“Het werkt alleen als het allemaal werkt”

vrijdag 6 december, 2019

Ronan Dunne is CEO van het immense Verizon Consumer Group dat onder andere met draadloze technologie dagelijks zo’n 100 miljoen consumenten wereldwijd bereikt. Verizon Connect, de voertuigtelematica-tak, maakt deel uit van dit enorme concern. In een uitgebreid interview schetst Dunne onder andere de invloed van technologie op ons (zakelijk) leven.

Wat is volgens u de belangrijkste verandering die connectiviteit voor een bedrijf genereert?

“De kerngedachte is dat connectiviteit het vermogen is om informatie naar een situatie te brengen. Als we nadenken over connectiviteit en hoe we worden betaald, gaat het om het aantal bytes die we overdragen en aan de klant in rekening brengen voor de gegevens die we leveren. De waarde zit in die bytes, het is de informatie. Het grotere geheel waarvoor slimme bedrijven connectiviteit gebruiken, is om informatie dichter bij een situatie te brengen en zo uiteindelijk bedrijven en de mensen daarin in staat te stellen betere beslissingen te nemen of die effectiever uit te voeren. Het kan zo simpel zijn als het mobiliseren van uw bedrijfssuite met applicaties, zodat wanneer uw verkoopteam onderweg is, het in realtime offertes kan uitbrengen en alle klantinformatie tot zijn beschikking heeft die het nodig heeft. In de toekomstige 5G-wereld zal het er nog geavanceerder aan toe kunnen gaan zoals realtime ondernemen, waarin je massale volumes gegevens en informatie zult gebruiken om de werking van jouw toeleveringsketen opnieuw vorm te geven en jouw productieproces te transformeren. Ik denk altijd aan connectiviteit als het verbinden van informatie met situaties.”

In eerdere interviews heeft u gesproken over de 4e industriële revolutie: de vervaging van grenzen tussen de fysieke en virtuele wereld. Wat denkt u dat de volgende stap is en hoe zal die van invloed zal zijn op mensen en bedrijven?

“Het interessante aspect is de evolutie: de 1e industriële revolutie was de stoommachine die een grote verandering in de samenleving veroorzaakte. De 2e revolutie was mechanisatie, wat inhield dat de productiecapaciteit op grote schaal werd gebruikt. De 3e revolutie was de pc in zijn eerste fase en de 4e revolutie is de ontwikkeling van 5G en big data op grote schaal. De importantie ervan is het samenbrengen van connectiviteit en informatie op een manier die zo enorm schaalbaar is dat het totaal anders is dan waartoe we eerder in staat waren. Maar het echt interessante is gelegen in het feit, dat de vervaging die ontstaat tussen de fysieke en virtuele wereld een nieuwe context creëert. De analogie die ik vaak gebruik om dit punt te illustreren is televisie. De eerste 10 jaar televisie was radio voor een camera. Het eerste gebruik van een tv-camera was om een radio-uitzending op te nemen, dus het genre en de stijl veranderden jarenlang niet. Als je nu aan televisie denkt, denk je na over door gebruikers gegenereerde inhoud in video’s, enz. Het hele genre is volledig getransformeerd en is totaal verschillend van het oorspronkelijke kijken naar een radioprogramma.

Ronan Dunne xecutive Vice President
& CEO, Verizon Consumer Group

En in sommige opzichten hebben we in de eerste etappes van telecommunicatie niets geweldig nieuws gedaan. Het enige wat we hebben gedaan, is dat we de connectiviteit via de muur hebben losgekoppeld en ons hebben toegestaan om grotendeels hetgeen te doen wat we altijd hebben gedaan maar dan locatieonafhankelijk. Dat betekent dat we dingen doen waar je maar wilt in plaats van alleen in een vaste omgeving (in het kantoor/de fabriek).

