Hogere tarieven door merk-erkend schadeherstel?

dinsdag 13 februari, 2018

Roerige tijden in schadeherstelland. Het oprukkende merk-erkend herstel, waarbij autofabrikanten de laatste tijd schadewerk naar zich toe trekken, brengt veel emotie teweeg. En wellicht ook hogere uurtarieven? De meningen op de Automotive Insiders schadeherstelbijeenkomst bleken verdeeld.

Een flinke opkomst voor de bijeenkomst over merk-erkend schadeherstel van Automotive Insiders

Marcel van Dijk, commercieel directeur van schade-expert CED Group, trapte de middag af. Hij riep de (hele) schadeherstelsector toch vooral op te blijven bewegen om relevant te blijven. Waarbij de gehele sector bijvoorbeeld nog een flinke automatiseringsslag kan maken. De digitalisering is nog amper doorgedrongen tot bedrijven in de sector, terwijl het adagium anno 2018 moet zijn: digitaal als het kan, persoonlijk als het moet.

Van Dijk: “Omarm systemen die bijvoorbeeld gebruik maken om aan de hand van foto’s te bepalen of herstel of vervanging nodig is. Zelfs de meest basale processen zijn vaak nog niet geautomatiseerd, calculatiemodellen maken nog geen slim gebruik van voorhanden data. Moeilijk? Er staat een leger van startups klaar die maar wat bereid zijn de samenwerking aan te gaan met schadebedrijven.”

Exponentieel hard

CED heeft eerder al berekend welke partij er precies verdiend aan een auto. In het verleden lagen die verhoudingen redelijk vast, tegenwoordig is het aan het verschuiven. En die verschuivingen gaan ‘exponentieel’ hard de komende jaren, denkt Van Dijk. Het ROB-verdienaandeel van de auto is nu zo’n 12% (zie illustratie). Vooral de autonome auto zal straks de verhoudingen helemaal op zijn kop zetten. Volgens Van Dijk zal dat waarschijnlijk het einde van universeel schadeherstel betekenen.

Wie verdient er wat aan de auto? Klik om te vergroten

Dat fabrikanten (merkkanaal) zich meer gaan bemoeien met schadeherstel is alleen al door de toenemende complexiteit van auto’s te verklaren. Maar dat kunnen ze natuurlijk ook doen in samenwerking met het universele kanaal – dat gebeurt in veel gevallen ook. Als ze maar voldoen aan de eisen die een merk-erkenning stelt.

Kansen voor schadehersteller

Volgens Robert Klinkert van Rolin Automotive Groep, biedt de samenwerking met de dealer zelfs kansen voor de schadehersteller: “Hij heeft directe toegang tot de online fabrieksdata en kan gebruikmaken van elkaars’ core-competenties op het gebied van technisch en carrosserieherstel. Bovendien profiteert de schadehersteller door een sterkere sturing van (nieuwe) klanten op basis van de aanwezige merkerkenningen. Ook haalt het de schadehersteller uit de anonimiteit. Hij kan zich op basis van één of meerdere merkerkenningen beter onderscheiden ten opzichte van zijn naaste concurrenten.”

De stap naar merk-erkend schadeherstel werd door velen in de zaal logisch gevonden. De aanwezige dealers in de zaal, die het allemaal binnen hun organisaties op de agenda hebben staan, noemen kwaliteit maar ook ‘commercie’ als belangrijkste argumenten. Enkele merken zouden wellicht alleen willen werken met eigen contractpartners, maar dat is momenteel nog niet haalbaar. Helemaal niet voor de volumemerken.

Naar 68 tot 72 euro

Wel denkt menig partij dat merk-erkend schadeherstel de tarieven zal verhogen. Op basis van kostprijscalculatie zullen de uurtarieven moeten worden verhoogd naar 68 tot 72 euro, heeft Klinkert berekend. De aanwezige leasemaatschappijen in de zaal konden daar overigens best mee leven, als het tenminste ook een betere dienstverlening inhoudt. Waarbij merk-erkend of universeel voor de leasemaatschappijen eigenlijk niet zo belangrijk is, als het maar goed gebeurt. Ofwel, de beste kwaliteit tegen de beste prijs.

Categorie: Schadeherstel / ROB
Labels: Automotive Insiders