Blik op het leasepark, groei in alle segmenten

woensdag 24 april, 2019

Nederland telt eind 2018 het recordaantal van 1 miljoen leaseauto’s, waarvan 150.000 private leasecontracten, meldt branchevereniging VNA. Waarbij private lease het snelst is gestegen: het maakt 18 procent uit van het totaal aan door VNA-leasemaatschappijen geleaste personenauto’s. Goed voor de ‘vergroening’ van het Nederlandse autopark, aldus VNA. Nu de volgende uitdaging: brede mobiliteit vormgeven.

VNA-wagenpark groeit over de hele linie. Klik om te vergroten

In totaal is het aantal private leasecontracten vorig jaar met 45,6 procent gegroeid ten opzichte van 2017. Bij de maandelijkse leasetermijnen ziet VNA een lichte groei (van 7,1 procent naar 9 procent) in de leasetermijnen hoger dan 500 euro. De allergrootste groep private leaserijders (42 procent) kiest echter voor een contract tussen de 200 en 300 euro. De meeste private leaserijders komen uit de leeftijdsgroep 46-55 jaar. Maar er zijn ook substantiële aantallen jongeren en ouderen. Vijfentwintig procent van de private leaserijders is onder de 35 jaar en ditzelfde percentage is boven de 56 jaar.

Die groei van het leasepark is goed nieuws voor de CO2-uitstoot, benadrukt Renate Hemerik, directeur VNA. Een gemiddelde nieuwe leaseauto’s levert per kilometer zo’n 6 procent minder CO2-uitstoot dan de rest van Nederland. Ten opzichte van auto’s in eigendom van bedrijven is dat zelfs 15 procent minder. “Het is simpel, veel consumenten kiezen voor een private leaseauto en stappen daarmee uit een vaak oudere privéauto. Als je bedenkt dat de gemiddelde privéauto ruim 10 jaar oud is en men bij private lease in een nieuwe auto gaat rijden, dan is dat directe winst voor de CO2-uitstoot. Naast het feit dat nieuwe auto’s zuiniger rijden, hebben zij gemiddeld ook meer veiligheidsopties. En dat is weer goed voor de verkeersveiligheid en de doelstelling van het kabinet om het aantal verkeersslachtoffers in Nederland terug te dringen.”

Trendbreuk

Aantal private leasecontracten VNA-leden. Klik om te vergroten

Overigens stootten die nieuwe leaseauto’s gemiddeld wel meer uit dan een jaar eerder. Die uitstoot bedroeg vorig jaar gemiddeld 109 gram, 1 gram meer dan 2017 en zelfs 8 gram meer dan 2016, het jaar dat de trendbreuk naar meer zuinige leaseauto’s zich voordeed. Vooral 2016 werden de leaseauto’s almaar zuiniger. Oorzaken van deze trendbreuk zijn vooral de afname van het dieselaandeel en de populariteit van meer onzuinige modellen als de SUV. Wat betreft elektrisch rijden: van de in 2018 nieuw ingezette leasepersonenauto’s valt 6 procent in de 4-procent bijtellingsklasse, die van de elektrische auto’s. De rest valt allemaal in de 22-procent bijtellingsklasse.

De volgende stap die leasemaatschappijen zetten, is invulling geven aan brede, geïntegreerde mobiliteit, schrijft de VNA in haar jaarcijfers. Een reiziger moet afhankelijk van locatie, tijdstip, bestemming en doel makkelijk, afwisselend gebruik kunnen maken van diverse vormen van mobiliteit. Van (deel)auto’s, fiets, OV, maar ook van mobiliteitsabonnementen. De leasesector is in de opmaat naar een breed aanbod van geïntegreerde mobiliteit, wat aansluit op de behoefte van de mobilist, zowel zakelijk als particulier. Hemerik: “We willen de mobilist keuze en vrijheid geven, waarbij hij goed geïnformeerd een keuze kan maken, de mobiliteit wordt geregeld en dit veilig kan worden afgerekend. Als we dat kunnen realiseren, dan hebben we een fantastisch product dat antwoord geeft op een aantal grote vraagstukken zoals bereikbaarheid, duurzaamheid en verkeersveiligheid, maar dat ook goed is voor de Nederlandse economische ontwikkeling.”

Meer dan de helft is leaseauto, VW aan top

Populairste nieuwe leasepersonenauto’s. Klim om te vergroten

Meer dan de helft (53 procent) van de in 2018 nieuw gekochte personen- en bestelauto’s in Nederland (279.300 van de 523.000) is een leaseauto. Kijken we naar het totale Nederlandse autopark, 8,79 miljoen personenauto’s groot, maken zakelijke en private leaseauto’s samen 9,4 procent uit van het rijdend personenautopark. De auto van de zaak, dus voertuigen die op naam van een bedrijf staan en niet worden geleased, is 316.700 auto’s (3,6 procent) groot. Welke auto’s zijn populair? Volkswagen blijft de nieuwverkopen domineren, met top-twee posities bij zowel personenauto’s als bestelwagens. De Volkswagen Polo, die het zowel goed doet bij private lease als in het zakelijk segment staat bovenaan. Opvallende nieuwkomer in de top-10 is de Tesla Model S.  Het beeld van de top-10 leasebestelwagens is stabiel, net als vorig jaar stonden daar de VW Caddy op 1 gevolgd door de VW Transporter. De tien grootste leasemaatschappijen zijn (op alfabetische volgorde): ALD Automotive, Alphabet Nederland, Arval, Athlon Nederland, BMW Group Financial Services, Hiltermann Lease Groep, International Car Lease Holding, LeasePlan Nederland, Terberg Leasing en Volkswagen Pon Financial Services.

Categorie: Marktcijfers / brancheberichten
Labels: VNA