Het idee en de gedachte achter deze 4e industriële revolutie is: de schaal van connectiviteit en informatie gestoeld op het idee om informatie naar de context te brengen en een geheel nieuwe reeks mogelijkheden te creëren die elk aspect van de wijze waarop we dingen doen echt kunnen transformeren, omdat je willekeurige locaties koppelt aan realtime informatie. Dat betekent dat mensen beslissingen kunnen nemen en acties kunnen ondernemen op basis van een hoeveelheid kennis, informatie en context die nooit eerder mogelijk was. Om dat te bereiken hebben we moeten nadenken over een heel nieuw model.

Het gaat niet alleen om het verkopen van connectiviteit, het gaat om een hele nieuwe verbinding tussen publieke en private sector, het gaat om een ander onderwijssysteem, om te voorkomen dat onze kinderen worden opgeleid voor banen die niet meer bestaan. Het concept van een leven lang leren, de banen die we hebben en de rollen die we spelen, zullen worden getransformeerd door dit gebruik van technologie. In een informatie-economie doet, is een groot deel van wat een bedrijf vandaag de dag doet, het maken van betere voorspellingen dan iemand anders. Informatie is macht. De persoon met het meeste klantinzicht en de meeste economische gegevens heeft mogelijk een voordeel.

“We gaan misschien een nieuwe renaissance beleven, die door technologie wordt aangestuurd”

In dat 5G-tijdperk van de 4e industriële revolutie zal het eenvoudigweg zo zijn dat iedereen toegang heeft tot dezelfde hoeveelheid informatie. Het zal de toegang tot informatie democratiseren op een manier die begon met internet, maar zijn belofte niet volledig heeft waargemaakt. Het idee is dat het de context zal veranderen waarin zakelijke beslissingen worden genomen, openbare diensten worden opgezet, steden worden gepland, wegen worden aangelegd. Het is zo transformerend dat elk aspect van het leven en de omgeving waarin we leven, kan worden verbeterd door het leveren van essentieel perfecte informatie en connectiviteit op een manier die mensen in staat stelt om de juiste beslissing te nemen op het juiste moment in de beste omstandigheden. In die situatie zal de rol die mensen spelen minder gaan over besluitvorming (veel daarvan kan worden geautomatiseerd) en meer over het ontstaan van de mogelijkheid van een creatieve revolutie. We gaan misschien een nieuwe renaissance beleven, die door technologie wordt aangestuurd, waarbij er meer ruimte komt in onze gemeenschap en de samenleving voor de creativiteit van mensen, omdat de eenvoudige besluitvorming waar we zo afhankelijk van zijn simpelweg door machines zal worden gedaan.”

Maakt u zich zorgen over de juistheid van deze beslissingen?

Waar ik me zorgen over maak, is niet per se de nauwkeurigheid, waar ik me zorgen over maak, maar de onbewuste vooringenomenheid. In wezen is het zo dat, als machines beslissingen nemen, ze dat doen omdat mensen hebben geholpen bij het ontwikkelen van de algoritmen die deze beslissing mogelijk hebben gemaakt. Door de manier waarop de algoritmen zijn ontwikkeld, wordt er informatie/data ingevoerd in de machine zodat de machine leert. Er zijn enkele beroemde voorbeelden van machines die gendervooroordelen vertonen (die bijvoorbeeld verplegend personeel identificeren als vrouwen en artsen als mannen) vanwege de gegevens die door de mensen zijn ingevoerd. Machines gebruikten raciale en sociale stereotypen omdat dat het gedrag was van de mensen die de gegevens invoerden, dus onbewust hebben ze hun vooroordelen overgebracht naar de machines. De zorgen zullen niet gaan over het feit of ze slechte beslissingen zullen nemen als machines, maar dat de beslissingen de vooroordelen zullen weerspiegelen van de mensen die de machines hebben geprogrammeerd. Dat is een enorme uitdaging omdat veel van de code wordt ontwikkeld door een niet volledig diverse groep. In die omstandigheden bestaat het gevaar dat je uiteindelijk met vooroordelen te maken krijgt. Wanneer we die ingevoerde vooroordelen aanpakken, kunnen we erop vertrouwen dat de kwaliteit van de besluitvorming zal verbeteren. Bovendien zijn machines minder geneigd om slechte oordelen te vellen, iets wat mensen voortdurend doen.

