VNA: subsidiebudget EV niet toereikend

maandag 8 juni, 2020

De VNA verwacht ‘aantrekkelijke aanbiedingen’ van leasemaatschappijen vanaf 1 juli als de ev-subsidie voor particulieren in gaat. Maat het totale subsidiebudget dat de overheid beschikbaar heeft, is niet toereikend om de daadwerkelijke transitie naar elektrisch te maken. Aldus VNA.

Particulieren komen vanaf 1 juli bij lease of aanschaf van een nieuwe elektrische auto in aanmerking voor een subsidie van 4.000 euro. Voor een gebruikte auto is dat 2.000 euro. De consument kan zelf kiezen om de auto te kopen of te leasen. Het kabinet wil hiermee schoon vervoer stimuleren en op termijn toegankelijk maken voor iedereen.

Renate Hemerik, voorzitter VNA, zegt content te zijn met de regeling en het feit dat het Keurmerk Private Lease als voorwaarde voor lease is opgenomen. “Het feit dat het kabinet het keurmerk als voorwaarde heeft gesteld, bevestigt dat zij de toegevoegde waarde ziet van deze bescherming van de consument. We hopen dan ook dat de vraag naar private lease EV met deze subsidieregeling een positieve boost krijgt.”

Hybrides

Voor consumenten heeft het leasen van een EV grote voordelen, meent Hemerik. Ze hoeven niet zelf een groot aankoopbedrag te investeren. En lopen geen risico op de batterij of de restwaarde van de auto, want deze risico’s liggen bij de leasemaatschappij. “Daarnaast hebben leasemaatschappijen veel ervaring opgedaan met elektrische auto’s in het zakelijke segment en kunnen consumenten ook daadwerkelijk ontzorgen. Deze zekerheden zullen veel consumenten aanspreken.”

Financiële prikkels werken bovendien, dat heeft de zakelijke markt wel laten zien. Maar of deze subsidie daadwerkelijk een boost gaat geven in het aantal elektrische auto’s in Nederland, is nog maar de vraag. Hemerik: “Ik verwacht zeker dat leasemaatschappijen met aantrekkelijke aanbiedingen komen. Het totale subsidiebudget dat de overheid beschikbaar heeft, is echter niet toereikend om de daadwerkelijke transitie naar elektrisch te maken. Het is een eerste begin, maar als het kabinet schoon vervoer wil stimuleren en op termijn toegankelijk wil maken voor iedereen dan moet zij echt doorpakken. Dat betekent meer budget, maar ook oog hebben voor betekenisvolle alternatieven zoals hybrides.”

Categorie: Geen

Gerelateerd achtergrond-artikel