‘Complete Mazda-gamma is WLTP-proof’

woensdag 6 juni, 2018

Alle nieuwe Mazda-modellen die vanaf nu besteld worden, voldoen aan de nieuwe Euro 6d TEMP emissienorm, die de veeleisende WLTP (Worldwide harmonised Light vehicles Test Procedure) omvat, evenals de on-road RDE (Real Driving Emissions) test. Dat stelt de importeur in een persbericht.

De Japanse autofabrikant loopt met deze nieuwe certificering ruim een jaar voorop; de nieuwe norm wordt pas vanaf 1 september 2019 verplicht voor nieuwe registraties. Het merk kiest daarbij voor een iets andere aanpak vergelijken met andere fabrikanten. Het heeft de auto’s ‘schoon’ gekregen zonder complexe en kostbare uitlaatgas-nabehandelingen.

Zo voldoen de direct ingespoten benzinemotoren (1.5, 2.0 en 2.5 liter) aan de Euro 6d TEMP norm zonder deeltjesfilters. Mazda slaagde erin om alleen door middel van motoraanpassingen aan de nieuwe RDE-deeltjeslimieten te voldoen.

Wat betreft de dieselmotoren heeft de 2.2 liter een SCR-systeem (Selective Catalytic Reduction) om te voldoen aan de NOx-limieten van Euro 6d TEMP. Daarnaast blijkt een NOX-opslagkatalysator voldoende te zijn voor de nieuwe 1.8 liter dieselaar.

De Euro 6d TEMP-emissies en het brandstofverbruik worden bepaald volgens de nieuwe WLTP-testcyclus dat de NEDC (New European Driving Cycle) vervangt. Het is bedoeld om kilometers en emissies meer realistisch weer te geven, rekening houdend met parameters zoals het voertuiggewicht, omgevingstemperatuur, bandenspanning en rolweerstand. De WLTP-testcyclus duurt langer dan de NEDC, met hogere gemiddelde en maximale snelheden. Net als de NEDC wordt de WLTP uitgevoerd op een rollenbank, waardoor een directe vergelijking tussen voertuigen mogelijk is. Euro 6d TEMP omvat ook de RDE test (Real Driving Emissions), waarbij rekening wordt gehouden met schadelijke emissies in het reële wegverkeer.

Categorie: Leasetoppers
Labels: Mazda