Lightyear en DSM samen in zonnedaken voor ev’s

dinsdag 19 mei, 2020

Lightyear gaat samenwerken met Koninklijke DSM om hun unieke zonnedak ook aan andere elektrische autobouwers beschikbaar te stellen. Met deze oplossing willen de twee bedrijven de wereld sneller laten overstappen op een breed scala aan elektrische voertuigen.

Het partnerschap richt zich specifiek op de integratie van zonnedaken in allerlei verschillende elektrische voertuigen zoals auto’s, bestelwagens en bussen. De bedrijven gaan samen de markt beoordelen en starten daarbij met pilots voor klanten in de automobielindustrie en het openbaar vervoer.

Vorig jaar juni presenteerde Lightyear haar zonneauto, de Lightyear One. De eerste 500 exemplaren moeten gaan rijden in 2021. LeasePlan is de leasepartner. Deloitte liet afgelopen september weten voor een miljoen zonnekilometers te willen kopen bij deze Helmondse startup.

Lightyear wilde van meet af aan haar techniek delen met andere autoproducenten. De huidige wereldwijde markt voor EV’s biedt een enorm potentieel voor groei. In 2019 werd de omvang geschat op meer dan 160 miljard USD en volgens internationale markt- beoordelingen van Bloomberg, IDTechEx en TIME zal de waarde tegen 2027 meer dan 800 miljard USD bedragen.

Actieradius van 725 km

De techniek van Lightyear moet tegemoet komen aan de twee grote hindernissen in de ev-markt: de beperkte actieradius en de afhankelijkheid van het stroomnet. Het unieke zonnedak maakt het mogelijk om het bereik van EV’s te vergroten met energie die direct van de zon komt. Bij de lancering in 2021 zal Lightyear One met een actieradius van 725 km gelden als de meest efficiënte zonneauto ter wereld voor lange afstanden. De auto doorbreekt daarmee ook de race naar steeds grotere accupakketten.

Het zonnedak bestaat uit vijf vierkante meter geïntegreerde zonnecellen die worden beschermd door ultrasterk, dubbel gebogen veiligheidsglas en die continu zonlicht opvangen, ongeacht of de auto rijdt of stationair is. De geleidende backsheet, afkomstig van DSM, vormt een integraal onderdeel van het zonnedak en maakt het mogelijk om alle aansluitingen van de zonnecellen op de achterkant van het paneel te plaatsen. Zo kan de hele voorkant van de module worden gebruikt om zonlicht op te vangen.

‘Verliesvrije’ backcontact-technologie

Volgens vicepresident Pascal de Sain van DSM Advanced Solar creëert de samenwerking een volledig nieuwe markt voor krachtige, ‘verliesvrije’ backcontact-technologie, die een groot effect kan hebben op schone mobiliteit en klimaatverandering. “We zien ernaar uit om deze samenwerking te steunen met meer dan tien jaar marktleiderschap en toonaangevend onderzoek naar zonne-energie.”

Martijn Lammers, Chief of Strategy en medeoprichter van Lightyear, denkt de massale overstap op elektrische voertuigen te kunnen versnellen door de zon als energiebron te gebruiken. “Uiteindelijke willen we een revolutie ontketenen in de manier waarop mensen reizen.”

Categorie: Geen

Gerelateerd achtergrond-artikel