Digitale tachograaf koppelt met track & trace: gokwerk is voorbij

woensdag 3 juli, 2019

Niet alleen weten waar en welk materieel je hebt rondrijden, maar ook zicht hebben op de rij- en rusttijden van de chauffeurs. De koppeling tussen de digitale tachograaf en het track & trace-systeem van Fleet Complete is inmiddels onmisbaar geworden voor de planners van transportbedrijf Van Wees Malden. “Voorheen was het toch vooral gokwerk, nu kan je ritten optimaal en veel efficiënter plannen.”

Bellen naar de chauffeur of die nog een rit kan aannemen. De klant op de hoogte stellen dat het ‘waarschijnlijk’ nog wel gaat lukken. Dan het bericht dat de betreffende chauffeur aan zijn maximale rijtijd zit. Planning omgooien dus. Wellicht kan het transport door een ander voertuig worden opgepikt? Klant wederom bellen dat het toch later wordt… dergelijke taferelen behoren bij het transportbedrijf Van Wees Malden inmiddels tot het verleden.

Willem van Wees

Dat laatste tot grote opluchting van directeur Willem van Wees. Zijn bedrijf acteert in de uiterst dynamische wereld van de zogenaamde losgestorte goederen, van zand en grind tot kunstmest, glas, ferrometalen, breuksteen, oud ijzer en vele soorten split. Die transporteert Van Wees met zo’n 60 vrachtwagens (kiepers) doorheen de hele Benelux en het grootste gedeelte van Duitsland. Eindgebruikers zijn vooral de industriële bouw, glasindustrie, staal-en landbouw. En in tegenstelling van palletvervoer, waarbij de vrachten doorgaans op vaste routes en tijden rijden, wordt er bij Van Wees Malden iedere avond een planning gemaakt voor de volgende dag. “En dan nog moet die planning de volgende ochtend vaak worden omgegooid omdat er spoedopdrachten tussendoor komen. Het maakt de planning tot een flinke uitdaging”, aldus Van Wees.

Duidelijkheid

Een klein half jaar werkt Van Wees nu met de oplossing van Fleet Complete. Waarbij het de directeur erom ging dat de digitale tachograaf kan worden gekoppeld met het track & trace-systeem waardoor dus alle kritische informatie in één scherm duidelijk worden. Voor die tijd werkte het transportbedrijf ook met een telematicaleverancier, maar die had die koppeling met de tachograaf niet. Bovendien waren de functies van dat track & trace-systeem beperkt en de gebruiksvriendelijkheid liet ook te wensen over.

Van Wees: “Dat we nu inzicht hebben op de rij- en rusttijden is een enorm gewin. Vroeger liet je de keuze over aan de chauffeur, die bepaalde of die een rit nog aankon of niet. Waarbij ook kan meespelen dat er niet altijd de juiste informatie door de chauffeur werd doorgegeven, bewust of onbewust. Nu ziet de planning precies hoeveel rijtijd er nog over is, de chauffeurs vinden die duidelijkheid uiteindelijk ook prettig. Vooral voor spoedgevallen is het voor ons een uitkomst. Met die flexibiliteit onderscheiden we ons ook in de markt”.

Ophaal- of aflevertijden

Dat de klant uiteindelijk ook profiteert, moge duidelijk zijn. Er kan meteen helderheid worden gegeven over ophaal- of aflevertijden. Elke lading wordt nu vervoerd op de meest kostenefficiënte en milieuvriendelijkste wijze. Dat weten klanten te waarderen. Daarbij, alleen al op het kantoor van Van Wees, zijn de telefoontjes van en naar klanten drastisch verminderd. “Voorheen hing je dagelijks gemiddeld wel een uur met de klant over en weer aan de telefoon”, aldus Van Wees. Overigens zijn de wagens ook vaker inzetbaar; door het nieuwe systeem hoeft de digitale tachograaf niet meer handmatig worden uitgelezen. “Voorheen moest zo ongeveer om de maand iedere tacho in iedere wagen afzonderlijk handmatig met een download key worden uitgelezen. Dat duurde tussen de 6 en 10 minuten. Hetzelfde geldt voor de chauffeurspassen”.

Onderdeel van corebusiness

Een diepgravende kosten-batenanalyse van het systeem van Fleet Complete is destijds niet gemaakt, zegt de directeur. De voordelen spraken toen voor zich en inmiddels hebben die zich ruimschoots bewezen. Van Wees: “Tegenwoordig kunnen we ons niet meer voorstellen ons werk te doen zonder goed telematicasysteem. Het is binnen afzienbare tijd een wezenlijk onderdeel geworden van onze corebusiness. Ook de chauffeurs kunnen niet meer zonder. Gezien dat grote belang wil je uiteraard een betrouwbare telematicapartner op dat vlak. Ook dat hebben we uiteindelijk in Fleet Complete gevonden.”

Categorie: Blackbox / Telematica
Labels: Fleet Complete