Mazda: nog dit jaar nieuwe generatie benzinemotoren

maandag 5 maart, 2018

De nieuwe generatie benzinemotoren, zoals deze afgelopen weekend in het NOS Journaal als alternatief werd gepresenteerd voor diesels en elektrisch rijden, zal naar verwachting eind van dit jaar voor het eerst beschikbaar komen. De zogenaamde SKYACTIV-X zal kunnen concurreren met een elektrische auto, aldus Mazda.

De gepatenteerde verbrandingsmethode van Mazda combineert de vonkontsteking van een benzinemotor met de compressieontsteking van een diesel. In combinatie met een turbo, zorgt compressie-ontsteking voor een zeer directe respons op het gaspedaal en een toename van het koppel met 10 – 30 % ten opzichte van de huidige 2.0 liter SKYACTIV-G benzinemotor, terwijl het de motorefficiency met 20 – 30 % verhoogt.

Volgens Mazda zorgt de SKYACTIV-X voor 20 % minder brandstofverbruik dan de ‘conventionele’ 2.0 liter motor. Hij is daarmee zelfs zuiniger dan de dieselversie. Vergeleken met ‘oudere’ motoren uit 2008 is het verbruik tot 40 procent lager.

Alternatief voor elektrisch

Mazda beweert dat de SKYACTIV-X een volwaardig alternatief is voor elektrische voertuigen. Als er tenminste wordt gekeken naar het ‘well-to-wheel’ aspect, waarbij tevens rekening wordt gehouden met de brandstofproductie, het fabricageproces en het verschepen van de auto. In dit licht is de autofabrikant anders gaan kijken naar de geclaimde ecologische voordelen van EV’s, die elektriciteit verbruiken die is opgewekt met behulp van fossiele brandstoffen.

De berekeningen volgens Mazda: een middelgrote elektrische auto verbruikt circa 20 kilowattuur stroom per 100 km. De productie van deze stroom met behulp van kolen veroorzaakt een CO2 emissie van 200 g/km. In het geval van petroleum is dit 156 g/km en in geval van LNG (liquefied natural gas) 100 g/km.

Berekend aan de hand van de ‘well-to-wheel’ methode is de gemiddelde CO2 emissie van een EV 128 g/km, terwijl een ‘oude’ Mazda SKYACTIV-G benzinemotor met een vergelijkbaar vermogen voor een emissie van 142 g/km zorgt. Dit betekent dat als de efficiency met slechts 10 % wordt verbeterd, de SKYACTIV-G motoremissies vergelijkbaar zullen zijn met die van EV’s.

“Sterker nog, een SKYACTIV-G motor stoot minder CO2 uit dan EV’s waarvoor de elektriciteit is opgewekt met behulp van kolen of petroleum. En terwijl EV’s die gebruikmaken van elektriciteit die met LNG is opgewekt 30 % minder uitstoten, is bij intern onderzoek van Mazda naar voren gekomen dat de verbrandingsmotor zo ver kan worden verbeterd dat deze op een vergelijkbaar niveau komt. Het resultaat van dat onderzoek is de SKYACTIV-X”, aldus Mazda in hun persbericht.

Categorie: Leasetoppers
Labels: Mazda