Nationale Zakenauto Onderzoek: trendbreuk in zakelijke mobiliteit

vrijdag 25 september, 2015

De belangrijkste conclusies uit het gisteren gepresenteerde Nationale Zakenauto Onderzoek (NZO) 2015 laten op veel vlakken een trendbreuk zien op het gebied van zakelijke mobiliteit. Berijders krijgen meer noten op hun zang, leaseauto’s worden groter en duurder en het belang voor kostenbesparing bij bedrijven neemt af.

Onderzoeker Eric Vousten presenteerde gisteren op het Driving Business Event de nieuwste editie van het NZO. Het jaarlijkse onderzoek behandelt actuele thema’s – die ook in de markt worden getoetst – en heeft een zekere voorspellende waarde. Nieuw opgenomen in de 2015-editie is het orientatieproces van werkgevers.

NZO_2015Opmerkelijk verschil met de voorgaande edities noemt Vousten het gedrag van de berijders. “De zakelijke rijder krijgt meer noten op zijn zang”, aldus Vousten. In alle vorige edities kwam naar voren dat de keuze voor de zakenauto steeds rationeler werd gemaakt. Er werd steeds bewuster voor een lagere bijtellingscategorie gekozen en het belang van ‘emotie’ telkens opnieuw iets lager ingeschat dan in het voorafgaande jaar. Bovendien heeft de economische situatie ertoe geleid dat ambities over de volgende zakenauto wat lager werden gesteld.

“Maar dat beeld is nu aan het kantelen: de bijtelling is weliswaar nog steeds erg belangrijk maar het aandeel zakelijke rijders dat voorziet dat hun volgende auto groter of duurder is dan de huidige, is aanzienlijk toegenomen. Formaat telt dus weer en het mag ook best wat kosten, vindt de zakelijke rijder.”

Aantrekkelijk werkgeverschap

Ander opmerkelijk punt: het belang van kostenbesparing van bedrijven op mobiliteit neemt af. Vorig jaar stond het nog met stip bovenaan de agenda. “Kostenbesparing wordt nu nog steeds gezien

Eric Vousten

Eric Vousten

als speerpunt, maar het belang ervan wordt wel minder. Meer flexibiliteit creëren voor de medewerkers en aantrekkelijk werkgeverschap is bij de bedrijven juist sterk in belang toegenomen”, aldus Vousten.

Wat betreft de populaire leaseauto’s en de verschuivingen op de attractiviteitsindex, de fiscus bepaalt natuurlijk nog in hoge mate de keus voor een auto. Door de nieuwe fiscale spelregels wordt een opschudding verwacht in de rangorde. Daarom gaat Vousten aan het eind van het jaar extra (vervolg)onderzoek doen. “Wat Autobrief 2 precies betekent voor merk- en modelkeuze en de acceptatie van andere mobiliteitsvormen is nu nog niet te zeggen. Maar dat het grote gevolgen zal hebben voor de verwachte marktposities en marktaandeelontwikkelingen is wel zeker”.

Tesla, Land Rover, Jaguar, Mercedes en Mazda

Wel laten de cijfers nu al zien dat de loyaliteit van de berijder jegens de automerken ten opzichte van vorig jaar niet is gedaald. Daarmee is ook sprake van een trendbreuk: de loyaliteit neemt al jaren af en is over het algemeen bijzonder laag. Toch zijn er merken die er met kop en schouders bovenuit steken. NZO berekent een hoge attractiviteitsindex voor Tesla, Land Rover, Jaguar, Mercedes en Mazda. “Dit voorspelt een toenemende belangstelling (en dus een groeiend marktaandeel) voor deze merken in de zakelijke markt”, aldus Vousten.

Klik op de afbeelding voor een vergroting

Klik op de afbeelding voor een vergroting

Enkele andere conclusies van het NZO 2015: de mogelijkheden voor plug-ins worden niet goed benut, leasemaatschappijen zijn de belangrijkste partners voor bedrijven, gevolgd door de merkdealer, de regelgeving rondom de verstrekking van poolauto’s blijkt vaak niet bekend of wordt niet goed nageleefd en tenslotte private lease. Minder bedrijven staan afwijzend tegenover private lease vergelijken met vorig jaar. Ze faciliteren ook steeds vaker privélease. Ook berijders van een zakelijke auto hebben ondertussen een duidelijker beeld gekregen wat privélease voor hun persoonlijke situatie zou kunnen betekenen. En dat beeld leidt ertoe dat de zakelijke rijder (nog steeds) erg terughoudend is ten aanzien van privélease. Vousten: “Sterker nog: méér berijders dan vorig jaar spreken zich juist duidelijker uit tégen privélease als vervanger van de auto van de zaak.”

Het NZO 2015 bestellen en/of downloaden? Ga naar de website van Automobiel Management

Categorie: Mobiliteit / Smart Mobility
Labels: NZO