ING: geld rolt weer in de showroom

woensdag 16 mei, 2018

In het eerste kwartaal werden niet alleen meer (+14%), maar vooral ook duurdere nieuwe auto’s geregistreerd. Het gemiddelde aanschafbedrag klom naar €32.500, de omzet voor autobedrijven steeg met 18%. De EV neemt inmiddels 5,4 procent van de totale omzet in de markt voor zijn rekening, een verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder.

Het een en ander blijkt uit de auto-omzetmonitor van ING Economisch Bureau en kijkt naar de bedragen die schuil gaan achter de verkoopcijfers van nieuwe personenauto’s en analyseert prijsontwikkelingen en omzet. Deze info is gebaseerd op de geregistreerde catalogusprijs van nieuwe auto’s inclusief belasting (BTW en BPM).

Belangrijkste conclusie: er wordt vaker geshopt in hogere prijssegmenten. Vooral tussen €30.000 en €40.000 worden relatief meer auto’s verkocht. Ook is er weer meer ruimte voor dure auto’s tussen €50.000 en €100.000 en boven een ton. Relatief goedkope auto’s zijn minder in trek. Drie jaar geleden (1e kwartaal 2015) was bijna 41% van de registraties een auto in de klasse tot €20.000. Dat is nu gezakt tot 29%.

Hogere BPM-bedragen

Deze trend resulteert in een stijging van de gemiddelde aanschafwaarde van nieuw geregistreerde auto’s. Ten tijde van de crisis, toen vooral veel kleine auto’s werden verkocht, zakte de gemiddelde prijs tot €24.000. Nu ligt het gemiddelde op €32.500. Een toename van 35%. Overigens is een deel van die stijging afkomstig van hogere belastingen (hogere BPM-bedragen en hogere BTW). Vooral kleine zuinige auto’s stegen de afgelopen jaren in prijs omdat de BPM vrijstelling op deze auto’s in 2015 verviel.

Niet alleen de overheid profiteert via belastingen. Ook automerken boeken meer omzet. Zo zag Volkswagen haar omzet in Nederland in het eerste kwartaal van 2018 met 43% stijgen naar €500 miljoen (inclusief belasting). BMW volgt met €403 miljoen omzet. Het registreerde minder auto’s dan VW, maar profiteerde van een hoge gemiddelde aanschafwaarde. Aan een BMW werd gemiddeld meer dan twee maal zoveel uitgegeven (€62.100) dan aan een VW (€30.100). Ook Mercedes, Volvo en Audi verschijnen in de top 10, omdat zij relatief dure auto’s verkopen.

Tesla Model-S

Ook bij de modellen zijn VW en BMW grootverdieners. Volkswagen doet, naast de bekende Golf en Polo, goede zaken in het SUV segment met de Tiguan. BMW genereert veel geld met de nieuwe 5-serie. Ook het elektrische alternatief van Tesla, de Model-S, trekt veel omzet naar zich toe. Net buiten de top 5 eindigt Volvo’s nieuwe SUV, de XC60 (€80 miljoen).

Het succes van de VW Tiguan en Volvo XC60 geeft de toenemende populariteit aan van het SUV segment. Vooral in de zakelijke markt is het marktaandeel van SUV’s de afgelopen jaren sterk gestegen. Veel SUV’s konden voorheen namelijk niet profiteren van een lage(re) bijtelling. Zij zijn veelal minder zuinig dan sedans, hatchbacks of stationwagons. Nu de meeste lage bijtellingscategorieën voor zakelijke rijders zijn afgeschaft is sprake van een meer gelijk speelveld voor SUV’s. Het SUV segment genereert inmiddels bijna 35% van de totale omzet in nieuwe auto’s. Gemiddeld wordt €41.000 per SUV uitgegeven.

Donkere wolken

Een andere winnaar van het fiscale stelsel is de elektrische auto. Alleen emissievrije auto’s komen namelijk in aanmerking voor een lage zakelijke bijtelling van 4%. De omzet in volledig elektrische auto’s verdubbelde van 121 miljoen in het eerste kwartaal van 2017 naar 240 miljoen over dezelfde periode in 2018. Dit is 5,4% van de totale omzet in de markt.

Maar er dreigen ook donkere wolken voor de markt. Dat heeft alles te maken met de nieuwe (strengere) brandstofverbruikstest voor personenauto’s de WLTP. Die test leidt voor veel auto’s tot hogere verbruikscijfers en een op papier hogere CO2 uitstoot. Aangezien in Nederland de CO2 uitstoot gekoppeld is aan de BPM belasting kan dat resulteren in hogere prijzen.

De WLTP is vanaf september 2018 van toepassing op alle nieuw verkochte auto’s. Het Ministerie van Financiën heeft gemeld dat de invoering van WLTP uiteindelijk geen nadeel, in de vorm van hogere belastingen, mag hebben voor autokopers. Aanpassing van de BPM zal echter op z’n vroegst januari 2019 plaatsvinden. In de periode tussen september 2018 en januari 2019 kunnen auto’s daarom mogelijk kortstondig duurder en daarmee minder aantrekkelijk worden. Dit kan weer leiden tot lagere registraties in deze periode en vormt een bedreiging voor de huidige groei in omzet.

ING Economisch Bureau meldde daarom eerder al een bescheiden prognose van 400.000 nieuwe registraties van personenauto’s voor totaal 2018.

Categorie: Marktcijfers / brancheberichten
Labels: ING Economisch Bureau