Deelauto’s: weg met het verschil tussen zakelijk en particulier!

donderdag 7 december, 2017

De meest succesvolle zakelijke deelauto-initiatieven blijken de projecten te zijn die geen onderscheid maken tussen zakelijke, woon-werk of privékilometers. Maar dan moet de fiscus, verzekeraar en HR wel meewerken. Op het symposium Autodelen werden gisteren wat resultaten bekend gemaakt.

Het symposium Autodelen werd georganiseerd door Natuur & Milieu en het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat. Op het podium stond onder andere Marc Greatz, directeur stichting Brabant Elektrisch. Meerdere, groeiende deelautoprojecten hebben ze onder hun hoede (30 locaties in 8 steden, 2.500 gebruikers), waarbij het uitgangspunt is: de deelauto’s mogen worden gebruikt voor zowel zakelijke, woon-werk als privé kilometers. De administratie van al die kilometers wordt bijgehouden door het platform Goodmoovs. En dat is cruciaal voor onder andere de fiscus. “Het reserveringssysteem houdt precies bij hoeveel privékilometers er in een jaar eventueel in aanmerking komen voor bijtelling. Dat wordt dan verrekend met de vergoeding van de werkgever. Een systeem dat de goedkeuring heeft van de belastingdienst.”

Deelauto’s van Amber bij ABN AMRO. De proef in Eindhoven gaat nu landelijk

Ook de deelauto’s bij ABN AMRO kunnen gebruikt worden voor woon-werkverkeer of privéritten. De bank maakt sinds mei gebruik van de elektrische deelauto’s van Amber. In oktober meldde de bank al de proef te willen uitbreiden. En ook Patrick van Duijnhoven, directeur Commercial Clients bij ABN, stak tijdens het symposium de loftrompet over Amber. Vooral dat het deelbedrijf mobiliteit garandeert. “We hebben nu 5 deelauto’s in Eindhoven voor onze 40 adviseurs. Vorig jaar stonden er dagelijks 60 leaseauto’s die 80% van de tijd stilstonden. Het bevalt ons zo goed dat we nu ‘corporate’ gaan. We rollen het systeem landelijk uit, te beginnen in Amsterdam.”

ABN AMRO

Of daarbij mensen hun leaseauto’s moeten gaan inleveren, wilde de zaal weten? Een van de zaken die Van Duijnhoven opviel was het animo van leaserijders om aan de proef mee te doen. Veel mensen staken vrijwillig hun vinger op. “Het scheelt ook dat we de hele discussie over de proef hebben uitbesteed aan Amber. Hun zogenaamde ambassadeursprogramma heeft geleid dat de grootste tegenstanders nu lachend in een elektrische BMW i3 stappen. Het programma groeit nu exponentieel als vanzelf.”

De Utrechtse Niels als tevreden elektrische deelauto testrijder… maar hij wacht wel af 7 maanden op een eigen laadpaal

De deelauto’s van ABN en die van Brabant Elektrisch zijn allemaal elektrische deelauto’s. Menig partij vroeg zich tijdens het symposium af of de nadruk op elektrisch het animo van delen wel ten goede komt. De elektrische deelauto is immers duurder, moeilijker in gebruik wat de bezettingsgraad allemaal niet ten goede komt. En dus ook niet de business case. Maar doorgaans zijn het de MVO-doelstellingen die de inzet van EV bepaalt. En zoals de voorzitter Stuurgroep Green Deal Autodelen en directeur van Natuur en Milieu, Marjolein Demmers, aangaf: 0,2 procent van het Nederlands wagenpark is elektrisch terwijl van alle deelauto’s 4 procent elektrisch is. “En bijna alle elektrische auto’s zijn zakelijk, dus als die nu eens allemaal gedeeld zouden kunnen worden?”

‘Oude’ laadinfrastructuur

Dat laatste viel in de smaak bij Maarten van Biezen, onder andere bestuurslid van de Vereniging Elektrische Rijders. Hij pleit zelfs voor een ‘nationaal akkoord’ bij leasemaatschappij waarbij alle elektrische auto’s mogen worden gedeeld. Maar ondertussen zien ze bij deelplatform MyWheels en bij het deelinitiatief Green Business Club in Den Haag heel andere problemen; dat is de gebrekkige, ‘oude’ laadinfrastructuur. In Den Haag moeten de deelauto’s vaak te lang aan de paal omdat het vermogen veel te laag is. “De standaard moet worden: in 20 minuten 80 procent laden. Anders krijg je de business case niet rond”, luidt het advies van MyWheels.

Wat vooral de zakelijke deelauto in de weg staat, zijn ‘randzaken’ als de bereidwilligheid van HR om de deelauto serieus te nemen, de verzekeraars die met goede producten moeten komen en de (uniforme) afspraken met de belastingdienst. Overigens werd er die dag weinig woorden vuilgemaakt aan de ambitie ooit opgesteld door Grean Deal Autodelen: 100.000 deelauto’s in 2018. Momenteel staat de teller op nog geen 31.000. “Maar de potentie blijft enorm”, aldus Demmers.

Op het symposium werd tevens de Nationale Deelauto Award uitgereikt. Dit jaar ging het naar de gemeente Uden.

Categorie: Huur & Deelauto's
Labels: ABN AMRO, Amber, Brabant Elektrisch, Goodmoovs, MyWheels, Natuur en Milieu