Wat is de oplossing?

“Je kunt de trainers op dezelfde manier trainen als we in een werkomgeving doen. We zouden algoritmen moeten ontwikkelen die specifiek zijn ontworpen om vooroordelen te zoeken en als op die manier kan je controles en waarborgen creëren. Om duidelijk te zijn, ik zeg niet dat mensen de controle uit handen zouden moeten geven en die aan machines moeten overdragen. Hoog aangeschreven experts, zoals onder andere professor Hawkins, hebben in het verleden vraagtekens ten aanzien van het feit dat er beperkingen zijn met betrekking tot de mate van controle die de mensheid zouden moeten overdragen aan machines in een AI-wereld, dus volgens mij moeten er controles en waarborgen zijn. Ik denk dat als we slim genoeg zijn om technologie te ontwikkelen die mensen naar de maan stuurt, we ook slim genoeg zijn om algoritmen te ontwikkelen die vooroordelen identificeren. Ik denk dat we het probleem kunnen aanpakken, zolang we ons daarvan bewust zijn.”

In essentie is het een combinatie van het aanpakken van maatschappelijke problemen en het verder ontwikkelen van de technologie

“Precies. Eén van de zorgen is dat als het onderwijssysteem niet verandert en als permanente educatie niet evolueert tot de norm, er veel mensen werkloos kunnen worden. Dan zullen ze niet alleen hun banen verliezen, maar ook het gevoel kwijtraken dat ze er toe doen, omdat ze denken dat ze niets bij te dragen hebben . Als we een gestructureerde en doordachte aanpak volgen, kunnen we vooruitgang bereiken zonder personen buiten te sluiten; per slot van rekening hebben we dat al eens eerder gedaan, 1000 jaar geleden bloeide de maatschappij en niet iedereen volgde een opleiding voor arts, accountant of ingenieur. Het feit dat we dat vandaag de dag wel doen, is gewoon een sociale en economische norm. We moeten eenvoudigweg openstaan om opnieuw te evolueren en verschillende rollen in de samenleving te waarderen, inclusief beroepen in de creatieve sector of die worden gedaan als roeping en die in het verleden soms door de maatschappij minder werden gewaardeerd. We moeten de veranderende aard van werk aanpakken, waarbij sociale normen en maatschappelijke impact erg belangrijk zullen zijn.”

Wat denkt u wat Verizon zo competitief maakt in de markt?

“Ik denk aan twee belangrijke dingen: het vertrouwen dat mensen in ons stellen en de service die we bieden.

Betrouwbaarheid in zakelijke zin is een enorm belangrijke afweging. U hebt me misschien horen zeggen: ‘het werkt alleen als het allemaal werkt.’ Een van de fundamentele dingen die Verizon heeft en die onze producten hebben, is dat we een vertrouwde leverancier van technologie zijn en dat is geen onbeduidend iets om te kunnen zeggen. In het verleden heeft IBM bijna zijn hele bedrijfsmodel opgebouwd op betrouwbaar zijn. Onze klanten vertrouwen erop dat wij ongelooflijke betrouwbaarheid en prestaties leveren, maar vertrouwen het ons ook toe te innoveren namens hen. Ze zien ons als een technologieleider.

Technisch gezien zijn de producten die wij aanbieden producten van het industriestandaard-type. Belangrijk is wie ze levert, hoe de service er rondom heen is, wat de reputatie is op het gebied van betrouwbaarheid, innovatie en het leveren van bedrijfsgerichte oplossingen. Het is de combinatie tussen het vertrouwen dat mensen in ons stellen vanuit een technologisch oogpunt en de service die we rondom die producten en diensten leveren. Een andere reden is onze grootte. Mensen geloven dat we de financiële middelen hebben en de schaal en het vermogen om de klantbehoeften van vandaag en die in de toekomst aan te kunnen.”

Categorie: Telematica
Labels: Verizon Connect, Verizon Consumer Group