Emissievrije kilometers vooral door (plug-in) hybrides

vrijdag 9 februari, 2018

Bijna 80% van de emissievrije kilometers in Nederland zijn gereden met hybride en plug-in hybride auto’s, meldt CE Delft na onderzoek in opdracht van Toyota. Het automerk heeft met 25% de meeste emissievrije kilometers gemaakt van alle automerken.

Klik om te vergroten

CE Delft heeft het aantal emissievrije kilometers onderzocht die de verschillende soorten elektrische auto’s hebben gereden vanaf het jaar 2000 tot nu. Het gaat daarbij om volledig elektrische auto’s, plug-in hybride auto’s en hybride auto’s zonder stekker. Ook blijkt hoeveel brandstofbesparing hiermee is gerealiseerd.

Uit de geanalyseerde verkoop- en gebruiksgegevens komt naar voren dat geëlektrificeerde personenauto’s tussen 2000 en 2017 in totaal ruim 22 miljard kilometers hebben gereden (som van emissievrije en niet-emissievrije kilometers). Bijna 5 miljard van deze gereden kilometers kunnen worden gezien als emissievrije kilometers. Daarvan heeft Toyota met 25% de meeste emissievrije kilometers gemaakt van alle automerken, gevolgd door Mitsubishi (14%) en Tesla (12%).

De totale reductie van CO2 bedraagt zo’n 1,1 Mton. Aangezien vooralsnog verreweg het grootste deel van de nieuwverkopen auto’s zonder stekker betreft, draagt het zuiniger maken van deze auto’s bij aan de klimaatdoelen, stelt CE Delft. Zeker zolang het aanbod en de vraag naar volledig elektrische auto’s beperkt is.

Contraproductief

Klik om te vergroten

Het advies van CE Delft luidt dan ook: stuur naast volledig elektrisch ook op zuinige auto’s zoals hybriden en plug-in hybriden. Volgens Toyota werkt het sturen op volledig elektrisch door de Nederlandse overheid zelfs contraproductief. Het voornemen van Nederland om in 2030 alleen nog maar 100 procent emissievrije auto’s nieuw te verkopen, wijkt fors af van het Europese bronbeleid, dat ervan uitgaat dat 30 procent van de nieuw verkochte auto’s per 2030 emissievrij moet zijn. Fabrikanten volgen het Europese voornemen. Een drastische afname van de verkopen van nieuwe emissiearme auto’s in ons land is waarschijnlijk, voorspelt Toyota. “Niet iedereen wil volledig elektrisch rijden omdat er goedkopere alternatieven beschikbaar zullen zijn door parallelimport van conventionele nieuwe en gebruikte auto’s uit de Europese Unie. Die zijn vervuilender dan het alternatief: nieuwe hybride auto’s, met en zonder oplaadstekker.”

Vanaf circa het jaar 2000 kwamen geëlektrificeerde personenauto’s op de markt. Tot en met 2017 zijn er in totaal bijna 300.000 van verkocht. Daarvan waren ruim 175.000 hybrides zonder stekker. De nieuwverkopen van plug-in hybrides en volledig elektrische personenauto’s is vooral iets van de laatste 5 jaar, terwijl hybrides zonder stekker al ruim 15 jaar onderdeel uitmaken van het Nederlandse wagenpark.

Categorie: Milieu / CO2-besparing
Labels: CE Delft, Toyota