Blog: 25 euro voor een koffie? Niet ongewoon in de EV-wereld!

woensdag 20 maart, 2019

Door Arjan de Putter van de EV coöperatie:

Stel: je bent lekker op vakantie en toe aan een kopje koffie. Je ziet een aardig terrasje en bestelt een espresso. Het zwarte goud blijkt gewoon spul, niet bijzonder goed maar ook niet slecht. Dan reken je af en vraagt de ober € 25 aan je. Onwaarschijnlijk? Niet in de wereld van elektrisch rijden.

Ik had mijn deelname aan de e-Cannonball goed voorbereid. Dacht ik. Ik had gezocht naar de lokaties van snelladers (van minimaal 100 kW), ik had gerekend met verbruik en afstanden en ik had naar de afrekensystemen (welk pasje heb ik nodig?) gekeken. De heenreis verliep dan ook vloeiend.

Bij de verplaatsingen ging het ad hoc. Tijdens het bezoek aan het James Bond museum in Sölden kon ik niet laden omdat ik mijn wachtwoord van Paypal niet meer wist. Dus ik was gedwongen om op weg naar Salzburg een snellader te nemen. Dat deed ik bij Völs (vlakbij Innsbruck). Bij het hotel in Salzburg plugde ik de Kona weer aan de snellader.

Toen ik de laatste dag op mijn app van New Motion keek zag ik dit:

Eerste indruk

Als je ziet dat je ergens voor een paar euro je batterij hebt kunnen volladen, dan lijkt een prijs van € 18 (Seligweiler Ulm) aan de forse kant. Toch is dat € 0,33 per kWh. Dat is de helft meer dan je thuis betaalt, doch het is voor een snellader geen onschappelijk tarief.

Wat er in Völs en Anif gevraagd wordt, is echter van een andere orde. De nota van 0,3 kWh is een laadstop aan een 40 kW AC-paal (de CCS en Chademo waren bezet). De laadstop heb ik afgebroken omdat de CCS-paal vrij kwam. 0,3 kWh voor € 1,43 dat is bijna € 5 voor 1 kiloWattuur. Niet te geloven! Maar wel te verklaren als er een starttarief in rekening wordt gebracht.

De laadbeurt aan de snellader (Anif) kostte € 0,88 per kWh. Belachelijk hoog, dan voel je je echt bekocht. Zeker omdat nergens tarieven vermeld staan. Als je op vakantie bent en een kopje koffie besteld en € 25 mag afrekenen.

Wie rekent wat?

Er zijn partijen die in netwerken van snelladers investeren en deze exploiteren. Dat zijn de zogenaamde Charging Providers. Voorbeelden: Fastned, Ionity, Innogy,enzovoorts.

Als deze allemaal met eigen pasjes werken, zoals in de begintijd, dan is dat niet handig voor de consument. Daarom zijn er partijen ontstaan die laadpassen verstrekken waarmee je van deze netwerken gebruik kunt maken. Dat zijn de Payment Providers. Voorbeelden: NewMotion, Plugsurfing.

Die Payment Providers werken natuurlijk niet voor niks. Daarom  leggen ze een toeslag bovenop de laadkosten.

Wat was nou het geval?

Alle stations waar de nota extreem hoog uitviel waren van Smatrics. Dat is een Oostenrijks netwerk. Zij rekenen € 0,45 per minuut voor het gebruik van hun snellader.

De eerste stop duurde 72 minuten maal € 0,45 maakt € 32,40. NewMotion rekent dan een kleine opslag van iets meer dan € 2,00 voor het afrekenen. In Anif had ik de snellader 82 minuten bezet gehouden. Daarvoor zou ik dan € 36,90 moeten afrekenen. NewMotion maakt daar € 40,55 van.

Voor wie de cijfers nog abstract zijn: op de 46 kWh die ik in Anif bijlaadde kan ik 276 km afleggen. Mijn energiekosten zijn dan € 0,15 per kilometer. Daarmee ben je een stuk duurder uit dan met de meeste benzineauto’s.

Wat doe ik de volgende keer?

Er valt best iets te zeggen voor het betalen per minuut. Daarmee voorkom je laadpaalkleven. De betreffende laadpalen stonden bij een winkelcentrum (Völs) en een hotel (Anif). Plekken waar je makkelijk meer dan een uur doorbrengt.

Probleem is dat je als consument doorgaans niet op de hoogte bent van deze tarieven. Ik kies er dan ook voor om te laden bij charging providers waarvan ik weet dat de tarieven ‘netjes’ zijn: Fastned (afrekenen zonder tussenkomst van Payment Provider) of Ionity (prima netwerk, mooie laders en faire prijs).

Wat kunnen anderen doen?

De tarieven zijn uitermate ondoorzichtig: wel of geen starttarief? Betalen per kWh of per tijd? Of per sessie? Snelladen is geen parkeren, van EV-rijders mag je verwachten (ongeschreven code) dat ze snelladers niet onnodig lang bezet houden. Maar de consument is hier de zwakkere partij.

De overheid (=politici en beleidsmedewerkers) roep ik op om transparante prijzen af te dwingen. Dat kan door simpelweg het vermelden van de tarieven op de snelladers verplicht te stellen.

Ik doe een oproep aan alle EV-rijders: ga niet laden bij Smatrics! Vermijd alle onduidelijke losse snelladers en kies voor grote partijen als Fastned of Ionity die meer dan één snellader op een station hebben.

Dat het ene kopje koffie wat anders smaakt en een ander prijskaartje heeft is niet erg. Maar het gevoel dat je op de koffie bent gekomen is voor niemand goed.

Categorie: Elektrisch rijden / Plug-in
Labels: EV Coöperatie