Deloitte-studie is ode aan de e-bike

maandag 29 juni, 2020

Tussen 2020 en 2023 zullen naar verwachting wereldwijd meer dan 130 miljoen e-bikes worden verkocht, tegen slechts 12 miljoen elektrische voertuigen in 2025. Dat biedt volop kansen voor tech-bedrijven, startups, deelbedrijven en zelfs de auto-industrie, schrijft Deloitte in haar studie ‘My other car is an e-bike’.

De studie leest als een ode aan de e-bike. Want het is vooral deze categorie die momenteel over de hele wereld zorgt voor een kleine revolutie in mobiliteit. Vooral in de drukke steden op deze aardbol wordt de e-bike momenteel omarmd. Dit kan, volgens Deloitte, leiden tot ingrijpende maatschappelijke veranderingen zoals vermindering van verkeer en vervuiling, verbetering van de volksgezondheid en minder drukke openbaarvervoersystemen. Naast snelheid – in een stad ben je met een e-bike vaak sneller op je bestemming dan met de auto of openbaar vervoer – is een belangrijk pluspunt van de e-bike dat er geen nieuw oplaadnetwerk nodig is.

Privégebruik van bedrijfsfietsen

In Nederland is momenteel de zakelijke markt van e-bike booming. Dat komt deels door de fiscus, meer specifiek: de nieuwe fietsleaseregeling die begin dit jaar van kracht werd. Het privégebruik van bedrijfsfietsen wordt nu op forfaitaire basis bepaald. Zo kost het leasen van een high-end e-bike met een winkelwaarde van ongeveer 3.500 euro een werknemer slechts 7,40 euro per maand. Vanuit boekhoudkundig oogpunt is de implementatie van deze nieuwe wetgeving eenvoudig – het volgt dezelfde principes als de wetgeving voor zakelijke (lease)auto’s. En de voordelen voor bedrijven zijn duidelijk: werkgevers kunnen hun werknemers betaalbaar, duurzaam en gezond vervoer aanbieden.

De studie laat ook vooral de kansen zien van andere bedrijven en sectoren die een graantje kunnen meepikken van de populariteit van de e-bike. Niet alleen bedrijven die de e-bikes dankbaar inzetten, zoals maaltijdbezorgers en last mile delivery bedrijven, maar ook techbedrijven, deelplatformen en zelfs de auto-industrie. Wat die laatste betreft: Deloitte wijst erop dat GM al een opvouwbare e-bike heeft gelanceerd. Masarati heeft een elektrische racefiets ontworpen van 10.000 euro die vorig jaar de German Design Award won. En Volkswagen brengt een e-bakfiets op de markt met een maximum belasting van 210 kilogram.

Meest winstgevende afdeling

Deelbedrijven die e-bikes aanbieden zijn er tegenwoordig al maar Deloitte voorspelt nog een forse groei. Het Chinese fietsbedrijf Hello Bike ziet nu al dat haar deel e-bikes hun meest winstgevende afdeling zijn, met 700 miljoen e-bike- en e-scooterritten per dag – meer dan het dubbele van gewone fietsen.

Maar er is ook nog veel niet. App-ontwikkelaars moeten bijvoorbeeld echt kijken naar de e-bike-markt, schrijft Deloitte. Bijvoorbeeld om fietsers te helpen nog snellere routes te plannen. Of om het aantal verbrande calorieën te meten of de hoeveelheid CO2 die is bespaard ten opzichte van een autorit. “Andere interessante technische markten zijn versnellingsmeters en gyroscopen, e-helmen en draagbare airbags. Gegevens- en analysetechnologieën, evenals AI, kunnen helpen bij de inspanningen van stadsplanners om steden fietsvriendelijk te maken. Tot voor kort waren steden immers vooral ontworpen rond auto’s.”

Vraag hier de (Engelstalige) studie aan!

Categorie: Fiets / e-bike
Labels: Deloitte