70% fleetowners doet zaken met één leasemaatschappij

maandag 6 juli, 2015

FleetFleet Profile onderzocht voor het nieuwste nummer van de Fleet & Lease special van Management Info (fueled by TrendsinAutoleasing) niet alleen de financieringswijze van wagenparken, maar ook of er gebruik werd gemaakt van ‘single’ of ‘multi-vendor’ en of er sprake is van een merkenbeleid. Het onderzoek is afgenomen in mei 2015; het betreft dus de allerlaatste inzichten.

Funding Methods:

Vanaf 50 voertuigen neemt het aandeel lease substantieel toe

Binnen het Nederlandse bedrijfsleven worden wagenparken op verschillende manieren gefinancierd. Hierbij wordt in de basis onderscheid gemaakt naar koop en lease. Bij het geleasede deel van het wagenpark kunnen we tevens onderscheid maken naar operationele lease en financiële lease. Onderstaande cijfers laten de penetratie zien van de financieringsconstructies per segment, het betreft uitsluitend organisaties die >= 1 personenauto in het wagenpark hebben. Indien organisaties met uitsluitend LCV’s en/of Trucks worden meegerekend, neemt het aandeel respondenten dat (een deel) koopt toe.

Koop komt overwegend voor bij organisaties met een relatief klein wagenpark. Bij wagenparken vanaf 50 voertuigen, neemt het aandeel lease substantieel toe ten opzichte van koop. Het aantal respondenten dat aangeeft (een deel van) het wagenpark zelf te financieren daalt gestaag bij wagenparken met meer dan 100 voertuigen. Penetratie betreft het percentage respondenten dat aangeeft (een deel van) het wagenpark via deze constructie te financieren.

fleet profile funding

Single of multi-vendor strategie?

70% doet zaken met één leasemaatschappij

Op basis van ruim 11.000 interviews met een gezamenlijk wagenpark van bijna 0,5 miljoen voertuigen heeft Fleet Profile onderzoek gedaan naar het “inhuren” van leasemaatschappijen. Deze infographic geeft inzicht de keuzes van organisaties betreft het aantal leasemaatschappijen waarmee een samenwerking wordt aangegaan. Single-vendor duidt hierbij op één partner voor alle operationele leaseconstructies voor het wagenpark.

Uit de gegevens blijkt dat er vaak wordt gekozen voor één leasemaatschappij, overall ruim 70%. Een multi-vendor beleid komt substantieel vaker voor bij wagenparken boven de 25 voertuigen. In het segment van wagenparken onder de 5 voertuigen wordt nagenoeg altijd gekozen voor één leasemaatschappij. Het aantal organisaties met een multi-vendor strategie neemt vanaf 5 voertuigen snel toe, maar bij wagenpark boven de 100 voertuigen brengen beide strategieën elkaar nagenoeg in evenwicht en is de verscheidenheid groot. Het aantal organisaties met een multi-vendor strategie neemt toe op het moment dat ook financial lease constructies worden meegenomen in de analyse.

fleet profile multi

Merkenbeleid: vrije keuze of sturen op merken?

18% maakt gebruik van een ‘blacklist’

Deze infographic heeft uitsluitend betrekking op personenauto’s, waarbij managementvoertuigen zijn uitgesloten. Voor de managementvoertuigen geldt in veel gevallen een ander beleid omtrent keuzevrijheid van merken. Welke keuze heeft de eindgebruiker als het aan komt om het merk en type voertuig waar hij of zij in komt te rijden? Uit onderzoek blijkt dat ruim 30% van de organisaties al gebruik maakt van een ‘shortlist’ waarbij werknemers geen of een beperkte keuze hebben in het merk voertuig dat zij mogen berijden.

Ongeveer bij de helft van de organisaties is er een ‘user chooser’ beleid waarbij er nagenoeg geen beperkingen worden opgelegd betreffende een merk of type voertuig. Hier wordt vooral gestuurd op budget en bedrijfsspecifieke kenmerken. Het percentage ‘user chooser’ neemt substantieel toe indien ook managementvoertuigen worden meegenomen in de analyse. Met een blacklist worden bepaalde merken of type voertuigen uitgesloten, dit komt bij 18% van de organisatie voor.

fleet profile policies

 

Categorie: Onderzoek
Labels: Smart Profile / Fleet Profile