De fleetmanager als verlengstuk van HR

woensdag 24 mei, 2017

Verkeerspsycholoog Adriaan Heino ziet een nieuwe rol weggelegd voor fleetmanagers. Zij kunnen namelijk prima fungeren als ‘thermometer van de organisatie’, met dank aan de stroom van data die fleetmanagers tegenwoordig ter beschikking staan. Terloops waarschuwt hij overigens voor de autonome auto; “het is ronduit beangstigend”.

Op het podium van het fleetmanagement event gisteren in Rotterdam trapte Adriaan Heino, verkeerspsycholoog en Senior Risicomanager bij Achmea, en Stijn de Groen van KPMG de openingstalkshow onder leiding van Wilfred Genee af. Al snel ging het over autonoom – en elektrisch rijden. De Groen lichtte onder andere het eerder door KPMG gepubliceerde rapport toe dat het einde van de batterij-aangedreven auto voorspelt. “De elektrische auto die wordt voortgedreven door batterijen vraagt op dit moment teveel van de bestaande infrastructuur. Waterstof heeft een betere toekomst”, aldus De Groen.

Adriaan Heino (r) en Stijn de Groen met Wilfred Genee als ‘host’

Een andere hype werd niet veel later doorgeprikt: de veiligheid van autonoom rijden. Adriaan Heino, verbonden als psycholoog aan Achmea, houdt zijn hart ervoor vast. Hij heeft het dan over de huidige fase van (semi)autonoom rijden waarbij een bestuurder moet ingrijpen als de auto zelf het even niet meer weet. En in die rol is de mens uitermate slecht. “De weg naar autonoom rijden is ronduit beangstigend. De systemen zullen de komende vijf tot vijftien jaar – wie het weet mag het zeggen – steeds meer taken overnemen. Daaraan wennen we snel; automobilisten rijden vaak gedachteloos en op routine. Als er dan een onverwachte situatie ontstaat, hebben we zeker 10 seconden nodig om ‘om te schakelen’. Als mens ingrijpen bij calamiteiten, werkt dus niet.”

IJsbergtheorie

Schades zijn voor fleetowners een forse kostenpost: Heino houdt zijn gehoor tijdens seminars en congressen altijd voor vooral de kleinere schades serieus te nemen. Nemen die schades toe, is dat soms wel een voorbode van een grote klap. Het wordt ook wel de ijsbergtheorie genoemd: de grootste arbeidsrisico’s zijn vaak onzichtbaar, zoals het grootste deel van een ijsberg onder water zit. Heino: “Denk aan al die gevaarlijke situaties die vrijwel altijd net goed aflopen. Door deze bijna-ongevallen te registeren en analyseren komt een steeds groter deel van de ijsberg boven water. En met die kennis kan je weer enorm veel doen.”

De grote zaal van het event in de Van Nelle fabriek in Rotterdam

Juist dat registreren en analyseren kan tegenwoordig goed door alle connected systemen in de auto of via de smartphone van de bestuurder. Had een fleetmanager tot voor kort alleen de beschikking over gegevens als aantal bekeuringen, schades en eventueel brandstofverbruik, nu staan er veel meer middelen beschikbaar. Waarmee overigens niet alleen de schadelast kan worden teruggedrongen, maar waarmee HR kan polsen hoe medewerkers in hun vel zitten. Heino: “Rijd iemand plots veel schade, dan wordt in bijna alle gevallen de bal in zijn geheel gelegd bij de berijder. Maar hier zou een werkgever juist zijn verantwoordelijkheid moeten pakken. Heel vaak zijn schades of bekeuringen te herleiden tot problemen thuis of op het werk. HR zou er dan ook alerter op degelijke signalen moeten zijn. Wat dat betreft zie ik een rol voor de fleetmanager als verlengstuk van HR. Ik roep fleetmanagers dan ook op: pak die rol!”

Categorie: Zelfrijdende auto
Labels: Fleetmanagement event