De slimme bus: “Als je te laat begint, is het niet meer in te halen”

woensdag 20 november, 2019

De vele zegeningen van een slimme bus. Zo luidde de presentatie van Rene de Jong van Europees telematicamarktleider Webfleet Solutions (voorheen TomTom Telematics) op de Fleet Lounge van afgelopen 13 november. De ‘vele zegeningen’ kwamen inderdaad voorbij. Maar de boodschap die het meest beklijfde: als je te laat begint met het inzetten van tech, dan is het door de exponentiele ontwikkelingen in de markt straks niet meer in te halen.

René de Jong op de Fleet Lounge

Succesverhalen in de e-commerce, denk aan de tot in de puntjes verzorgde bezorgservice van Albert Heijn, Coolblue of Zalando, worden nog maar mondjesmaat uitgerold in de zakelijke dienstverlening. En dat is eigenlijk vreemd, want nog maar een paar jaar geleden was juist die zakelijke b2b-markt leidend. Het toont volgens De Jong aan hoe exponentieel hard de ontwikkelingen kunnen gaan. “Maar de norm uit de e-commerce, waar pakketjes bijvoorbeeld binnen een tijdsvenster van 10 minuten worden bezorgd, wordt nu steeds vaker geprojecteerd op de zakelijke markt. En dat is voor veel bedrijven in die sector nog een forse uitdaging.”

IT-moet oplossingen brengen. Het digitaliseren van de workflow, waarbij de bestelbussen ‘uiteraard’ connected zijn, brengt efficiency en daarmee concurrentiekracht. Waarbij het beschikken over de juist informatie key is, benadrukt De Jong. Informatie – en niet alleen data! “Het adagium ‘hoe meer data hoe beter’, is passé. Het gaat erom dat je van die almaar groeiende stroom data de juiste informatie maakt. Informatie die voor iedere klant of stakeholder binnen een bedrijf weer anders kan zijn. Selecteer daar je telematica-dienstverlener op uit! Alleen met gerichte informatie kan je de juiste beslissingen nemen.”

Monitor Lichte Bestelwagens

De Jong ziet momenteel vijf majeure digitale ontwikkelingen in mobiliteitsland. Dat zijn connectiviteit, elektrificering, autonoom rijden, robotisering en artificial intelligence (AI). Door die zaken gaat de complete informatiehuishouding van bedrijven veranderen. En al die ontwikkelingen versterken elkaar en zorgen voor exponentiele groei. De connectiviteit zorgt immers voor meer data waardoor de ontwikkeling rondom artificial intelligence sneller gaat en dat betekent weer meer robotisering.

Een uitdaging voor de meer kortere termijn is bijvoorbeeld elektrisch rijden. De elektrische bus is aan een opmars bezig, schetst bijvoorbeeld de Monitor Lichte Bestelwagens dat eerder die dag op de Fleet Lounge werd gepresenteerd. Een elektrische bus heeft weer grote invloed op bijvoorbeeld de planning van een bedrijf. Er moet immers rekening worden gehouden met laadtijden en beschikbare laadinfrastructuur. Bij een ev-bus is de noodzaak nog groter dat deze connected is, zegt De Jong. “Op een open platform, zoals Webfleet dat heeft, kan je al dat soort data integreren. Je kan de informatie doorspelen naar bijvoorbeeld apps voor bestuurders. Bij elektrificatie van het wagenpark wordt vaak het advies gegeven om te rade te gaan bij de leasemaatschappij. Welnu, ik zou zeker aanraden: vergeet ook uw telematicapartner niet om advies te vragen”.

Categorie: Geen

Gerelateerde achtergrond-artikelen