Prinsjesdag 2020: bijtelling waterstof- en zonneauto gunstiger dan ev

vrijdag 18 september, 2020

Terwijl de bijtelling op batterij-elektrische auto’s vanaf 2021 omhoog gaat naar 12 procent over de catalogusprijs tot 40.000 euro, is dit laatste maximum niet van toepassing op waterstof-elektrische-en zonneauto’s. AMD Automotive fiscalisten zet de overige plannen voor de zakelijke rijder op rij.

De bijtelling voor volledig elektrische auto’s gaat per 2021 dus omhoog voor auto’s met een Datum Eerste Toelating (DET) vanaf 2021. De bijtelling gaat voor deze auto’s naar 12% van de catalogusprijs voor zover die niet meer is dan € 40.000. Is de catalogusprijs wel meer dan € 40.000, dan geldt over de eerste € 40.000 een bijtelling van 12% en daarboven 22%. Heeft de auto een DET in 2020, dan is er tot een catalogusprijs van € 45.000 een bijtelling van 8%. Zo’n lage bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de Datum Eerste Toelating van je auto.

Wordt er voor een waterstofauto gekozen, dan geldt de lage bijtelling voor de hele catalogusprijs, dus zonder aftopping op € 40.000. Per 2021 wordt aan die uitzonderingscategorie ook de zonneauto toegevoegd. Ook dan geldt de lage bijtelling over de hele catalogusprijs. Voorwaarde is wel dat de auto geïntegreerde zonnepanelen heeft van minimaal 1 kilowattpiek en dat de auto een loodvrij accupakket heeft.

Dieseltoeslag

Voor volledig elektrische auto’s blijft in 2021 de BPM-vrijstelling bestaan. Voor de BPM wordt een nieuwe tabel voorgesteld voor de heffing van deze CO2-afhankelijke aanschafbelasting, deze wordt aangepast naar de huidige stand van de techniek en de voortgaande vergroening van het autoaanbod. Ook de dieseltoeslag wordt aangescherpt. Daarnaast vindt er op een later tijdstip, vermoedelijk 1 juli 2021, een technische aanpassing plaats voor het moment waarop de BPM moet worden voldaan door de importeur: dat is voortaan het moment van inschrijving in het kentekenregister. Er wordt dan niet meer gekeken naar het moment van tenaamstelling.

In de motorrijtuigenbelasting geldt in 2021 het nihiltarief voor volledig elektrische auto’s en waterstofauto’s. Op een plug-in hybride auto met een maximale CO2-uitstoot van 50 gram/km geldt een half MRB-tarief.

Business case laadpaal

Voor het opladen van elektrische- en plug-in hybride auto’s bij openbare laadpalen wordt het verlaagde tarief van de energiebelasting verlengd tot en met 2022. Dat draagt bij aan de businesscase van zo’n laadpaal en daarmee aan een landelijk dekkend netwerk van laadpalen.

De Tweede Kamer behandelt de fiscale wetsvoorstellen dit najaar. Pas in december volgt de stemming in de Eerste Kamer. Een aantal van bovenstaande wijzigingen per 2021 worden niet meer besproken omdat die al in eerdere wetsvoorstellen zaten en per 2021 ingaan.

Categorie: Fiscaal
Labels: AMD Automotive fiscalisten