VZR tegen verbod op smartphonegebruik in de auto

donderdag 12 april, 2018

Wel veilig gebruiken, niet verbieden of komen met overcompenserende maatregelen die alleen de symptomen bestrijden. De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) springt in de bres voor de berijder en zijn of haar ‘auto als kantoor’.

Het gebruik van smartphone-achtige oplossingen in de auto is essentieel, stelt VZR vandaag in een persbericht. Het is belangrijk voor de groei van de economie en de efficiëntie van werknemers. Verbieden en ontmoedigen van dergelijke apparatuur in de auto is symptoombestrijding en overcompenseren van ongewenste bijeffecten.

Tijdens het rijden een WhatsApp versturen of je e-mail lezen is in ogen van VZR terecht niet toegestaan. Echter, voor de zakelijke rijder is zijn auto zijn kantoor. Duizenden kilometers worden erin afgelegd, vaak in de baas zijn tijd, maar ook voor de baas. Het te ver terugdraaien van mogelijkheden die nieuwe technologieën bieden, geven een rem op efficiency van tijd en dus de economie. “Dagdromen over de aanstaande vakantie tijdens het rijden of het bedienen van de radio is toch niet wezenlijk anders dan veel functies die een smartphone efficiënt kan bieden”, aldus de belangenbehartiger.

Maatschappelijke druk

VZR zegt verheugd te zijn over de recente rechterlijke uitspraak die aangaf dat het bedienen van een smartphone geoorloofd is als deze in een houder zit. Dit geeft de discussie de benodigde nuance. “Maar dit is één uitspraak en nieuwe wetgeving is in de maak. Alles lijkt erop te wijzen dat gebruik van de smartphone verder verboden wordt”, aldus VZR.

De club wijst op de groeiende technologische mogelijkheden waarbij functies tijdens het rijden beperkt worden. Zo is het mogelijk om gesproken berichten om te zetten in tekst. Bij WhatsApp is dat bijvoorbeeld een standaard functie. Maar andersom is het ook mogelijk om je berichten voor te laten lezen. Het probleem lijkt zich volgens VZR vanzelf op te lossen: enerzijds is er grote maatschappelijke druk tegen misbruik, anderzijds de nieuwe technologische mogelijkheden. Overcompenserende maatregelen zijn dan niet nodig.

 

Categorie: Verkeersveiligheid / Training
Labels: VZR