzicht in de werkzaamheden van een werknemer/berijder. Deze laatste ‘missing link’ ontbrak tot nu toe, waardoor nu ook het ouderwetse, arbeidsintensieve werkbriefje de prullenbak in kan. “We bieden onze klant nu inzicht in reis- én werktijd.”

Bart Geurts van Plandem (r) en Henk-Jan Kienhuis van Transscope

Precies kunnen zien waar de auto’s zich in Nederland bevinden; menig planner van een service- of koeriersbedrijf, of een bedrijf met veel buitendienstmedewerkers, zou niet meer zonder kunnen. Daarbij is er inzicht in het rijgedrag van de chauffeurs en is er naar wens, met een druk op de knop, een sluitende ritregistratie. Minder administratieve rompslomp, snelle besparing op de (lease)kosten, uitkomen met minder voertuigen; de voordelen van een fleetmanagementsysteem zijn veel fleetowners tegenwoordig duidelijk.

Maar zodra een bestuurder voor werkzaamheden de auto uit is, ontbreekt dit inzicht. In veel gevallen biedt alleen het papieren werkbriefje houvast. “Het aantal uren, eventuele gebruikte materialen, het moet allemaal worden opgemaakt uit de hanenpoten van de betreffende werknemer. Waarbij je er maar vanuit moet gaan dat het klopt”, schetst Bart Geurts, partner van softwarebedrijf Plandem.

Missing link

Voor dat werkbriefje bestaan er al langer digitale varianten, maar een totaaloplossing om reis- en werktijd inzichtelijk te maken, ontbrak. Tot nu toe. Transscope heeft daarvoor de samenwerking gezocht met Plandem om deze ‘missing link’ op te lossen. Het hele traject, van het invoeren van de order (met digitaal werkbriefje) tot het factureren van declarabele uren en kilometers, is nu gedekt. Geurts: “Onze planning is ook gekoppeld aan de begroting: hoeveel uren stond er voor een bepaalde klus en wat is er daadwerkelijk uitgevoerd en dus declarabel. Elke dag bieden wij onze klant inzicht in wat er is verdiend en vooral ook: waar de besparing zit.”

Om dat inzicht draait het ook bij Transscope. Inzicht in de total cost of ownership van een wagenpark, maar nu dus ook op de werknemer die hierdoor efficiënt zijn werkzaamheden kan verrichten. Henk-Jan Kienhuis, directeur van Transscope: “Je hebt nu alles onder 1 knop. De begrootte werktijd versus de daadwerkelijke werktijd en de gereden kilometers. Mocht een buitendienstmedewerker een uur eerder klaar zijn met zijn werk, dan wordt dit direct inzichtelijk door zowel het systeem van Plandem als de blackbox van Transscope en komt dit op het dashboard van het betreffende bedrijf. Je kun hier heel efficiënt de buitendienstmedewerker mee aansturen.”

Transparant

Volgens Kienhuis en Geurts, die dit gezamenlijke product beiden onder hun klanten gaan aanbieden, is het een laagdrempelig, eenvoudig en transparant systeem. Het wordt aangeboden tegen een vaste (licentie)vergoeding waar het hele Plandem-systeem aan vast hangt. De privacy is gewaarborgd door Transscope, die daarvoor onder andere is aangesloten bij het Keurmerk Ritregistratiesystemen. “Elk MKB-bedrijf met een wagenpark vanaf vijf auto’s is hiermee gebaat. Ook het groeiende ZZP-leger kan mooi om dit systeem worden aangesloten; ook hun gewerkte uren zijn dan inzichtelijk”, aldus Kienhuis.

Categorie: Blackbox / Telematica
Labels: Plandem, Transscope