De man en zijn (lease)Mini

woensdag 12 juli, 2017 Photo

Een Mini een vrouwenauto? Zo’n 41 procent van de berijders is momenteel man. Dat was een paar jaar geleden nog amper 30 procent. Maar het aanbod Mini’s is inmiddels flink uitgebreid en daarmee zijn nieuwe doelgroepen aangeboord. Waaronder de (mannelijke) leaserijder. En de liefhebber van rauwe pk’s.. (231)

Een kennismaking met de nieuwste lichting Mini Countryman, vervaardigd in ‘onze eigen’ Nederlandse fabriek in het Limburgse Born, laat al snel weinig heel van het ‘vooroordeel Mini’. Dat de Mini qua afmeting weinig van doen heeft met zijn illustere Britse voorganger, moge bekend zijn. Helemaal niet de nieuwe Countryman, zeg maar de SUV-uitvoering van de Mini. Vijf volwaardige zitplaatsen, een stoer (opgefrist) in- en exterieur vol met gadgets als Apple CarPlay en head-up display. En wat ‘ondergetekende man’ nog altijd het lekkerst vindt: het gooi & smijt-gehalte van de Mini is nog altijd hoog.

Mini met stekker… de accu is in 2 uur op te laden met de Mini Wallbox

In Maastricht stelde onlangs de Mini-importeur een tweetal Mini-varianten voor aan de pers. Inclusief een rondleiding door de fabriek; ‘ons’ eigen VDL-Nedcar in Born. Met de komst van Mini – lees: BMW – heerst er weer volop bedrijvigheid in de kraakheldere fabriekshallen. Met de verkoop van de Mini gaat het al jaren crescendo; over het eerste halfjaar van 2017 stegen de verkopen met 3 procent. De gehele BMW Group noteerde zelfs dit eerste halfjaar de beste verkoop ooit. Overigens was er tijdens de fabrieksrondleiding ook al de ‘primeur’ van Nedcar te zien: de BMW X1 die vanaf deze zomer dus ook van de Nederlandse band rolt.

Mosterd na de maaltijd

Het maximum aantal pk’s bereikt…

Opmerkelijke, vreemde eend in de bijt is de nieuwe plug-in hybride versie van de Mini Countryman. Het was ook een van de twee auto’s die klaarstonden voor het journaille in Maastricht. Fiscaal gezien een gevalletje ‘mosterd na de maaltijd’. Sinds dit jaar geldt er immers geen fiscale kortingen meer op de (duurdere) stekkerauto’s. Maar Mini’s worden niet alleen geproduceerd voor Nederland. Volgens Mini is er in Frankrijk momenteel grote vraag naar plug-in hybrides. En er zijn ook klanten in Nederland die vallen voor het groene karakter van de auto…

Nu maakt de Mini Cooper S E Countryman ALL4, zoals officieel op het typeplaatje staat, zeker indruk. Het theoretische brandstofverbruik van 2,1 l/100km haalt natuurlijk niemand. Indrukwekkender is het (gecombineerde) vermogen: 224 pk. De auto is voorzien van de basis-driecilinder (1.5 liter) die ook in andere Mini’s dienstdoen. Een van de betere driecilinders die we hebben mogen rijden. Deze krachtbron drijft de voorwielen aan, de elektromotor bemoeit zich met de achterwielen. Daarmee kan de Countryman een afstand van circa 40 km geheel elektrisch overbruggen. De elektrische topsnelheid bedraagt 125 km/u. Die eerste waarde wordt natuurlijk sterk bepaald door de rechtervoet van de berijder. Maar heel veel bezijden de ‘praktijk’ zal het niet liggen, blijkt uit een dag toeren. Mooi is ook dat de accu’s relatief snel opladen bij het remmen of het loslaten van het gaspedaal. ‘Intelligente energiemanagementsysteem’, noemt Mini dat. Het prijskaartje: vanaf 40.700 euro

Ziet er niet alleen snel uit. is dat ook: de JCW Mini

Elektrische toekomst

Waarom dan 10.000 euro meer betalen voor een Mini met 9 pk meer? Dan hebben we het over de Mini John Cooper Works Countryman, met dus 231 pk. Ook die stond klaar voor een kennismaking. Prijzen starten vanaf 51.500 euro. De 2,0-liter viercilinder is voorzien van aangepaste TwinPower Turbo-technologie met een lekkere hoge turbodruk. Zeker geen auto’s voor watjes, kwamen we al snel achter. In sportstand knettert de uitlaat er zelfs vrolijk op los. Deze variant komt het dichts bij de oer-beleving van snelle Mini’s: de karts onder de auto’s. Ook al zijn het ‘maar’ 9 pk extra ten opzichte van de plug-in hybride, in rijbeleving voelt het verschil alsof er 100 pk extra in zit. Het relatief hoge gewicht van de plug-in speelt je in de JCW ook minder parten.

Journalistiek overleg voor een andere product uit de VDL-Nedcar fabriek: de Mini cabrio

Beide modellen mogen dan geen leaseknallers worden, Mini laat met de opgefriste lijn – de hele Countryman-range is opgefrist qua uiterlijk en innerlijk – weer zien dat het bij de tijd is. Waarbij de plug-in moet gezien worden als stap naar verdere elektrificatie. Dat geeft wellicht de mens weer moed: als de elektrische toekomst er ook maar een beetje uitziet zoals Mini ons voorschotelt, dan komt het misschien wel goed…

Categorie: Leasetoppers
Labels: MINI