Ford Smart Mobility: van carpoolen tot verzekeringen op maat

woensdag 7 januari, 2015

Ford heeft vandaag op de Consumer Electronic Show van 2015 benadrukt hoe het bedrijf innovatie niet alleen gebruikt voor het ontwikkelen van nieuwe, geavanceerde auto’s, maar ook als hulpmiddel voor het oplossen van de vervoersproblemen die wereldwijd toenemen.

Ford_mobiliteit_CESHet bedrijf introduceerde Ford Smart Mobility, een initiatief waarbij innovatie centraal staat. Hiermee moet het bedrijf op het gebied van connectiviteit, mobiliteit, autonome auto’s, klantervaring en Big Data op een hoger plan worden gebracht.

Verder kondigde Ford ook 25 wereldwijde mobiliteitsexperimenten aan waarbij ideeën op vervoersgebied worden getest met als doel het verbeteren van klantervaringen, flexibele gebruiksmodellen en sociale samenwerking die klanten profijt kunnen opleveren.

“We zijn hier natuurlijk ook om ‘connected’ auto’s te laten zien en om onze plannen voor autonome auto’s toe te lichten, maar onze aanwezigheid op de CES heeft ook een hoger doel,” aldus president en CEO van Ford, Mark Fields tijdens zijn toespraak op de internationale beurs voor consumentenelektronica en -technologie in Las Vegas.

25 Global Mobility-experimenten

De eerste stappen in het kader van Ford Smart Mobility worden gezet in de vorm van 25 experimenten – negen in Europa en Afrika, acht in Noord-Amerika, zeven in Azië en één in Zuid-Amerika. Elk experiment is bedoeld om te anticiperen op wat klanten willen en nodig hebben in het ecologische vervoerssysteem van de toekomst.

“We zien een wereld waarin auto’s onderling communiceren, bestuurders en auto’s communiceren met de stedelijke infrastructuur om files te verminderen en waarin het niet vreemd is dat forenzen dagelijks carpoolen of verschillende vormen van vervoer gebruiken,” zei Fields. “De huidige experimenten zullen binnen 10 jaar leiden tot een gloednieuw mobiliteitsmodel dat nog lang daarna zal worden gebruikt.”

Ford_shuttleDe vijfentwintig experimenten richten zich op vier wereldwijde megatrends: explosieve bevolkingsgroei, een groeiende middenklasse, zorg om de luchtkwaliteit en de volksgezondheid, en veranderende opvattingen en prioriteiten bij consumenten. Met name in stedelijke gebieden leggen zij een druk op het huidige vervoersmodel en beperken zij de persoonlijke mobiliteit.

Experimenten in Londen

Londen zal het toneel zijn van diverse projecten waarmee Ford verschillende manieren wil testen om verkeersopstoppingen te verminderen in drukke stedelijke gebieden. Zo zal er worden geëxperimenteerd met carpoolen, parkeer en shuttle services.

Ford heeft verder een uitbreiding aangekondigd van het carpoolprogramma dat het bedrijf in Duitsland is gestart. Het samenwerkingsverband met de vereniging van Duitse Ford-dealers, FHD GmbH, en DB Rent, het bedrijf achter Flinkster carpooling, is het eerste nationale carpoolprogramma ter wereld waarbij dealers zijn betrokken en dat door een autofabrikant wordt ondersteund.

Barb Samardzich, CEO van Ford Europa, benadrukt dat één pasklare oplossing voor alle mobiliteitsproblemen zeer onwaarschijnlijk is. “Op dit moment zitten we in de onderzoeksfase waarin we projecten testen en verfijnen om te zien wat werkt, en ontwikkelen we slimmere manieren om vrij verkeer voor iedereen te garanderen”.

Welke projecten worden er in Londen uitgevoerd?

  • City Driving On-Demand: een flexibel en geïntegreerd carpoolplan dat is afgestemd op de behoeften van forenzen in belangrijke stedelijke gebieden. Het project bevindt zich momenteel in de testfase waarin een pilotgroep via een app of een callcenter een Focus Electric of een Fiesta kan reserveren. De auto’s kunnen worden ontgrendeld via een smartphone-app of lidmaatschapskaart, en zijn 24/7 toegankelijk.
  • Data Driven Insurance: Bedoeld om het individuele autogebruik te registreren voor een verzekeringsofferte op maat. Dit kan leiden tot lagere verzekeringskosten. De verzamelde gegevens zouden ook van pas kunnen komen bij het herkennen van mogelijke filevorming en de overheid kunnen helpen bij het optimaliseren van verkeersstromen.
  • Dynamic Social Shuttle: Een nieuwe vervoersservice waarmee op aanvraag tussen bepaalde punten kan worden gereisd. Bij de ontwikkeling van deze efficiënte ‘pay-as-you-go’ service stond kostenefficiëntie centraal. Deze service is handiger dan een bus en voordeliger dan een taxi.
  • Painless Parking: Deze nieuwe smartphone-app is met de plaatselijke overheid ontwikkeld en helpt bestuurders met het vinden van een passende parkeerplek op basis van hun profielvoorkeuren, de actuele parkeersituatie op hun bestemming en hun GPS-locatie.
Categorie: Mobiliteit / Smart Mobility
Labels: Ford