‘Connected cars nog lang geen gemeengoed’

dinsdag 9 januari, 2018

Nieuw onderzoek bevestigt nogmaals: veel autobezitters maken geen gebruik van de connectiviteits-toepassingen waarmee hun auto is uitgerust. Het lijkt autofabrikanten niet te lukken de toegevoegde waarde van deze systemen te verkopen aan het publiek.

Ditmaal stelt het vandaag gepubliceerde Connected Car onderzoek van Kantar TNS dat een kwart van de autobezitters geen gebruik maakt van de connectiviteits-toepassingen, waaronder rijtaakondersteunende systemen. Dit is inclusief de 11% die niet eens weet of hun eigen auto over deze technologie beschikt. Bovendien: meer dan de helft (56%) van de autobezitters die een auto aanschafte die was voorzien van deze toepassingen, is niet van plan of weet nog niet zeker of ze dat in de toekomst weer zullen doen.

“We zien dat automerken hun positie in de markt proberen te versterken met een onderscheidend aanbod, gebaseerd op geavanceerde technologieën en diensten”, zegt Vincent Groen, Global Connected Car Lead, Kantar TNS. “Maar we zien nog niet dat deze technologiëen en diensten vertaald worden naar intrinsiek en dagelijks gebruik onder autobezitters. Helaas betekent dit dat er een mismatch is tussen wat fabrikanten ontwikkelen en maken, en wat autobezitters zoeken.”

Kloof

Kantar TNS constateert dat veel autobezitters de technologie nog steeds zien als iets extra’s, als een optie en niet als een onlosmakelijk onderdeel van de auto. Dit beeld schetst hoe hardnekkig de kloof is tussen de perceptie en de daadwerkelijke rol die connectiviteit en technologie kunnen spelen in de prestaties en de veiligheid van de auto, en de rijervaring van de gebruiker. Uit het onderzoek blijkt dat wereldwijd zes van de tien respondenten bereid zijn te betalen voor aan rijgedrag gerelateerde toepassingen als navigatie. Dit aandeel daalt naar 50% voor entertainmentdiensten. Bestuurders gebruiken daarvoor eerder apps op hun mobiel dan ingebouwde diensten.

Overigens staan de Chinezen wel open voor connectiviteitstoepassingen, blijkt uit hetzelfde onderzoek. Net als ze meer openstaan voor elektrisch rijden (79% versus 29% in Noord-Amerika, 53% in Europa en 44% in Nederland), zelfrijdende auto’s (75% versus 24% in de VS en 36% in Europa) en zelfs autodelen (Nederland 6% en China 68%). Dat laatste noemt Groen opvallend voor een ontwikkeling die zeer hoog op de agenda van de Nederlandse mobiliteitsindustrie staat.

Integreren

Volgens de onderzoekers moeten de fabrikanten de manier waarop ze deze connected auto’s verkopen, veranderen. Groen: “Een persoonlijke toelichting en demonstratie van de nieuwe technologie geven, de toepassingen vereenvoudigen en vooral integreren in de aankoop in plaats van ze als een extra optie aan te bieden.”

Het Connected Car onderzoek is onder meer dan 8.500 consumenten in Europa, Noord-Amerika en China uitgevoerd. Eerder, Nederlands onderzoek onder zakelijke rijders, schetste is in grote lijnen eenzelfde beeld.

Categorie: Technologie / Innovatie
Labels: Connected Car, Kantar TNS