Hoe krijg je verstokte automobilist in een deelauto?
woensdag 24 januari, 2018Over deze vraag is onderzoek gedaan door de Rotterdam School of Management. Het onderzoek suggereert dat voor deze mensen autodelen niet moet worden gebracht als vervanging, maar als alternatief vervoermiddel wanneer hun eigen geliefde wagen niet beschikbaar is.
Het onderzoek van Joshua Paundra van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) laat zien dat voor autoliefhebbers meer nodig is om ze over te halen te gaan voor een deelauto dan lagere kosten en duurzaamheidsvoordelen. Sommige mensen hechten zozeer aan het bezit van een auto dat het zelfs onderdeel wordt van hun identiteit. De onderzoekers vermoedden dat dit zogenaamde ‘psychologisch eigenaarschap’ ervoor zorgt dat zulke mensen minder openstaan voor het idee van autodelen.
Als dat inderdaad het geval is, zullen beleidsmakers die het gebruik van autodeelprogramma’s willen bevorderen, deze groep anders moeten benaderen. Het eenvoudigweg benadrukken van de gebruikelijke voordelen van autodeelprogramma’s werkt dan waarschijnlijk niet.
Elektrische deelauto
Uit de resultaten bleek verder dat wanneer mensen met een lager niveau van psychologisch eigenaarschap een relatief schone elektrische deelauto kregen aangeboden, zij eerder bereid waren de relatief hoge prijs ervoor te betalen. Dit effect zie je veel minder terug bij mensen die erg gehecht zijn aan hun auto’s. Zij zijn meestal niet bereid extra te betalen om in een elektrische auto te kunnen rijden.
Volgens Paundra toont dit onderzoek aan dat iedereen een andere psychologische houding ten opzichte van autobezit heeft. Dat vraagt om een gediversifieerde aanpak om deelautoprogramma’s aantrekkelijk te maken.
Kennismaken
Om mensen ervan te overtuigen autodelen uit te proberen, kunnen beleidsmakers en marketeers benadrukken dat een deelauto een alternatief kan zijn wanneer hun eigen vervoersmiddel niet beschikbaar is. Dat is bijvoorbeeld het geval als een partner of gezinslid de eigen auto gebruikt, als de auto een onderhoudsbeurt krijgt, of als iemand een ander type auto nodig heeft.
Op deze manier kun je mensen laten kennismaken met het deelautoconcept zonder dat ze het idee krijgen dat ze hun eigen auto moeten verkopen. Want bij die gedachte haken ze meestal af. Zodra mensen bekender worden met deelautoprogramma’s en de voordelen ervan, zijn ze uiteindelijk misschien wel bereid hun eigen auto te verkopen en over te stappen naar een deelauto, concludeert de onderzoeker.
Categorie: Huur & Deelauto's




