Maxus eDeliver3 getest in Bestelauto

vrijdag 11 december, 2020

Bestelautojournalisten van het magazine Bestelauto hebben afgelopen november de Maxus eDeliver3 in een dubbeltest aan de tand gevoeld. De besteller met een vanafprijs van bijna 29.990 euro (ex. BTW) werd afgezet tegen een Mercedes-Benz EQV met een vanafprijs van maar liefst 60 mille.

Hoewel de verschillen tussen de auto’s groot zijn, moet ook de redactie toegeven, de afmetingen komen wel weer overeen. Beide auto’s zijn ongeveer even lang en breed. Dan hebben we het over de lange versies van beide modellen. De compacte versie van de eDeliver3 is 218 cm lang en heeft een laadvolume van 4,8 m3. De (geteste) lange versie biedt een laadruimte met een lengte van 277 cm en een laadvolume van 6,3 m3.

Dan het grote verschil: de Maxus is meer basic terwijl de Mercedes volgeladen zit met (connected) luxe. Ook het batterijpakket verschilt: van 90 kWh van de Merc tot 53 kWh van de Maxus. Maar het verschil levert wel een gewichtsverschil op van 900 kilo in het voordeel van de Maxus. En gewicht is voor een bestelauto van groot belang, benadrukt Lou Jedeloo. De eDeliver3 kan in de verlengde versie ruim een ton aan lading meenemen en bovendien nog 1.100 kg aan de trekhaak hangen. “Ingenieus detail: de laadruimte van de eDeliver3 is perfect afgestemd op het standaardformaat van europaletten. Bovendien zijn de vloer en de wanden van de laadruimte degelijk afgewerkt”, aldus Jedeloo.

De aandrijflijn van zowel de Maxus als de Mercedes beviel de redactie goed. Goede acceleratie, goede mogelijkheden tot regeneratie en een actieradius die overeenkomt met de opgegeven WLTP-cijfers. Die is voor de Maxus 243 kilometer en de Mercedes komt 376 kilometer ver. ‘Met dergelijke aantallen kilometers kun je makkelijk een dag lang werken’, aldus de redactie van Bestelauto. In de praktijktest blijkt de Maxus de meest zuinige en de bestelauto is snel bij te laden bij snelladers.

Categorie: Bestelauto's / Logistiek
Labels: Maxus, Maxus eDeliver3

Gerelateerd achtergrond-artikel