Vanaf nu te bestellen: Jaguar I-Pace (vanaf 80 mille, 4% bijtelling)

vrijdag 2 maart, 2018 Photo

De elektrische Jaguar I- PACE is gisteren officieel gelanceerd. Tegelijkertijd zijn de orderboeken geopend. De vanafprijs is zo’n 80.000 euro, volgens de EV database zo’n 13.000 euro goedkoper dan de Tesla Model X 75D. En hij komt ook nog eens verder op een volle accu.

De combinatie van een praktische SUV en een elektrisch aangedreven duurzame auto waarin zelfs artificial intelligence-technologie zit verscholen. Jaguar prijst de nieuwste PACE-telg in de ‘frontlinie van de EV-revolutie’.

Feit is dat de I-PACE dankzij de geavanceerde 90 kWh lithium-ion-batterij met 432 cellen een grote actieradius van 480 km WLTP (543 km NEDC) heeft. Opladen van 0 tot 80 % kan in 40 minuten bij een 100 kW DC-snellaadstation. Thuis via een AC-wallbox (7 kW) duurt het opladen zo’n 10 uur en dus is het mogelijk de batterij in de nacht op te laden. Voor de mobiliteitsmanager van CapGemini, Jack Knol, allemaal welkome techniek. De I-Pace ziet hij, net als Tesla, als wapen tegen de overkill van laadpalen. Capgemini heeft nu zo’n 70 laadpalen op het hoofdkantoor in Utrecht, bijna allemaal bezet door plug-in hybrides. “De I-PACE en ook de Tesla’s hoeven eigenlijk alleen thuis goed worden opgeladen. Dat scheelt ons als fleetowner heel wat dure capaciteitsuitbreiding.”

Twee elektromotoren drijven de voor- en de achterwielen van de I-PACE aan. Samen zijn ze goed voor een topvermogen van 294 kW (400 pk) en een koppel van 696 Nm. Deze waarden staan garant voor sportautoachtige prestaties met een acceleratie van 0-100 km/uur in 4,8 seconden.

De van aluminium geconstrueerde body is op maat gemaakt voor de elektrische aandrijflijn, schrijft Jaguar in het persbericht. Dankzij geavanceerde klink- en lastechnologie is een extreem hoge stijfheid bereikt. De batterij is centraal en zo laag mogelijk in de carrosserie geplaatst, in eigen gesloten behuizing onder de vloer. Deze positie maakt een perfecte gewichtsverdeling van 50:50 en een laag zwaartepunt mogelijk.

Ook het design is ontworpen voor een elektrische aandrijving. Het zogenaamde cab-forward design contrasteert fraai met de hoekige achterzijde, die bijdraagt aan de lage luchtweerstand van 0,29 Cw. Actieve luchtinlaatkleppen in de grille openen voor koeling van de aandrijflijn, maar als dat niet nodig is, zijn ze gesloten voor minder luchtweerstand.

Het interieur kan de vergelijking aan met die van grotere SUV’s. Achter bijvoorbeeld meet de beenruimte 890 mm en door het ontbreken van een transmissietunnel biedt de centrale bergruimte een royale inhoud van 10,5 liter. Onder de zitplaatsen achterin is plek voor het opbergen van een tablet en/of laptop. De kofferbak heeft een inhoud van 656 liter en 1.453 liter als de achterbank volledig is neergeklapt.

De I-PACE heeft een Touch Pro Duo infotainmentsysteem, dat is te bedienen via touchscreens met capacitieve sensoren en via gebaren. Een nieuw EV-gericht navigatiesysteem maakt gebruik van topografische gegevens, informatie van vorige ritten en de rijstijl om een sterk gepersonaliseerde routegeleiding en een accurate actieradius te calculeren.

Het geavanceerde systeem maakt gebruik van ‘Smart Settings’-technologie – aangestuurd door AI-algoritmen – om de voorkeuren van de rijder te herkennen en de instellingen van de systemen van de I-PACE daarop af te stemmen.

De Jaguar I-PACE introduceert ook Amazon Alexa Skill. Hiermee kan de berijder via de Jaguar Incontrol Remote-app informatie over de auto opvragen met een mobiel apparaat dat Alexa ondersteunt. Bijvoorbeeld vragen als ‘staat mijn auto op slot?’, ‘Hoe vol is de batterij?’, ‘Heb ik genoeg bereik om naar mijn werk te rijden?’

Bestellen van de nieuwe I-PACE kan per 1 maart 2018. Er is keuze uit de uitvoeringen S, SE en HSE, én een speciale First Edition. Die laatste kost zo’n 104.000 euro maar zit dan ook vol met extra’s zoals luchtvering. De vanafprijs voor de I-PACE S is 80.330 euro.

Categorie: Leasetoppers
Labels: Jaguar, Jaguar I-PACE