Nederland profiteert nauwelijks van koppositie elektrisch laden

donderdag 7 september, 2017

Nederland geldt wereldwijd als het gidsland op het gebied van laadpalen voor elektrisch rijden. Maar volgens emobility-expert Henk Meiborg weten we daar nauwelijks van te profiteren. Nederland laat steken vallen, met alle consequenties van dien.

Op Duitslandnieuws.nl stelt Henk Meiborg dat Nederland, onder andere door zwalkend belastingbeleid, de aanvankelijke blije autofabrikanten die Nederland graag de primeur verschaften met hun elektrische modellen (BMWi3, elektrische Car2Go), nu ons land links laten liggen. Opel introduceerde haar eerste volledig elektrische model in Noorwegen en de volledig elektrische MINI gaat niet gebouwd worden bij Nedcar in Born maar in het Engelse Oxford. “Noorwegen, maar ook Engeland in iets mindere mate, zijn inmiddels meer gidsland dan Nederland. Een gemiste kans, want het is nu ook maar zeer de vraag of Tesla haar Europese gigafabriek voor accu’s in Nederland gaat vestigen”, aldus Meiborg.

Voorbeeld van zwalkend fiscaal beleid is volgens Meiborg de regeling die ervoor gaat zorgen dat na volgend jaar een plug-in hybride zelfs meer BPM voor de staatskas gaat opleveren dan een volledig op fossiele brandstof rijdende auto. En dat in het jaar dat alle autofabrikanten als gevolg van Europese regelgeving met meerdere plug-in hybrides op de markt komen. Nergens is de verkoop van plug-ins dan ook zo ingestort als in Nederland: in de rest van Europa plussen de verkopen.

Wel heeft Nederland nog het meeste aantal laadpalen per stekkerauto van Europa. Maar ook daar gaat het wringen, volgens Meiborg. Dan gaat het over laadprotocollen en standaarden. Duitsland en haar autolobby gaat zich hiermee steeds meer bemoeien en Nederlandse bedrijven, behalve FastNed, zitten niet in de allianties van Duitse of Japanse fabrikanten. Meiborg: “We bedenken – veel eerder dan wie dan ook – slimme oplossingen om de elektrische auto een accu op wielen te laten zijn, maar lijken vooralsnog niet in staat om de technologie in het voor de auto-industrie belangrijke Duitsland te vermarkten. Onze creativiteit levert tot nu toe niets op.”

Categorie: Laadinfrastructuur
Labels: Emodz